دانش افزایی در حوزه قارچ

مديريت توليد کود ورمی کمپوست مسائل و مشکلات

صنعت ورمی کالچر و تولید ورمی کمپوست در مراحل رشد و عدم بلوغ بسر می‌برد

همراه ما باشید با مقاله “مديريت تولید کود ورمی کمپوست (مسائل و مشکلات)”

اصلاح مواد آلی

بازیافت و اصلاح مواد آلی حاصل از پسماندهای شهری و کشاورزی و تولید محصول باارزش ورمی کمپوست قارچ (مجموعه بقایای بستر و کرم‌ها و فضولات کرم) و همچنین تکثیر کرم‌های خاکی جهت استفاده در مصارف مختلف و افزایش سرعت تحقیقات علمی متمرکز در این موارد منجر به توسعه ورمی تکنولوژی برای اهداف کشاورزی، اقتصادی و صنعتی شده است.

صنعت ورمی کالچر و تولید ورمی کمپوست در ایران هنوز در نخستین مراحل رشد و عدم بلوغ بسر می‌برد و اکثر فعالیت‌های آن در جهت توسعه مصرف داخلی و در مقیاس کوچک متمرکز شده است. در این راستا، مسائل و مشکلات زیادی، تولیدکنندگان و محققین بخش کشاورزی ایران را به چالش کشیده است.

کیفیت ورمی

از یکسو مسائلی همچون کیفیت ورمی کمپوست تولید شده و عدم وجود نظارت مناسب، نوع گونه‌های مورداستفاده در این فرآیند، کاهش تنوع زیستی کرم‌های خاکی بومی و اثرات نامطلوب کرم‌های خاکی غیر بومی، از جایگاه تحقیقاتی برخوردار نیست، از طرفی دیگر تولیدکنندگان ورمی کمپوست عمدتاً فاقد آشنایی لازم با این فرآیند بوده و مرجع نظارتی معتبر در این زمینه وجود ندارد.

مقاله حاضر به مباحثی همچون اهمیت تولید کود ورمی کمپوست، نقش آن در کشاورزی و محیط زیست، تجربیات سایر کشورها و مشکلات پیش رو در تولید ورمی کمپوست و کرم‌های خاکی در ایران، خواهد پرداخت.

دانلود فایل اصلی مقاله

می توانید مقالات بیشتر در این زمینه را در دانشنامه صنعت قارچ، هاگ و بخش دانش افزایی در حوزه قارچ دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا