اخبار اقتصادی صنعت قارچ

زیان ۲۵ تا ۳۰ میلیاردی تولیدکنندگان قارچ

۸۰ درصد تولیدکنندگان ظرف مدت یک ماه آینده ورشکست خواهند شد

زیان ۲۵ تا ۳۰ میلیاردی تولیدکنندگان قارچ، محمدحسن افشار، رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ در اظهارات خود درباره شرایط حال حاضر تولیدکنندگان صنعت قارچ، عنوان کرد: با توجه به نرخ کنونی قارچ در بازار، تولیدکنندگان با زیان روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان روبرو هستند.

این مقام مسئول در سخنان خود ضمن بیان این مطلب که مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی متوقف‌شده است، اضافه کرد: مصرف قارچ‌های خوراکی به سبب اطلاع‌رسانی نادرست برخی رسانه‌ها، به حالت عادی بازنگشته و مردم همچنان در مصرف قارچ احتیاط می‌کنند، این امر بحران بزرگی را ایجاد کرده است.

شرایط فعلی تولید و عرضه

افشار در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت تولید کشور، بیان کرد: روزانه ۵۰۰ تن قارچ در واحدهای پرورشی صنعتی تولید می‌شود و این در  حالی است که با توجه به کاهش مصرف ناشی از نگرانی خانوارها، روز گذشته قیمت فروش هر کیلو قارچ در مغازه‌ها به ۲ هزار تومان رسید که این امر بیان‌گر زیان روزانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومانی تولیدکنندگان است، چراکه در آخرین بررسی‌ها که تیرماه سال گذشته صورت گرفت؛ قیمت  تمام‌شده تولید با احتساب حداقل سود برای تولیدکننده ۸ هزار و ۲۰۰ تومان بود.

وی در تکمیل سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در جهت جبران این آسیب‌های وارده به تولیدکنندگان، بیان کرد: با توجه به زیان قابل‌ توجه تولیدکنندگان قارچ از وزارت جهاد تقاضا کردیم که اقساط وام تولیدکنندگان را استمهال کند، چراکه با ادامه این روند، ۸۰ درصد تولیدکنندگان ظرف مدت یک ماه آینده ورشکست خواهند شد.

تولید زیر نظر آزمایشگاه‌ ها و معیارهای استاندارد

افشار همچنین با اشاره به فرآیند تولید این محصول و شفافیت هرچه بیشتر آن، افزود: بر اساس آمار فائو، سالیانه ۱۲ میلیون تن قارچ خوراکی در  دنیا تولید می‌شود و ازآنجاکه این قارچ‌های خوراکی در یک تشکیلات و آزمایشگاه‌های بین‌المللی بررسی و سپس تولید بذر می‌شود؛ بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی در مصرف قارچ‌های خوراکی وجود ندارد.

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ در اختتامیه سخنان خود بر این نکته تأکید کرد: چندی پیش، برخی از جوامع محلی و توریست در کوهستان‌‌ها اقدام به جمع‌آوری و فروش قارچ‌های خوراکی و غیرخوراکی کردند که این امر منجر به مسمومیت آتی و مسمومیت پس از چند هفته شد.

خوشبختانه با اطلاع‌رسانی صورت گرفته و اجتناب افراد از خوردن قارچ‌های وحشی، تاکنون گزارشی از مسمومیت ناشی از قارچ‌های سمی در هفته اخیر نداشتیم.

پیش‌بینی قیمت قارچ در آینده

افشار با اشاره به قیمت قارچ در روزهای آتی، گفت: با توجه به گرمای هوا، راندمان کامپوست واحدهای مجهز از ۱۶ تا ۱۷ درصد بیشتر نخواهد بود و این  امر در کنار تعطیلی واحدهای کوچک فاقد سیستم سرمایشی مناسب، کاهش عرضه و درنهایت افزایش قیمت قارچ در روزهای آتی را به همراه خواهد داشت.

رئیس هیئت‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ در اختتامیه سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی قیمت قارچ در بازار و سال حمایت از تولید داخل، درصددیم که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و صداوسیما الگوی مصرف را افزایش دهیم.

 

بررسی ماجرای مصرف قارچ مسموم در برخی استان‌های کشور در مصاحبه دکتر محمدحسن افشار با شبکه خبر

 

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا