حرف ما در صنعت قارچ

لزوم ایجاد سندیکا در شبکه توزیع قارچ؟؟!!

بی شک وجود آرامش و نظم در هدایت و راهبری کم خطر صنعت قارچ عنصری بسیار ارزشمند و حیاتی است.

چندی پیش دستنوشته ای در خصوص ساماندهی بازار قارچ کشور و ضرورت آن در ایجاد آرامش در صنعت تقدیم شما همراهان و فعالان صنعت گردید، امیدواریم این پیشنهاد مفید فایده بوده و توانسته باشد ضرورت ایجاد یک تشکل منسجم در بازار قارچ را نزد متولیان و نخبگان صنعت توجیح نموده باشد. در ادامه این مبحث، با تمرکز بیشتری بر موضوع لزوم ایجاد سندیکا یا تشکل صنفی در شبکه توزیع قارچ پرداخته خواهد شد.

لزوم ایجاد سندیکا در شبکه توزیع قارچ
لزوم ایجاد سندیکا در شبکه توزیع قارچ

بی شک وجود آرامش و نظم در هدایت و راهبری کم خطر صنعت قارچ عنصری بسیار ارزشمند و حیاتی است. در این خصوص اشاره به فعالیت شرکت شوپی در آرامش نسبی حاکم بر صنعت در سال های 85-86 خالی از لطف نیست و می تواند ادله محکمی بر ضرورت وجود نظم و آرامش در صنعت باشد.

همانگونه که پیش از این نیز اظهار گردید یکی از مهم ترین گام های ساماندهی در بازار قارچ، تشکیل سندیکا، تعاونی یا تشکل صنفی است. قطعا ایجاد این تشکل صنفی اهداف و مزایای زیادی به همراه دارد که در ذیل به تعدادی از لزوم ایجاد سندیکا در شبکه توزیع قارچ اشاره می شود.

1- حفظ و تثبیت قیمت قارچ:

با تجمیع تمامی فعالان بازار قارچ اعم از واسطه ها، ویزیتورهای تازه کار و پیشکسوت در یک تشکل و اعطای شخصیت و وجه قانونی حقیقی و حقوقی به ایشان، به رسمیت شناختن فعالان این بخش از صنعت به شکلی که سیستم بانکی و وزارتخانه های مربوطه نظیر صنایع و تجارت نیز ایشان را به رسمیت بشناسند و بهره مندی ایشان را از امکانات و تسهیلات بانکی مقدور سازد، می توان انتظار داشت تا از این پس فعالان بازار با تاسیس باراندازهای اختصاصی مجهز به امکاناتی نظیر سردخانه ها، کامیون های سردخانه دار ویژه حمل بار از مزرعه تا بارانداز یا مراکز پخش، اسکاتران پخش مویرگی مجهز به سردخانه و… در جهت رعایت زنجیره سرما از مزرعه تا فروشگاه ها، ضمن حفظ و ارتقاء کیفی محصول تولیدی از تولید به مصرف، موجبات حفظ و تثبیت قیمت را در بازار فراهم خواهد آورد.

لزوم ایجاد سندیکا در شبکه توزیع قارچ
تثبیت قیمت قارچ

در این راستا جا دارد تا به ظرفیت های موجود در امر کشف بازارهای بکر داخلی و شروع مدرن و علمی مبحث صادات قارچ به کشورهای مختلف جهان نیز اشاره ای داشت که با بهبود شرایط مالی فعالان بازار دسترسی به آنها دور از ذهن نخواهد بود.

2- ارتقاء سطح دانش اقتصاد و بازاریابی فعالان بازار:

با ایجاد سندیکا و تشکل صنفی فرصت مناسبی برای ارتقاء سطح دانش فعالان بازار با بهره گیری از مدرسین و متخصصان به روز فن فراهم خواهد آمد و در این بین نیز می توان به امر هم افزایی و انتقال تجارب پیشکسوتان و مجربین بازار به سایر فعالان نیز پرداخت.

ارتقاء سطح دانش بازاریابی
ارتقاء سطح دانش بازاریابی

3- ایجاد هماهنگی و نظم در بازار:

اثر مهم دیگر تشکیل سندیکا را می توان در ایجاد نظم و هماهنگی بیشتر بین فعالان بازار از حیث قیمت فروش، یکی شدن سیاست های فروش و برنامه ریزی های لازم برای تعطیلات طولانی در بازار عنوان کرد. بی شک بی نظمی در بازار مهم ترین معضل در صنعت است که با تبعیت تمامی اعضای سندیکا از دستورالعمل های به اجماع رسیده، می توان با آن مبارزه کرد.
در ادامه بحث ایجاد نظم می توان با ثبت قراردادهای منعقده فی مابین مزارع تولید و فعالان بازار ضمن ایجاد جوی آرام در صنعت، نظم نوینی را در همکاری های درون صنفی جاری و ساری نمود. بدین ترتیب ضمن ایجاد چارچوبی معین در قراردادهای منعقده در صنعت، حتی رسیدگی به مشکلات و اختلاف نظرها به راحتی با حکمیت هیئت مدیره سندیکا امکان پذیر خواهد بود.

لزوم ایجاد سندیکا در شبکه توزیع قارچ
هماهنگی درون صنفی

4- کاهش تعداد واسطه و زمان بین تولید کننده و فروشگاه ها:

با دریافت هویت و شخصیت رسمی فعالان در بازار و دریافت اعتبارات و تسهیلات از مراجع ذیصلاح، فعالان قادر خواهند بود با تجهیز مناسب تیم تحت فرمان خود در خصوص راه اندازی شبکه های توزیع گرم مجهز به ادوات مناسب به منظور رعایت زنجیره سرما ضمن حفظ کیفیت محصول تولیدی، تعداد واسطه ها بین تولید و فروش محصول را کاسته و بدین ترتیب بر قیمت نهایی محصول اثرات قابل توجهی را ایجاد نمایند.

کاهش تعداد واسطه
کاهش تعداد واسطه

5- رتبه بندی فعالان بازار:

یکی دیگر از مزایای مفید تشکیل سندیکا رتبه بندی و دسته بندی فعالان بازار بر اساس سوابق و رزومه کاری، مدت فعالیت، توان مالی و… خواهد بود. بدین ترتیب ضمن جلوگیری از ورود بی قاعده هر شخصیت حقوقی و حقیقی به فضای اقتصادی بازار، از سود جویی فرصت طلبان بی نام نشان و گذرا و وارد آوردن لطمات اقتصادی و اعتباری در صنعت جلوگیری خواهد نمود.
امکان دیگر موجود در این بخش در این است که می توان به تعدادی از بین فعالان با سابقه، خوش نام و معتبر بازار با تعیین امتیاز و ارائه کد اختصاصی، عنوان یا حکم کارگزار مراکز فروش قارچ اعطا کرد تا ایشان ضمن نظارت دقیق روزانه بازار به نوعی مجریان و ضابطین دستورالعمل های سندیکا و تشکل صنفی شوند.

رتبه بندی فعالان بازار
رتبه بندی فعالان بازار توزیع قارچ

6- تشکیل سندیکا می تواند مزایای متعدد دیگری داشته باشد که از مهمترین آنها می توان به ایجاد استانداردهای کاربردی درجه بندی قارچ در بازار، پرورش و آموزش نسل آتی فعالان بازار و با سایر کاربردها نظیر تشکیل تعاونی های مختلف برای اعضا سندیکا مثل تعاونی مسکن را نام برد.
هسته مرکزی این سندیکا بی شک باید مجموعه ای از نمایندگان بخش های مختلف صنعت شامل فعالان بازار، انجمن صنفی، تولید کنندگان، مشاوران متخصص اقتصاد، نخبگان صنعت و… باشد تا از ظرفیت و قدرت اجماع و خرد جمعی برای بهبود شرایط نامناسب بازار حداکثر بهره برداری شود.
در خاتمه باید خاطر نشان کرد مزایای حاصل از تشکیل سندیکا یا تشکل صنفی بازار صنعت قارچ قطعا برای تمامی بخش های صنعت از تولید تا مصرف، منافعی را بهمراه خواهد داشت که تنها با ایجاد هسته مرکزی با اراده و مجرب می توان این منافع را به همگان حبه کرد.

سردبیر

حرف ما در صنعت قارچ نقد و بررسی مشکلات درون صنفی است با ما در هاگ همراه باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا