اخبار علمی حوزه قارچ

مجیک ماشروم : چطور یک قارچ، جادویی می‌شود؟!

استفاده دانشمندان از روش‌های ژنتیکی پیشرفته و آزمایش‌های رفتاری برای کشف چگونگی جادویی شدن قارچها

ترکیبات موجود در قارچ‌ جادویی (مجیک ماشروم)، به طور فزاینده‌ای به دلیل پتانسیل آنها برای درمان بیماری‌هایی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات اجباری و اعتیاد مورد توجه جامعه علمی قرار گرفته‌اند. با این حال، دانشمندان دانشگاه پلیموث می‌گویند اطلاعات کمی در مورد چگونگی تکامل چنین ترکیباتی و نقش آنها در جهان طبیعی وجود دارد.

آنها از روش‌های ژنتیکی پیشرفته و آزمایش‌های رفتاری برای رسیدگی به فرضیه‌ های آزمایش‌ نشده قبلی در مورد منشأ ترکیبات روانگردان در قارچ‌ جادویی استفاده می‌کنند. این مطالعات شامل بررسی اینکه آیا چنین صفاتی به عنوان نوعی دفاع در برابر بی مهرگانی که از قارچ ها تغذیه می‌کنند، ایجاد شده و یا اینکه آیا قارچ ها با تولید چنین ترکیباتی، رفتار حشرات را به نفع خود دستکاری می‌نمایند.

به نقل از اکسپرس‌ انداستار دکتر جان الیس، مدرس ژنتیک حفاظتی در دانشگاه پلیموث، می‌گوید: «در سال‌های اخیر، علاقه به ترکیبات روانگردان از دیدگاه سلامت انسان افزایش یافته است.با این حال، تقریباً هیچ چیز در مورد تکامل این ترکیبات در طبیعت و اینکه چرا قارچ ها باید حاوی ترکیبات انتقال دهنده عصبی باشند مشخص نیست. فرضیه هایی که برای تکامل آنها پیشنهاد شده است هرگز به طور رسمی آزمایش نشده‌اند و این همان چیزی است که پروژه ما را بسیار جاه طلبانه و بدیع می کند.همچنین می‌تواند در آینده منجر به اکتشافات هیجان‌انگیز آینده شود، زیرا توسعه ترکیبات جدیدی که می‌توانند به عنوان قارچ‌کش، آفت‌کش‌ها، داروها و آنتی‌بیوتیک‌ ها مورد استفاده قرار گیرند.»

دکتر الیس افزود که: «قبلاً موانع قانونی برای مطالعه ترکیبات روانگردان در طبیعت وجود داشت که به این معنی بود که انجام تحقیقات خاصی امکان پذیر نبود. در دهه‌های 1940 و 1950، تحقیقات استفاده از LSD را به عنوان یک درمان روان درمانی برای اعتیاد به الکل و اختلال وسواس فکری – اجباری بررسی کردند. در همان زمان، با سفر رابرت گوردون واسون به مکزیک و مشاهده استفاده از آن در مراسم مذهبی در اواخر دهه 195، .مردم از منظر انسان‌شناسی به قارچ‌ها – به ویژه مجیک ماشروم – علاقه‌مند شدند.»

دکتر الیس گفت: «در دهه 1960، ترکیبات روانگردان مورد توجه عموم قرار گرفت و در نهایت منجر به این شد که دولت ها قوانین جدیدی را برای محدود کردن استفاده از آنها ارائه کنند برای مدتی، این امر همچنین تحقیقات بنیادی قابل انجام را محدود می‌کرد. اخیراً، مردم به آن تحقیقات اولیه بازگشته‌اند و دریافته‌اند که ترکیباتی مانند سیلوسایبین می‌توانند مزایای روان‌درمانی داشته باشند. با این حال، این موضوع به تکامل آنها در طبیعت نپرداخته است، و این همان چیزی است که تحقیقاتی را که ما انجام می دهیم بسیار هیجان انگیز می‌کند. امیدوارم پروژه ما بتواند درک عمومی از قارچ جادویی را تغییر دهد.»

این پروژه به ویژه بر روی سیلوسایبین متمرکز خواهد شد که معمولاً در قارچ‌ جادویی یافت می‌شود و از نظر شیمیایی شبیه به سروتونین است. محققان قارچ های روانگردان و غیر روانگردان را بررسی خواهند کرد و از توالی یابی DNA برای آزمایش اینکه آیا جامعه حیوانی متنوعی از قارچ های روانگردان تغذیه می شود یا خیر استفاده خواهند کرد.

آنها از آزمایش‌های آزمایشگاهی برای بررسی تعاملات بین قارچ‌ها و حشرات و اینکه آیا قارچ‌ها در طول حمله و رشد دچار تغییرات ژنتیکی می‌شوند، استفاده می‌کنند. این تحقیق همچنین تاثیر سیلوسایبین را بر رشد باکتری های خاک بررسی خواهد کرد.

دکتر کرستی ماتیوس نیکلاس، از دانشگاه پلیموث، می گوید: «تنها در سیلوسایب، نزدیک به 150 گونه توهم زا وجود دارد که در تمام قاره ها به جز قطب جنوب پراکنده شده اند. با این حال، گونه های قارچی که در آنها این ترکیبات “جادویی” وجود دارد، همیشه ارتباط نزدیکی با هم ندارند. این موضوع سوالات جالبی را در مورد فشارهای اکولوژیکی که ممکن است برای حفظ مسیر بیوسنتز سیلوسایبین عمل کند، ایجاد می‌کند.»

این تحقیق که توسط Leverhulme Trust تأمین مالی می‌شود، همچنین شامل استفاده از فناوری ویرایش ژن برای ایجاد قارچ‌های جهش‌یافته است که نمی‌توانند سیلوسایبین را سنتز کنند. این توسط تیمی از محققان با تجربه در اکولوژی مولکولی، تعاملات حیوانی و گیاهی و زیست شناسی قارچی در دانشکده علوم زیستی و دریایی دانشگاه هدایت می شود. افراد درگیر قبلاً تنوع ژنتیکی در میان گرده‌افشان‌ها در بریتانیا، ترجیحات تغذیه راب‌ها و حلزون‌ها را بررسی کرده‌اند و یک سیستم هشدار اولیه برای بیماری‌های گیاهی ایجاد کرده‌اند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا