خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

مزایا و فواید قارچ برای روزه داران

قارچ مفید برای جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان

با آغاز ماه مبارک رمضان، دغدغه روزه‌داران برای چه بخوریم و چه نخوریم بیشتر می‌شود. استفاده از رژیم غذایی مناسب برای حفظ سلامت و انرژی مورد نیاز بدن همراه با داشتن ویتامینهای لازم از ضروریات این ماه است. به همین دلیل با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بر خود واجب دانستیم تا نحوه استفاده صحیح از قارچ را در رژیم روزه‌داری آموزش دهیم، و نکات مهمی را در این رابطه با فواید قارچ برای روزه گوشزد نماییم.

1- قارچ برای سادگی سفره افطار

طبق توصیه‌های دینی غذای مصرفی در ماه رمضان باید ساده باشد، و بهتر است از غذای عادی همیشگی فرد، بی‌تکلف‌تر و راحت‌تر باشد. قارچ می‌تواند سفره شما را در عین حفظ انواع مواد مغذی ساده و بی‌آلایش کند و یک رژیم گیاهی مناسب را به جای زرق و برق رژیم گوشتخواری به ارمغان آورد.

2- کاهش بیست درصدی کالری برای غذای روزه‌دار

مهم نیست چند وعده غذا میل می‌کنید، اما میزان آن باید حداقل 20% کالری کمتری استفاده شود تا بدن فرصتی برای چربی‌سوزی و بهسازی عملکرد اندامهای درونی بیابد. یکی از مهمترین فواید قارچ برای روزه، این است که با استفاده از انواع قارچهای خوراکی میتوانید با حجم مشابه، کالری کمتری را وارد بدن کنید و بهبود عملکرد بدن کمک نمایید.

3- لزوم تنوع غذایی و استفاده از مواد مغذی

توصیه شده که در این ماه عزیز، حتما روزه‌داران از 5 گروه اصلی مواد غذایی به منظور تامین نیازهای بدن استفاده کنند. این گروه‌ها عبارتند از:

  1. نان، سیب زمینی و غلات
  2. گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات
  3. شیر و لبنیات
  4. میوه‌ ها
  5. سبزیجات

قارچ به جز نشاسته در گروه اول، اغلب خواص مهم 4 گروه دیگر را به دلیل ارزش غذایی بالای خود دارد؛ زیرا منبع غنی پروتئین در گروه دو، سرشار از کلسیم در گروه 3 ،  دارای ویتامینهای فراوان به ویژه ویتامین ب و میزان قابل توجه آب از گروه‌های 4 و 5  است. بنابراین یک تنه می‌تواند بخش اساسی نیازهای بدن را پوشش دهد.

4- توجه به تامین آب بدن

در فاصله افطار تا سحر٬ لازم است آب فراوان (۸ تا ۱۲ لیوان) بنوشید٬ تا با این کار از یبوست جلوگیری کرده٬ برای دفع سموم و مواد زائد و تنظیم سوخت و ساز بدن، خصوصا در بیمارانی که کلیه‌های سنگ ساز دارند، دچار مشکل نشوید.قارچ به دلیل این که دارای 90% آب در بافت خود است، میتواند یک منبع آب مناسب برای بدن محسوب شود.

5- نیاز به استفاده از غذاهای پر فیبر

غذاهای پر فیبر (حاوی الیاف طبیعی گیاهی) که در گروه میوه‌ها و سبزیجات به وفور یافت می‌شود، باید به عنوان مواد خوراکی اصلی رژیم غذایی ماه مبارک لحاظ شوند. زیرا این مواد دارای ویتامین ب سرشار و عناصر معدنی لازم برای بدن هستند. قارچ با داشتن حدود 4 گرم فیبر در یک وعده 100 گرمی می‌تواند در زمره این ردیف از خوراکی‌ها قرار بگیرد.

امیدواریم در این ماه مبارک علاوه بر روزه جسم، به روزه جان نیز روی آوریم و روح و روان خود را نیز تازه کنیم. شاید با نذری قارچ به عنوان افطاری در این ماه عزیز بتوانیم علاوه بر یاری و ایفای وظیفه انسانی خود به عموم مردم، نقشی نیز در ارتقای سبک زندگی سالم آنها داشته باشیم. ماه‌تان مبارک، روزه‌هاتان سرشار از تدبر.

با تمامی خواص قارچ در هاگ آشنا شوید.
5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا