انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ

قیمت مصوب قارچ 40 هزار تومان ؟؟!!مردم گرانفروشی را گزارش کنند

یکی از عوامل افزایش قیمت قارچ، افزایش پی در پی قیمت کمپوست توسط کمپوست سازان است

قیمت مصوب قارچ 40 هزار تومان، طی چند ماه اخیر قیمت قارچ رشد چشمگیری داشت به طوریکه در روزهای پایانی فصل تابستان در بسیاری از خرده فروشی ها با بهای هر کیلو ۶۰هزار تومان نیز به فروش میرسید. علل این گرانی یا بهتر بگوییم گران فروشی چیست؟

هاگ:  عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان قارچ خوراکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص افزایش قیمت قارچ خوراکی در بازار با بیان اینکه عوامل مختلفی بر قیمت قارچ اثر دارد افزود: کمپوست بستر رویش قارچ است، یکی از این عوامل افزایش قیمت قارچ، افزایش پی در پی قیمت کمپوست توسط کمپوست سازان است.

افشار ادامه داد: در کشور حدود۲۵۰۰ واحد تولیدی قارچ و کمتر از ۱۰ واحد تولیدی کمپوست داریم که قیمت کمپوست ها هر دو ماه یکبار به صورت دل بخواهی و بدون منطق بالا میرود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر برای یک سالن استاندارد با ظرفیت ۲۰ تن حدودا ۱۰۰ میلیون تومان خاک پوششی و کمپوست هزینه میکنیم در حالیکه در اردیبهشت امسال هزینه تولید هر کیلو قارچ برای قارچ کار ۲۷ هزار تومان بود، تولیدکننده مجبور شد با سود ۶ هزار تومان بفروش برساند.

ایشان تصریح کرد: گران شدن کمپوست باعث شد تا تولیدکنندگان قارچ با ظرفیت بسیار کمتر از کارگاه خود تولید کنند و همین باعث شد تا عرضه قارچ در مقطعی کاهش پیدا کند از سوی دیگر گرمای هوا نیز تاثیر زیادی بر قیمت ها داشت زیرا برخی از تولیدکنندگان در فصل تابستان به دلیل اینکه سیستم خنک کننده ندارند سالن خود را پر نمیکنند و راندمان تولید قارچ در فصل تابستان همیشه ۵۰درصد کاهش میابد.

تمامی عوال مذکور سبب شد تا عرضه قارچ از مرداد روند کاهشی داشته باشد، به طوریکه عرضه روزانه قارچ در بورس از ۴۰ تن به ۷ تن رسید که قیمت ها در بورس ۴۲ هزار تومان و در خرده فروشی ها به ۶۰ هزار تومان نیز رسید.

وی خاطرنشان کرد: با شروع فصل پاییز و کاهش دمای هوا، برخی از تولیدکنندگان کمپوست تهیه کرده به نحویکه عرضه قارچ در بورس با نرخ ۲۲ هزار تومان انجام شد.

افشار با اشاره به اینکه مصرف کنندگان قارچ قشر تحصیلکرده و حقوق بگیر هستند افزود: تورم و کم شدن قدرت خرید مردم سبب شده تا تقاضا کاهش یابد و کم کم این ماده خوراکی که خواص بسیار زیادی برای بدن دارد از سبد مصرفی خانوارها حذف میشود.

عضو هیات رییسه انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران با تاکید بر اینکه مردم گران فروشی را به سامانه ۱۲۴ گزارش کنند عنوان کرد: طبق ضوابطی که وزارت صمت اعلام کرده است میزان ۲۵درصد بر قیمت مبنای خرید از عمده فروشی افزوده میشود یعنی امروز که قیمت قارچ در عمده فروشی ها ۲۸-۲۲ هزار تومان است با محاسبه ۳۷ درصد سود خرده فروش و توزیع کننده حدودا هر کیلو قارچ نهایتا باید با ۴۰ هزار تومان به دست مصرف کننده نهایی برسد، افراد بی انصاف هستند که قارچ را بیشتر از ۶۰ هزار تومان میفروشند که مردم باید این گران فروشی را از طریق سامانه 124 به مراجع قانونی گزارش دهند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا