اخبار صنعت قارچانجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ

در راستای شعار سال تا ۶ ماه آینده قیمت قارچ افزایش نخواهد یافت

نخستین نشست خبری انجمن در سال 1402

مهدی رجبی رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور در نخستین نشست خبری انجمن در سال جدید که در محل این انجمن برگزار شد، بیان کرد: در راستای شعار سال جدید درباره مهار تورم  حداقل تا 6 ماه آینده قیمت قارچ افزایش نخواهد یافت .

مهدی رجبی در نشست خبری که عصر سه شنبه 29 فروردین برگزار شد، اظهار کرد: سرانه مصرف قارچ در کشور نسبت به استاندارد جهانی پایینتر است به صورتی که سرانه مصرف قارچ خوراکی در دنیا 4.5 کیلوگرم است در حالی که سرانه مصرف قارچ کشور ایران به تازگی در سال 1401 به 2.5 کیلوگرم رسیده است.

وی با بیان اینکه انجمن قارچ جهت حمایت از تولید کننده و تثبیت قیمت، خرید تضمینی را در دستور کار قرار داده است، گفت: به دلیل اینکه قارچ محصول فساد پذیر است امکان اینکه تولیدات امروز در روزهای بعد فروخته شود وجود ندارد (زیرا با گذشت زمان رنگ قارچ تغییر کرده و کیفیت آن پایین می آید)، از این رو دلالان از این شرایط سوء استفاده می کنند و محصولات را با قیمت پایین خریداری می کنند. انجمن نیز در راستای حمایت از تولیدکنندگان واحد حمایتی یکپارچه با تعامل تولیدکنندگان بزرگ ایجاد کرده که با سرمایه گذاری تولید کننده ها کمک می کند زمانی که محصول بازار خوبی ندارد خرید تضمینی به صورت مستمر انجام شود. به گفته وی راه اندازی این واحد کمک زیادی به تنظیم بازار و حذف فعالیت دلالی شده است.

با گذشت زمان رنگ قارچ تغییر کرده و کیفیت آن پایین می آید
با گذشت زمان رنگ قارچ تغییر کرده و کیفیت آن پایین می آید

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور افزود: بیش از 80 درصد مواد اولیه تولید قارچ یعنی کمپوست قارچ از ضایعات بخش کشاورزی مانند کاه و کلش گندم و کود مرغی تامین می شود. ما تلاش داریم برای تحقق شعار سال، با واحدهای کشت و صنعت برای تامین مواد اولیه رایزنی هایی انجام دهیم تا قیمت تأمین مواد اولیه افزایش نیابد. از سوی دیگر چون اواخر سال گذشته قیمت قارچ حدود 25 درصد افزایش یافت امسال تولیدکنندگان با کاهش سود خود از 25 درصد به 12.5 درصد حداقل در 6 ماه نخست سال قیمت قارچ افزایش نخواهد یافت .

 

صادرات قارچ:

وی با اشاره به ظرفیت ارز آوری این محصول تصریح کرد: سال گذشته رایزنی خوبی با بازرگانان در حوزه تره بار برای صادرات قارچ به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات ، عمان ، کویت و عراق انجام شده است.

کشور عراق یکی از مهمترین بازارهای قارچ ایران است زیرا مصرف روزانه قارچ کشور عراق بین 70 الی 100 تن است که بازار خوبی برای قارچ تولیدی ایران به شمار می‌رود؛ از این رو هر ماه حدود 900 تا 1000 تن صادرات قارچ به عراق داریم که ارزش آن حدود 12 میلیون دلار است. البته یکی از چالش‌ها در صادرات قارچ به عراق این است که رسمی و با ثبت سفارش انجام نمی‌شود بلکه قارچ در قالب سبزیجات و تره باری و با واسطه به این کشور صادر می‌شود.

رجبی با بیان اینکه صادرات قارچ در کشور به صورت حرفه ای انجام نمی شود، گفت: مجوز مختص به صادرات قارچ وجود ندارد بلکه مجوز صادرات محصولات تره بار صادر می شود که قارچ نیز یکی از محصولات صادراتی است.

به گفته وی یکی از مهمترین مشکلات ما در بخش صادرات قارچ این است که محصولات صادر می شوند ولی به جای دلار، ریال دریافت می کنیم!

 

قیمت قارچ و میزان تولید قارچ:

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به قیمت قارچ نیز اشاره کرد و گفت: قیمت قارچ فله به صورت عمده فروشی کیلویی 55 تا 60 هزار تومان و قیمت خرده فروشی آن 65 الی 70 هزار تومان است.

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور با بیان اینکه سال 1401، حدود 210 هزارتن قارچ در کشور تولید شد، افزود: پیش بینی می‌کنیم امسال با توجه به ورود واحدهای جدید میزان تولیدقارچ در سال به 250 هزارتن هم برسد البته اگر بتوانیم صادرات را ارتقا دهیم تولید نیز افزایش می‌یابد.

همچنین وی تصریح کرد:با افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ مصرف قارچ خوراکی افزایش یافته است و با افزایش تولیدی که امسال داریم این افزایش تقاضا را پاسخ می دهیم.

وی در ادامه گفت:به طور کلی می‌توان گفت که مواد اولیه تولید قارچ 35 تا 40 درصد افزایش قیمت داشته است که این افزایش ها منجر به افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت محصول نهایی خواهد شد. اگرچه ابتدای سال گذشته قیمت ها را 20 تا 25 درصد افزایش دادیم اما امسال تصمیم داریم قیمت ها را تغییر ندهیم.

رجبی در بخش دیگری از صحبت هایش به صنایع فرآوری و صنایع تبدیلی در این صنعت اشاره کرد و گفت: سال گذشته یک میلیون تن کمپوست قارچ و 210 هزارتن قارچ خوراکی تولید شد.از این میزان قارچ تولیدی بیش از 3000 تن قارچ به صنایع تبدیلی رفت که رشد 50 درصدی نسبت سال گذشته داشته است. همچنین قرار است سال آینده چند واحد جدید فرآوری قارچ خوراکی راه اندازی و محصولاتی چون قارچ پخته شده، کنسرو قارچ، قارچ خشک شده ، پودر قارچ و چیپس قارچ نیز تولید شود.

 

 

مشکلات صنعت قارچ و باقی صحبت ها:

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به مشکلات پیش روی این صنعت گفت: در صنعت قارچ کشور نیروی کار ماهر به شدت در حال کاهش است که این زنگ خطری برای این بخش است! در حال حاضر اتباع افغانستانی ۳۰ درصد سهم اشتغال در این بخش را بر عهده گرفته اند!

همچنین از نظام مهندسی کشاورزی درخواست کردیم که انجمن صنفی قارچ در بخشی از فرآیند صدور مجوزهای جدید و تمدید مجوزهای قدیمی واحدهای صنفی این حوزه دخیل باشد اما هنوز هیچ پاسخیدریافت نکردیم! یعنی ما به عنوان مهمترین تشکل فعال در صنعت قارچ از برخی از واحدهای جدید فعال در حوزه پرورش قارچ بی خبریم. سال گذشته بیش از 40 تا 45 واحد در سطح استان تهران از مجوز اخذ شده در راستای ایجاد واحد تولید قارچ استفاده کردند و فعالیتی نداشتند.

وی ادامه داد: قطعا اگر انجمن از این فرایند آگاه بود نظارت ها بیشتر می شد. همچنین برخی از واحدها برای تولید قارچ مجوز گرفتند اما آن واحد آنقدر غیر استاندارد بودند که نتوانستند به تولید و بهره وری مناسب برسند و تسهیلات دریافتی را پس دهند. در حقیقت وقتی تشکل از میزان تولید  واحدها اطلاع داشته باشد می توانو عرضه و تقاضا را کنترل کند و تولیدکنندگان دچار مشکل نخواهد شد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا همه قارچ های موجود در بازار از سلامت برخوردار هستند یا خیر، گفت: حدود 4000 نوع قارچ در طبیعت داریم که از این میزان 40 نوع قارچ خوراکی هستند و مابقی قابل خوردن نیست . در کشور ما گونه های سمی قارچ شناخته نشده است ولی تا حد ممکن به مردم توصیه می‌کنیم که از  قارچ های کنار خیابان یا قارچ های صحرایی، جنگلی و کوهی استفاده نکنند زیرا سمی بودن یا نبودن آن با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیست و باید حتما آزمایش شوند. تمامی قارچ هایی که در واحدهای صنفی تولید می شوند کاملاً سالم هستند.همچنین توصیه می کنیم که مردم از قارچ های بسته بندی استفاده و قارچ های فله را از فروشگاههای معتبر خریداری کنند.

رئئی انجمن تاکید کرد: حدود 95 درصد بارهای ورودی به تهران را رصد می کنیم و فقط بین 5 تا 7 درصد قارچ های موجود در کشور توسط واحدهای بدون پروانه تولید می شوند.

وی همچنین تاکید کرد: در فصل بهار ترجیحا از دست فروشان و مغازه هایی که قارچ های صحرایی، کوهی وجنگلی عرضه می‌کنند،خرید نکنند!

 

4.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا