دانستنی‌ها درباره قارچقارچ و خانواده

لباس‌های چرمی آینده قارچی خواهند بود

لباس‌های چرمی آینده قارچی خواهند بود، دانشمندان جایگزین گیاهی برای چرم پیدا کرده‌اند آنها با فرآوری قارچ، بافتی را به وجود آورده‌اند که ظاهر و حسی شبیه به چرم دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ یک شرکت زیست‌مواد در سانفرانسیسکو با نام MycoWorks از میسلیوم یا همان رشته‌های لوله‌ای موجود در قارچ‌ها چرم مصنوعی درست کرده است. از نظر محققان این شرکت، استفاده از این ماده جدید اخلاقی‌تر از استفاده از چرم حیوانی است و تاثیر زیست محیطی کمتری نسبت به چرم واقعی دارد. MycoWorks برای ساخت این چرم مصنوعی از صنعتگران چرم سنتی کمک گرفته است.

لباس‌هایی که از میسیلیوم تهیه می‌شوند، زیست تخریب‌پذیر هستند و به طور بالقوه جلوی اثرات مخرب محیطی «فست فشن» یا مد سریع را می‌گیرند.

دکتر مت اسکالین، مدیرعامل MycoWorks، می‌گوید: چرم قارچی نه تنها همان حس چرم حیوانی را به انسان می‌دهد، در عین حال حس تک بودن نیز می‌دهد.

میسیلیوم‌ها را می‌توان از بازیافت محصولات جانبی کم‌هزینه کشاورزی و جنلی مانند خاک اره تولید و ظرف چند هفته زیست‌توده قارچی را با کمک آن برداشت کرد.

شرکت مای‌کوورکز در راستای تولید این چرم مصنوعی، فناوری را با نام Fine Mycelium اختراع و به ثبت رسانده که با کمک آن می‌توان در عرض چند هفته قارچ پرورش داد. این فناوری میسیلیوم را به گونه رشد می‌دهد که استحکام و دوام بی‌نظیری داشته باشد.

مای‌کوورکز برای تولید محصول نهایی که ریشی نام دارد، با یک شرکت دباغی در اسپانیا همکاری کرده و معتقد است که این چرم مصنوعی جایگزینی برای چرم واقعی نیست، اما باید به آن به عنوان یک ماده کاملا جدید با ویژگی‌های خاص نگاه کرد.

معمولا چرم واقعی از حیواناتی چون گاو، گوسفند، بز، اسب، گاومیش، خوک و حتی آبزیانی مثل فوک، نهنگ و تمساح تهیه می‌شود اما این چرم‌ها از منظر مسائل اخلاقی و همچنین نگرانی‌های مربوط به جنگل‌زدایی و انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با دامداری منافات دارد.

محصولات چرمی سازگار با محیط زیست و اخلاقی برای وگان‌هایی که از هر نوع محصول تهیه شده از حیوانات خودداری می‌کنند، جذاب خواهد بود. این مکتب فکری نه تنها در مورد رژیم غذایی بدون گوشت حیوانات، بلکه لباس و مبلمان یا هر چیزی که ممکن است شامل آسیب و کشتار حیوانات باشد، کاربرد دارد.

لباس‌های چرمی آینده قارچی خواهند بود

میسیلیوم چیست؟

میسیلیوم یکی از قوی‌ترین عوامل زمین در بازسازی و ترسیب کربن به شمار می‌آید. ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان گفته می‌شود. ذخیره کربن از هوا باعث می‌شود که از میزان گاز گلخانه‌ای کربن دی‌اکسید کاسته شود و به بهبود کیفیت هوا کمک کند.

در گیاه‌شناسی به توده‌ای از نَخینه‌های (رشته‌های شبیه نخ) یک قارچ میسیلیوم گفته می‌شود. میسیلیوم بیشتر در زیر خاک قرار دارد، ولی در قارچ‌های انگلی همچون سفیدک و کپک خاکستری، در خود گیاه و بیشتر در میان سلول‌های گیاه قرار می‌گیرد. میسیلیوم متشکل از شبکه ظریفی از رشته‌هایی بی‌نهایت تجدیدپذیر است که رشد می‌کنند و قارچ‌ها را تشکیل می‌دهند و شبیه به ریشه و ساقه گیاهی است که در نهایت میوه می‌دهد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا