قارچ شناسی

کروموزوم و تولید مثل جنسی قارچ باید توسط تولیدکننده قابل درک باشد

کروموزوم در قارچ

سیب در تمام اندام و جوارح خود ( به جز گرده و گامت) دارای 2n کروموزوم است در حالی که با توجه به اختصاصات ویژه قارچ ها (fungi) بعنوان یک موجود پست، میسیلیوم و اسپور آن دارای n کروموزوم بوده ولی خود کلاهک دارای 2n کروموزوم است.

واژه قارچ در زبان فارسی و از دید عوام و غیر متخصصین دارای تعابیر و مفاهیم چند گانه ای است به شکلی که از آن برای معرفی همه انواع قارچ ( پرورشی و خودرو) و بخش های مختلف آنها استفاده می شود.

بعنوان مثال از واژه قارچ برای معرفی قارچ خوراکی دکمه ای با نام علمی Agaricus biosprous ، کلاهک آن و معرفی سایر قارچ های خوراکی ، غیرخوراکی و دارویی نیز استفاده می شود.

نقطه مقابل این واژه،  مفاهیم و اسامی است که افراد  متخصص برای قارچ ها بکار میبرند. همانطور که اشاره شد قارچ در مفهوم عام جامعه  تنها  به میوه قارچ (کلاهک قارچ و  Fruit Body)  اطلاق می شود که در حقیقت  اندام تولید کننده اسپور قارچ های چتری است.

واژه fungi( معادل قارچ)  که متخصصین از آن استفاده می کنند اسم عامی است که شامل تمام قارچ های شناخته شده و ناشناخته در طبیعت که بواسطه تولید اسپور( تکثیر جنسی) و میسیلیوم( ثکثیر غیر جنسی)  در طبیعت انتشار میابند ، است. واژه دیگر مورد استفاده صاحبان فن mushroom است.

برای تبین دقیق موضوع  می توان به قیاس میوه سیب به درخت سیب در مقابل کلاهک قارچ به میسیلیوم یا بدنه قارچ پرداخت . وظیفه میوه سیب تولید بذر و درخت سیب حکم بدنه آن را دارد و در نقطه مقابل کلاهک قارچ نیز وظیفه تولید اسپور را در قارچ دارد.

نکته قابل توجه اینست که برای رشد درخت، ساقه و میوه سیب دمای محیط ثابتی نیاز است ولی در قارچ  تا زمانی که شرایط برای رشد میسیلیوم ( رشد رویشی- دمای 25،رطوبت 95% و غلظت دی اکسید کربن4000ppm<)مهیا باشد کلاهکی بوجود نخواهد آمد و در زمانی که شرایط  برای این رشدرویشی مهیا نباشد( دما17درجه، رطوبت 85% و غلظت دی اکسید کربن حدود800ppm ) تولید کلاهک قارچ و اسپور آغاز می گردد.

 تولید مثل در قارچ

به منظور تفهم کامل  نسبت و رابطه کلاهک با مکانیسم تکثیر در قارچ، می توان آن را با اندام تولید مثل ماده در یک گیاه قیاس و تشبیه کرد.اگر قارچ (ماشروم) معادل اندام جنسی بدون جنس باشد، در این قیاس می‌توان بدنه رویشی قارچ( میسیلیوم) را با تخمدان  مقایسه کرد که تخم‌های بی جنس زیادی را به‌طور همزمان آزاد می‌کند.

این امر باعث می‌شود هوا شبیه لوله‌های رحمی باشد و تمام سطح زمین به لایه رحمی تبدیل شود که جنین در حال رشد (میسلیوم رویشی قارچی) را تغذیه می‌کند.

این یک قیاس جالب و دقیق است که از ایده زمین به‌عنوان مادر ما پشتیبانی می‌کند، زیرا تمام زندگی کاشته شده و درنهایت از سطح زمین چشمه می‌گیرد. چه رحِم باورنکردنی است که انواع مختلف زندگی را پرورش می‌دهد!

شناخت اصولی قارچ

موضوعات فوق مطالبی است که  باید توسط متخصص ژنتیک قارچ و پرورش‌دهنده قارچ فهمیده شود که به دنبال تولید نژادهای مناسب برای کشت هستند.

نژادهای قارچ (ماشروم) کشت‌شده دارای ارزش هستند و هدف، ثبات در تولید است؛ بنابراین برای انتشار قارچ (ماشروم) کلون‌ها که ابزاری برای تولیدمثل غیرجنسی هستند، به‌جای اسپور مورداستفاده قرار می‌گیرند.

اکنون‌که کمی در مورد جنسیت قارچ‌ها فهمیدید، شاید می‌بینید که نژادهای حاصل از ترکیب‌های مختلف ۲ اسپور سازگار، مخلوقات منحصربه‌فردی همراه با تنوع فراوان، شبیه به یک توله‌سگ خواهند بود.

هر ترکیبی از اسپور منجر به مخلوقات مختلف خواهد شد و به‌سختی وضعیتی وجود خواهد داشت که فرد بخواهد به نتایج مداوم در تولید قارچ دست یابد.

پرورش‌دهنده ترکیبات زیادی را ایجاد می‌کند، به دنبال آن باشید که تولیدکننده قارچ‌های مطلوب  شوید، سپس آن را به‌طور انحصاری استفاده کنید و سعی کنید تا حداکثر بهره‌وری خود را با استفاده از روش‌های ذخیره‌سازی و انتشار که باعث حفظ تازگی و خواص نژاد می‌شود، حفظ کند.

پرورش‌دهنده از اسپور برای تولید تنوع و نژادهای جدید باکیفیت عالی برای رشد استفاده می‌کند اما پرورش‌دهنده قارچ تجاری از کشت بافت برای به حداقل رساندن تغییر در نژاد انتخاب‌شده استفاده می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که هر محصول تولید قارچ به کیفیت بالا و عملکردی که برای این نژاد انتخاب‌شده است، برسد.

نیاز به یادگیری

با یادگیری بسیار در مورد پرورش قارچ‌ها و ایجاد گونه‌های جدید قارچ، برای ادامه کار به هر دو نوع کار نیاز داریم. پرورش‌دهندگان باید دائماً در حال تغییر و تحول جدید باشند و انتخاب‌های جدیدی را برای نژادهای بهتر، مغذی‌تر، خوشمزه‌تر، با بازده بالاتر و سریع‌تر انجام دهند، درحالی‌که تولید کننده و پرورش‌دهنده بذر همچنان به حفظ و استفاده از جدیدترین حالت که هنر / دانش را تولید کرده است می‌پردازد.

مکانیسم تولیدمثل جنسی در قارچ‌ها باید توسط تولیدکننده قارچ و پرورش‌دهنده قابل درک و کنترل باشد تا از این طریق تهیه مداوم قارچ خوراکی زیبا و خوشمزه داشته باشد.

اگر به حوزه قارچ شناسی علاقه‌مند هستید، به دانشنامه هاگ مراجعه نمایید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا