جهاد کشاورزی

الزام واحدهای تولیدی به عرضه قارچ برچسب دار

استان‌هایی که قارچ سمی برداشت و مصرف‌شده، حداقل ۲۰۰۰ تن تولید قارچ خوراکی دارند

الزام واحدهای تولیدی به عرضه قارچ برچسب دار، واحدهای تولیدی ملزم به عرضه قارچ فله‌ای برچسب دار شدند.

جزییات بیشتر

به گزارش خبرگزاری هاگ، غلامرضا تقوی در حاشیه برگزاری نشست خبری که در انجمن قارچ ایران برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به رویدادهای اخیر که برداشت و مصرف قارچ‌های سمی از عرصه‌های طبیعی منجر به مسمومیت و مرگ تعدادی از هم‌وطنان شده است، باید ازاین‌پس قارچ‌‌های فله‌ای واحدهای تولیدی دارای برچسب تاریخ تولید و آدرس باشند تا بتوانیم قارچ‌های تولیدی مراکز معتبر را از عرضه قارچ‌های سطح معابر و خیابان شناسایی کنیم.

به گفته وی، شناسایی قارچ سمی از غیر سمی بدون آزمایشگاه امکان‌پذیر نیست. وی در ادامه توضیحات خود در خصوص این خبر با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی نباید دنبال مقصر بگردیم، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم با نصب تابلوهای هشدار رویش قارچ سمی در عرصه‌های طبیعی، نظارت‌‌ها بر عرضه قارچ در بازار را نیز تشدید کنیم.

تقوی درباره طرح‌های در دست اقدام متناسب با اتفاقات اخیر گفت: به این منظور کارگروه مشترکی با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌‌های غذا و دارو، محیط‌زیست و گردشگری تشکیل و پروتکلی درباره عرضه قارچ تدوین می‌شود.

برداشت قارچ از عرصه‌های طبیعی مجوز ندارد

این مقام مسئول در معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص الزام واحدهای تولیدی به عرضه قارچ برچسب دار سخنان خود تأکید کرد: برداشت قارچ از عرصه‌های منابع طبیعی همانند سایر برداشت‌ها مثل کتیرا و گیاهان دارویی باید دارای مجوز باشد زیرا شناسایی قارچ سمی از غیر سمی قابل‌تشخیص نیست و می‌تواند حوادث جبران‌ناپذیری را ایجاد کند.

به گفته تقوی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، اکنون در تمامی استان‌هایی که قارچ سمی برداشت و مصرف‌شده، حداقل ۲۰۰۰ تن تولید قارچ خوراکی دارند و کمبودی در این زمینه ندارند که اقدام به برداشت قارچ از عرصه‌های طبیعی می‌کنند. شایان توجه می‌باشد مسمومیت‌های ایجادشده ارتباطی به واحدهای تولیدی قارچ خوراکی ندارد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا