خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

مبارزه با زوال عقل به کمک یک رژیم غذایی سرشار از محصولات گیاهی

محققان دانشگاه بارسلونا در مطالعه متابولومیکس اخیرشان اظهار کرده‌اند رژیم غذایی غنی از گیاه (Plant-Ric Diet) با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است.

محققان اسپانیایی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند پیروی از رژیم غذایی سرشار از محصولات گیاهی خطر ابتلا به اختلالات شناختی و زوال عقل را در سالمندان کاهش می‌دهد.

محققان طی این مطالعه رابطه بین متابولیسم اجزای رژیم غذایی، میکروبیوتای روده، متابولیسم درونی و اختلال شناختی را تجزیه و تحلیل کردند. “میریا اوپری ساردا” (Mireia Urpí-Sardà) محقق این مطالعه گفت: آنچه ما در این مطالعه گروهی تجزیه و تحلیل کردیم، نقش تعدیل کننده رژیم غذایی در خطر ابتلا به اختلالات شناختی بود. یافته‌های ما نشان می‌دهد ارتباط معناداری بین این فرآیندها و متابولیت‌های خاص وجود دارد.

در علم بیوشیمی مواد شرکت‌کننده در متابولیسم یا سوخت و ساز سلولی را متابولیت (Metabolite) می‌نامند. در واقع متابولیت‌ها ترکیبات واسطه یا محصول سوخت و ساز سلول زنده هستند و معمولا اشاره به مولکول‌های کوچک شرکت‌کننده در سوخت و ساز سلولی دارد.

نتایج نشان می‌دهد که ارتباط محافظتی بین متابولیت‌های مشتق شده از کاکائو، قهوه، قارچ، متابولیسم میکروبی غذاهای غنی از پلی فنل (سیب، کاکائو، چای سبز، بلوبری، پرتقال وانار) و اختلالات شناختی در سالمندان وجود دارد.

تجزیه و تحلیل نمونه‌های پلاسما افراد مورد بررسی در این مطالعه نشان داد که برخی از متابولیت‌ها با پیشرفت اختلال شناختی و زوال عقل مرتبط هستند. به عنوان مثال، “۲-فوروئیل گلیسین” (۲-furoylglycine) و” ۳-متیلانتین”(۳-methylanthine) که نشانگرهای زیستی مصرف قهوه و کاکائو هستند، دارای مشخصات محافظتی هستند و این در حالی است که ساخارین نقش مخربی دارد. ساخارین (Saccharin) که از آن به عنوان شکر مصنوعی نیز یاد می‌شود، بلورهای سفید رنگی هستند که حدود ۵۵۰ بار بیشتر از ساکاروز (قند معمولی) شیرین است.

بنابراین تغییر در سبک زندگی و پیروی از یک رژیم غذایی راهبردی برای جلوگیری از زوال شناختی و پیشرفت بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند آلزایمر و زوال عقل‌ مفید است.

“کریستینا آندرس لاکووا” (Cristina Andrés-Lacueva) از دیگر محققان مطالعه گفت: مصرف بیشتر میوه، سبزیجات و غذاهای گیاهی، پلی‌فنل‌ها و سایر ترکیبات زیست فعال می‌تواند به کاهش خطر زوال شناختی ناشی از افزایش سن کمک کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Molecular Nutrition and Food Research” منتشر شده است.

منبع: عصر ایران
خواص قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا