اخبار جهان در حوزه قارچ

بستر قارچ با ماءالشعیر و نان خشک

قارچ‌هایی که با مازاد نان و ماءالشعیر بلژیکی رشد می‌کنند

بستر قارچ با ماءالشعیر و نان خشک، محصول شرکت Eclo، قارچ‌های گران‌قیمت اگزوتیک از قبیل شیتاکه، میتاکه، و پوم‌پوم است که مشتریان خاص خود را دارد و به سرعت بازار آن رو به گسترش می‌باشد. قیمت قارچ‌های این شرکت با حدود 22 یورو برای یک جعبه 750 گرمی درآمد قابل توجهی برای شرکت ایجاد نموده است. برای بستر قارچ ، از ترکیبی از غلات پسماند حاصل از فرآیند تخمیر برای تهیه ماءالشعیر، و باگت‌های دور ریخته شده و نان‌های خشک استفاده می‌شود.

کوئنتین دکلرک، یکی از بنیانگذاران Eclo می‌گوید: « ماءالشعیر و نان هیچ تأثیری بر طعم قارچ ندارند، اما باعث می‌شوند که کمیت و کیفیت محصول نهایی بسیار بهتر شود.» این شرکت چندین سال است که غلات مورد نیاز را از پسماند شرکت تولید ماءالشعیر بلژیکی Cantillon و نان‌های خشک را از باقیمانده سوپرمارکت‌های Colruyt و فروشگاه‌های زنجیره‌ای Bon Pain و از نانوایی‌ها و ساندویچ‌فروشی‌ها جمع‌آوری می‌کند.

به این ترتیب Eclo  توانسته سالانه پنج تن غلات دور ریخته شده و 18 تن پسماند ماءالشعیر را بازیافت کند. این شرکت مواد بازیافتی را به اتاق‌های سرد می‌برد، و بستر مورد نیاز برای رشد قارچ ‌ها را در هوای مرطوب آماده می‌کند.

این شرکت هر هفته بین هشت تا 10 تن از قارچ های خود را به فروش می‌رساند. به این ترتیب فراتر از مزایای مالی سرشار، دکلرک معتقد است که: «مشارکت در تولید داخلی و سازگار با محیط زیست در بروکسل، یک دستاورد مهم برای شرکت بوده است.»

او ضمن ابراز خرسندی از فروش این قارچ‌ها در مغازه‌های بلژیک، هلند، اروپای شرقی و حتی چین، از این که شرکت Eclo   بخشی از جنبش بازیافت پسماندهای طبیعی برای کشت قارچ است اظهار رضایت نمود. بنیانگذاران شرکت Eclo  در سال 2014 پس از مطالعه کتابی تصمیم به استفاده از اقلام دور ریز و پسماند برای تولیدات شرکت گرفتند و نتیجه بسیار رضایت‌بخش بوده است. این کتاب درباره رشد قارچ از تفاله‌های قهوه نوشته شده بود که توسط شرکت دیگری در بروکسل استفاده می‌شد.

دکلرک بیان کرد که Eclo در ابتدا از تفاله قهوه استفاده کرد ولی این یک شکست بزرگ بود زیرا که قارچهای اگزوتیک در این تفاله‌ها رشد نمی‌کردند. بنابراین شرکت با یک کار پژوهشی با حدود 30 نفر از پرسنل به جایگزین کردن غلات و نان ماءالشعیر به جای تفاله قهوه پرداخت.

این تجربه فراز و نشیب های خود را داشته ولی در نهایت موفقیت خوبی را برای شرکت به ارمغان آورد و علی رغم رقابت دشوار با سایرین، و گاه وارد شدن ضربه به روحیه تیم به دلیل شکستهای پیاپی، این شرکت موفق شد با برداشت محصول بهتر، در بازار موفق عمل کند

Eclo  در حال آزمایش گزینه‌های دیگر مثل دانه‌های کاکائو برای بستر قارچ است، و به علاوه تلاش می‌کند تا کارخانه‌ای برای فروش بسترهای خود به بازار اروپا راه‌اندازی کند.

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ دنبال کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا