حرف ما در صنعت قارچ

لزوم کار گروهی در صنعت قارچ

بی شک توانمندی کار و تفکر گروهی یکی از مهارت های لازم برای بهبود عملکرد اجتماعی و موفقیت های گروهی و فردی است

لزوم کار گروهی در صنعت قارچ، یکی از معیارهایی که کشورهای توسعه یافته را از کشورهای در حال توسعه مجزا می‌کند، فرهنگ و روحیه کار گروهی موفق در انها است. در کشورهای توسعه نیافته، افراد علاقه‌ای به فعالیت‌های گروهی نداشته و همین امر سبب می‌شود علاوه بر صرف انرژی بیشتر، کارها با کیفیت پایین‌تری انجام پذیرد. اصولاً جهت رسیدن به یک جامعه کارآفرین، رشد فعالیت‌های گروهی ضروری است و بدون چنین ویژه گی، کارآفرینی در جامعه فراگیر نخواهد شد.

لزوم کار گروهی در صنعت قارچ
لزوم کار گروهی در صنعت قارچ

خرد جمعی نسبت به تفکر انفرادی دارای مزایای زیر است:
1- ارائه راه حل بهتر به دلیل برخورداری گروه از دانش بیشتر
2- پذیرش آسان تصمیم جمعی توسط اعضا نسبت به تصمیم گیری فردی
3- مشارکت گروهی به درک بهتر تصمیم می‌انجامد.
4- کار گروهی به تلاش گسترده در امر جستجو و پژوهش کمک می‌کند.
5- در خرد جمعی قضاوت بهتر و صحیح تری وجود دارد.

بی شک توانمندی کار و تفکر گروهی یکی از مهارت های لازم برای بهبود عملکرد اجتماعی و موفقیت های گروهی و فردی است که گاه از آن به عنوان شاخه ای از مهارت های ارتباطی نام برده می شود.
باید توجه داشت که ناتوانی در مشارکت و کار گروهی علاوه بر این که از محبوبیت اجتماعی شخص می کاهد، بعنوان مانعی در راه پیشرفت و موفقیت، سبب می شود تا از تجربه خوب بسیاری از فعالیت های مهم و دوست داشتنی محروم بماند.

علاوه بر این با مشارکت در تعاملات گروهی، علاوه بر تقویت نقاط قوت شخصی، تفاوت های فردی موجود در اعضای گروه باعث می شود نقاط ضعف گروه پوشش داده شده و به نوعی باعث افزایش کارآیی می شود. لازم بذکر است که اگر این تفاوت های فردی توسط رهبر یا تیم رهبری گروه خوب مدیریت نشود،‌ ممکن است مانع بزرگی برای پیشبرد کار گروه خواهد بود.

همدلی
لزوم کار گروهی در صنعت قارچ

صنعت قارچ و چالش های پایان ناپذیر آن

صنعت پرورش قارچ خوراکی ذاتا حرفه ای پرچالش بوده و با توجه به تغییرات صورت گرفته در چیدمان و معماری آن بر اساس الگوبرداری از کشورهای پیشرفته در دهه های پیشین و همکاری و مداخله چند مجموعه اعم از واحد تولید بذر، واحد تولید کمپوست، واحد ساخت خاک پوششی و در انتها واحد پرورش قارچ در مسیر تولید قارچ خوراکی در کنار بازار پر فراز و نشیب فروش قارچ خوراکی و تهیه مواد اولیه، همگی دست در دست یکدیگر صنعت پر چالشی را بوجود آورده تا سبب شود همواره تولید کنندگان قارچ دست به گریبان چالش یا چالش هایی باشند.

در کنار چالش هایی که به صورت خلاصه به آنها اشاره گردید، متاسفانه بدلیل فعالیت کم سو و کم انرژی هیئت مدیره محترم انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ کشور به عنوان متولیان اصلی صنعت قارچ، هر از گاهی تصمیماتی نادرست (به زعم گروهی از فعالان صنعت و البته صحیح به عقیده تصویب کنندگان) آن گرفته می شود که سبب می شود تا حجم معضلات موجود در صنعت بیش از پیش شده و تحمل آن برای پرورش دهندگان سخت تر گردد.
نکته لازم به اشاره در این خصوص اینست که اکثریت این چالش ها، موضوعاتی تکراری است که در سال های قبل نیز وجود داشته و متاسفانه تاکنون راه کار موثری برای آنها ارائه نگردیده و سم قابل توجهی از بی ثباتی های صنعت قارچ کشور را به اختصاص می دهند.

انجمن
لزوم کار گروهی در صنعت قارچ

 

در چنین شرایطی که پرورش دهندگان قارچ با معضلات بزرگی نظیر افزایش سنگین هزینه های تولید و مشکلات ناشی از فراگیری بیماری کرونا روبرو هستند، تحمل ضررهای سنگین مالی به دلیل مشکلات سنتی و تکراری نظیر کیفیت نامناسب مواد اولیه، بی ثباتی در قیمت قارچ، عدم تعادل در عرضه و تقاضا به دلایل گوناگون، بی برنامه گی صنعت در مواجه با اتفاقات فصلی و مناسبتی و… تاب تحمل را از ایشان ربوده و ناخودآگاه در زیر تمام این فشارها به دنبال مقصر یا مقصرانی برای این همه معضل می گردند.

واقعیتی که در این بین نباید از آن غافل شد اینست که تمام اعضاء محترم انجمن از فعالان صنعت قارچ کشور هستند و علیرغم مزیت بزرگی که این موضوع در شناخت و شناسایی معضلات اصلی و مهم صنعت دارد، خود این عزیزان در دریای پر تلاطم صنعت غوطه ور و درگیر بوده و در کنار دغدغه های اختصاصی مزرعه خود، با رای اعتماد اکثریتی اعضا محترم انجمن صنفی به عنوان متولیان صنعت گام در راه حل مشکلات برداشته اند.

یکی از خصائص نکوهیده در انسان، البته در اکثریت قریب به اتفاق فراموشی ایام سخت در روزهای آرام کاری و شغلی است که این موضوع یادآور ضرب المثل معروف ” جیک جیک مستون بود، فکر زمستنون بود” است. متاسفانه درتمامی عرصه ها و مراتب صنعت قارچ کشور این خصلت ناپسند دیده می شود که در ایام نسبتا آرام به یاد مشکلات و ایام سخت پیش رو نبوده و اصراری بر تامل و تعقل گروهی نداریم.

از سوی دیگر در سالیان نه چندان دور و در دوره ای که شوق و اشتیاق کار و تعقل گروهی به مراتب بیشتر از امروز و نسبت تعداد اعضا انجمن صنفی با توجه به تعداد کمتر مزارع قارچ کشور در قیاس با امروز به مراتب بیشتر بوده، شاید به دلیل ناکارمدی و عدم حصول نتایج مناسب و منطقی البته به زعم گروهی از اعضاء محترم در مقابل حق عضویت های دریافتی آن مقطع، سبب شد تا از تعداد اعضا کاسته و همین موضوع سبب شد تا بذر اختلاف نظرها بین آحاد انجمن و صنعت کاشته و ریشه بدواند.

فراموش نکنیم که وجود تعدد آرا همیشه نشان از مخالفت و عدم همسویی نبوده چرا که اگر همگان با نیتی خالص و پاک به تفکر در خصوص یافتن راه حلی برای مشکل یا مشکلات باشند، بهترین فرصتی است که با مدیریت صحیح این تعدد نظرات به دریایی از راه حل ها برای مشکلات و رفع آنها دست یافت.به نظر این حقیر فرصتی بود که از کف رفته و حال باید بدنبال این موضوع باشیم تا همگان را ترقیب به تفکر جمعی و کار گروهی کرد.

لزوم کار گروهی در صنعت قارچ
لزوم کار گروهی در صنعت قارچ

در شرایط کنونی که مشکلات و معضلات به نسبت سال های دور از حیث منشا و نوع آن جدی تر و ریشه دار شده است، وجود چنین تفرقه ای در بین اعضا خانواده قارچ کشور و تفکرات ایشان سبب شده تا نتوان با اتکا به خرد جمعی برای حل مشکلات صنعت تصمیمی مناسب گرفت و با ترک میدان همآرایی و جلسات هم اندیشی تحت لوای پرچم انجمن صنفی عرصه برا برای خود و سایر همکاران تنگ تر می نماییم.

فراموش نشود با ترک انجمن و جلسات ایشان با توجه به این که تعداد اندک اعضا هیئت مدیره آن، تصمیم گیری های بزرگ و اثرگذار صنعت را تنها در دست تعداد قلیلی قرار خواهیم داد که امکان اشتباه و یا جای خرده گیری از تصمیمات ایشان بسیار زیاد است. نتیجه کلام از آنجا که اقلیتی برای اکثریت تصمیم گرفته اند، این تصمیم به دلایل گوناگون مورد تایید اکثریت نخواهد بود و در نهایت شرایط کنونی صنعت جلوی چشم ما پدیدار خواهد شد.
اگر به دنبال شرایط متفاوتی برای وضع کنونی صنعت هستیم، چه باید بکنیم؟ سهم هریک از ما در شکل گیری وضعیت کنونی صنعت چقدر بوده؟ همیشه انتظار داشته ایم دیگران ( انجمن) برای صنعت کاری بکنند در حالی که ما برای صنعت و اینده صنفی خود گامی برنداشته ایم. ما برای صنف خود چه کرده ایم که نتیجه ان وضعیت ملال آور و نا امید کننده کنونی است؟

 

در پاسخ باید گفت تنها راه حل مشکلات صنعت ومدیریت بحران لحظه های سخت صنعت همه و همه در خرد جمعی و کار گروهی موفق نهفته است. پیشنهاد می کنیم که از همین امروز:

1- تمام فعالان صنعت قارچ کشور به عضویت رسمی انجمن صنفی قارچ درایند.
2- حضور اکثریتی فعال اعضا در تمامی جلسات انجمن.
3- ارائه راه کارهای مفید برای حل مشکلات و بدور از منافع گروه اقلیت و تمرکز بر منافع جمع.
4- انتخاب اشخاص کاربلد، مجرب و دلسوز بعنوان هیئت مدیره انجمن بدون در نظر گرفتن مناسبتها و لابی های مرسوم در انتخابات.
5- پرداخت به موقع حق عضویت ها به منظور ایجاد فرهنگ کار گروهی و ضمانتی بر فعالیت دلسوزانه هیئت مدیره
6- در خواست جلسات ویژه و توضیحات از هیئت مدیره برای مشکلات بوجود آمده. حل مشکلات ریشه ای و سنتی صنعت در اولویت قرار گیرد.

عادت پسندیده ان است که همراه با انتقادات خود به ارائه راه کارهای پیشنهادی و مفید بپردازید. انتقاد به تنها آزار دهنده و مخرب است.

لزوم کار گروهی در صنعت قارچ
تصمیم گیری

حضور اکثریتی در جلسات تصمیم گیری و ایجاد دستور العمل ها دستاوردهای زیر را سبب می شود:

1- از لابی و اتخاذ تصمیم برای منافع گروه حداقلی پرهیز می شود.
2- قوانین و دستوالعمل های ایجاد شده با تضمین بیشتری اجرا می شود.
3- انتخاب افراد شایسته و محق برای تصدی پست ها تضمین می گردد.
4- ایجاد اعتماد به نفس بین یکایک اعضا حاضر در جلسات دستاورد دیگر حضور اکثریتی است.
5- در جلسات با حضور اکثریت مشکلات صنعت دقیق تر ریشه یابی و علت یابی شده و بنابراین راه حل های موثرتری کشف و ارائه می شود.
6- به دلیل حضور از تمام طیف صنعت از تولید کننده تا واحدهای بازرگانی در جلسات اکثریتی، تمام جزئیات راه حل های پیشنهادی توسط حاضرین مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
7- استفاده از تمام ظرفیت ها و تجارب حاضرین در جلسات اکثریتی برای حل مشکلات
8- در جلسات اکثریتی و عادت به کار گروهی موفق، دیگر به دنبال مقصر یا مقصران نخوهیم بود بلکه تنها هدف، یافتن راه حل های مفید و بهبود شرایط صنعت خواهد بود.

در خاتمه باید افزود که خرد جمعی و کار گروهی موفق ضمن دستیابی به اهداف کوچک و بزرگ در زمان حال سبب می شود تا فرهنگ غنی کارگروهی، خرد جمعی و انتقال آن به عنوان میراثی با ارزش و مفید به نسل های آینده، سبب رشد و بالندگی بیشتر کشور عزیزمان در تمامی عرصه ها شده و از ایران به عنوان کشوری توانمند نام برده شود.برای آشنایی با چالش های درون صنفی و راهکارهای پیشنهادی  حرف ما در صنعت قارچ هاگ را دنبال کنید.

سردبیر

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا