حرف ما در صنعت قارچ

دکتر حمید درخشانی موسس قارچ ملارد مرد تکرار نشدنی صنعت قارچ کشور ؟؟!!

" دکتر حمید درخشانی " استاد و پزشک متخصص، موسس شرکت های ساخت لوازم یکبار مصرف پزشکی سوپا و قارچ ملارد

دکتر حمید درخشانی موسس قارچ ملارد به دیار باقی شتافت. نوزدهم فروردین  1400، صنعت قارچ کشور و جامعه پزشکی ایران به یکباره در فقدان چهره ای فرهیخته و نام آشنایی سیاه پوش شد.

کوچ  عطرانگیز روح  زنده یاد  ” دکتر حمید درخشانی ” استاد و پزشک متخصص، موسس شرکت های ساخت لوازم یکبار مصرف پزشکی سوپا و قارچ ملارد، از سرای فانی انتقالی به سرزمین ثبات ابدی است.

غیبت ظاهری او را به جامعه کارآفرینان کشور تسلیت و بر خود واجب می‌دانیم تا برخی از ویژگی های دکتر حمید درخشانی موسس قارچ ملارد این مرد تکرار نشدنی صنعت قارچ کشور را برشماریم تا چراغ راهی برای ره پویان کار و تلاش کشور  باشد.

 

در سال 90-1391 به دلایل درون واحدی، مجموعه ملارد بعنوان بزرگترین واحد تولیدی قارچ کشور، دچار بزرگترین چالش دوران خود یعنی برکناری همزمان مدیریت ارشد مجموعه و مدیر بازرگانی خود شد.

مدیریت و کنترل در کوتاه ترین زمان ممکن این دو اتفاق بزرگ، بویژه در عرصه بازرگانی مجموعه در شرایط اقتصادی نامناسب جامعه بهمراه چالش های متعاقب آن را که می توان بعنوان پاشنه آشیل یک مجموعه بزرگ نام گذاشت، از نمونه های بارز توانایی مدیریت بحران ایشان بود.

اغراق نخواهد بود که بگوییم مدیریت این بحران عظیم در مجموعه ای بزرگ، چالشی است که کمتر مدیر یا حتی تیم مدیریتی تاب راهبری و مدیریت موفق آن را در زمانی کوتاه  با کمترین حواشی و پس لرزه ها داشته باشد.

 

  • آینده نگری

بلافاصله پس از بحران، زنده یاد با توجه به شناخت از نقاط ضعف مجموعه ملارد و آینده نگری بی بدیل ایشان از وضعیت جامعه و پتانسیل های موجود در صنعت قارچ کشور را به افزایش در میزان تولید کمپوست و بذر با اصلاح و به روز رسانی، توسعه امکانات زیر ساخت تولید و همچنین راهبری طرح جامع ملارد و استراتژی های از پیش تدوین شده خود با تمرکز بخش های مختلف تولید، گام های بعدی خود را برداشت.

 

  • روانشناسی و انتخاب درست عوامل

نظر به تحصیلات عالیه ، تجارب فراوان در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی، فعالیت و زندگی در کشورهای پیشرفته و امکان دریافت مشاوره های فراوان از خبره های صنایع مختلف و البته زیرکی ذاتی و هوش سرشار ایشان سبب شد تا توانایی مثال زدنی در شناخت نیرو های انسانی و گماردن آنها در پست های سازمانی از دیگر توانایی های مثال زدنی ایشان بوده است.

 

  • مدیریت از راه دور

یکی دیگر از توانایی های برجسته ایشان، راهبری مجموعه های تحت امر ایشان پس از راه اندازی و عبور از بحران ها بواسطه انتخاب عوامل پرتوان و آموزش دیده، توسط ایشان است که سوپا و ملارد به اجرا گذاشته شد.

هر چند نمی توان در قالب چند سطر و پاراگراف تمامی ارزش های تخصصی ، فنی و انسانی این عنصر فرهیخته و خودساخته را بیان کرد.

ولی به اختصار باید گفت داشتن نقشه راه جامع و استراتژی های مناسب، صرف صحیح فعل خواستن، روانشناسی بسیارقوی و انتخاب نفرات مناسب برای پست های گوناگون، مدیریت پیشرفته و غالبا ابتکاری، اینده نگری و تمایل شدید درونی به پیشرو بودن ایشان، همه و همه دلایل موفقیت ایشان نه تنها در صنعت قارچ کشور بلکه درسایر عرصه ها بوده است.

سرنوشت بزرگترین مجموعه تولیدی قارچ و کمپوست کشور چه خواهد شد؟

حال این سوال پیش می آید که با عروج تاثر برانگیز  “زنده یاد دکتر درخشانی”  بعنوان معمار ملارد نوین و پیشرو تحولات صنعتی شدن قارچ کشور، سرنوشت بزرگترین مجموعه تولیدی قارچ و کمپوست کشور چه خواهد شد؟

آیا در استراتژی های ملارد، برای ادامه مسیر بدون حضور رهبر تحولات خود تدابیری اندیشیده شده است؟

آیا دانش آموختگان آن بزرگ مرد و تئوریسین مکتب ملارد توان راهبری مجموعه معظم  وخوش نام  ملارد را داشته و قادر خواهند بود مجموعه ملارد را کما فی سابق مفتخر به افتخارات خود نگهدارند؟

این سوالی است که تنها گذر زمان توان پاسخگویی آن را دارد.

در خاتمه لازم بذکر است در مدیریت کلان صنعت قارچ کشور فقدان وجود تفکرات جامع و آینده نگر و البته  بهمراه داشتن استراتژی های متنوع مناسب برای شرایط سخت از جنس نگاه و تفکر زنده یاد دکتر درخشانی، بعنوان پیشرو تحولات صنعتی شدن صنعت قارچ کشور، کاملا مشهود و محسوس است و امید است تا متولیان صنعت با تاثی از کارنامه درخشان ایشان گام های موثرتر و مفیدتری برای حفظ و شکوفایی سرمایه های ملی بردارند.

جهان جام و فلک ساقی ، اجل می           خلایـــق باده نــــــوش ، محفل وی

نمی باشد گــــریزی هیچ کس را          از این جام و از این ساقی ، از این می

 

روحش شاد و یادش گرامی

سردبیر

برای آشنایی با چالش های درون صنفی و راهکارهای پیشنهادی حرف ما در صنعت قارچ هاگ را دنبال کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا