دانش افزایی در حوزه قارچ

مزایا و معایب پرورش قارچ سنتی

قبل از خواندن این مقاله، مزرعه پرورش قارچ خود را توسعه ندهید!

پرورش قارچ یک صنعت سودآور و به نسبت ساده در سراسر جهان محسوب می‌شود. به خاطر اهمیت آن در سال گذشته توجهات بسیار زیادی به سمت تولید آن معطوف شد تا جایی که بسیاری سال گذشته را سال قارچ دانستند.

در این بین به دلیل اقبال عمومی، روشهای سنتی مورد توجه بیشتری قرار گرفتند و عامه مردم به دلیل کمبود بودجه اولیه به سراغ این روشها رفتند.

در این مقاله شما را با مزایا و معایب پرورش قارچ به روش سنتی آشنا می‌کنیم تا در صورت ورود به این عرصه با نگاه بازتر و آگاهانه‌تر وارد صنعت تولید قارچ خوراکی شوید.

مزایای شیوه پرورش قارچ سنتی

وجود هزاران واحد پرورش قارچ به روشهای سنتی و افزایش این واحدها به ویژه در فصول گرم سال، نشان از وجود مزایای نسبی برای شیوه پرورش قارچ سننتی وجود دارد. در زیر مهمترین آنها را فهرست کرده‌ایم:

کفایت سرمایه اندک

اگر به محض ورود بخواهید یک مزرعه صنعتی پرورش قارچ تاسیس کنید، احتمالا با چالش سرمایه روبرو می‌شوید. زیرا برای تاسیس یک مزرعه صنعتی باید هزینه‌های بسیاری را متقبل شوید.

اما اگر به روش خانگی و سنتی به این صنعت ورود کنید، نیاز به هزینه زیادی ندارید. حتی در ابتدا می‌توانید در زیرزمین خانه، گوشه حیاط یا حتی یکی از اتاقهای خانه پرورش قارچ را شروع کنید و به درآمد دست پیدا نمایید.

میزان مصرف انرژی کمتر

در این روش شما کمتر مجبور خواهید بود پول برق بپردازید. زیرا به انواع سیستمهای گرمایشی و سرمایشی، سیستمهای تهویه مطبوع، و کنترلرهای الکترونیکی سالنها را که همگی مقدار زیادی برق مصرف میکنند نیازی ندارید.

به علاوه در بسیاری از موارد کارهایی را که شما توسط نیروی انسانی انجام می‌دهید، در سالنهای صنعتی توسط سیستمها و رباتهای هوشمند انجام می‌شود که همگی مصرف برق مزرعه را بالا می‌برند.

سهولت فروش در بازارهای محلی

از مزایای شیوه پرورش قارچ سنتی، سهولت فروش به ویژه در بازارهای محلی است. شما به راحتی می‌توانید حجم محصول محدود خود را از طریق آشنایان و دوستان و هم محله‌ای‌های خود به فروش برسانید.

اما برای یک مزرعه صنعتی این کار نیاز به یک تیم فروش زبده و کارآمد دارد تا بتواند حجم زیاد تولید خود را به موقع به بازار عرضه کند و به فروش برساند.

تجربه یادگیری کارآمد

طبیعی است در روش پرورش قارچ سنتی میتوانید با پرورش قارچ و موانع و مشکلات آن به خوبی آشنا شوید. بدون پرداخت بهای سنگین روند تولید را بشناسید و تجربه کسب کنید.

در حالیکه در یک روش صنعتی کسب تجربه بسیار برای شما گران تمام خواهدشد. به همین دلیل توصیه می‌شود تازه کارها ابتدا از همین روش برای تولید استفاده کنند.

مزایا و معایب پرورش قارچ سنتی
مزایا و معایب پرورش قارچ سنتی

مشکلات و معایب پرورش قارچ سنتی

با وجود چابک بودن مزارع سنتی، آنها با مشکلات متعددی هم مواجه هستند که گاه حیاتشان را با مشکل مواجه می‌کند. مهمترین این مشکلات را میتوان چنین فهرست کرد:

اختلال در تولید در هنگام برودت و گرمای زیاد

از مهمترین مشکلات باید به هزینه‌های بالای سیستمهای سرمایش و گرمایش محیطهای پرورش قارچ اشاره کرد. این مزارع باید به نکات پرورش قارچ در فصلهای سرد پاییز و زمستان و همچنین موارد خاص رویش قارچ در فصل گرما توجه ویژه ای داشته باشند.

اما مسئله هزینه‌های بالا، باعث می‌شود بسیاری از مزارع سنتی در فصلهای زمستان و تابستان تولید خود را متوقف کنند. زیرا برای محیط کوچک و تولید معدود آنها به صرفه نیست از سیستمهای پیشرفته استفاده نمایند.

متاسفانه این توقفهای تولید فصلی، باعث از دست رفتن مشتریان، و  گاها منجر به حذف این مزارع سنتی از چرخه رقابت می‌شود.

هزینه بالای نیروی انسانی

از آنجا که در شیوه پرورش قارچ سنتی عموما از نیروی انسانی به جای ابزار و وسایل پیشرفته استفاده می‌شود، در نتیجه هزینه نیروی انسانی بسیار بالاست.

این مسئله وقتی جدی‌تر می‌شود که علاوه بر این که باید هزینه‌های دستمزد، بیمه و مالیات را در نظر گرفت. پیدا کردن افرادی با تجربه، تخصص، تعهد و کارآمدی لازم گاه کار دشواری است.

خطرات اشتباهات پرسنل

در مزارع صنعتی به لطف اتاق‌های کنترل‌شده آب و هوا، سیستم گرمایش و سرمایش، تهویه مطبوع (HVAC)، و سایر فناوری‌های پیشرفته تولید قارچ، میزان اشتباهات افراد به شدت پایین می‌آید.

اما در مزارع سنتی خطر آلودگی محیط، و اشتباهات نیروی انسانی همیشه مزرعه را تهدید می‌کند و در صورت عدم توجه به فرآیند و چک لیستهای مربوطه، ممکن است ضررهای جبران ناپذیری به وجود آید.

ایجاد بازار دائمی فروش

مزارع صنعتی به راحتی می‌توانند مقدار تولید خود را کنترل و پیش‌بینی کنند. برنامه مدبرانه‌ای برای فروش محصول خود به بازار داشته باشند.

در این مزارع میزان عرضه قارچ به بازار و به صنایع تبدیلی قارچ برای تولید محصولاتی مثل مربای قارچ، ترشی قارچ، قارچ خشک، قارچ خشک شده و انواع مختلفی از آن کاملا قابل برنامه‌ریزی است.

اما در مزارع سنتی این امکان وجود ندارد. میزان محصول کاملا به شرایط آب و هوایی بستگی دارد و کم و زیاد شدن آن برنامه‌ریزی و بازاریابی را دشوار می‌کند.

پرورش قارچ سنتی بهتر است یا صنعتی؟
پرورش قارچ سنتی بهتر است یا صنعتی؟

روش پرورش قارچ سنتی بهتر است یا صنعتی؟

به هر حال این شما هستید که با توجه به شرایط اقتصادی و تجربه فردی و تخصص خود می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید. ورود به صنعت قارچ را با یک مزرعه صعنتی ادامه دهید یا با مزرعه سنتی در این عرصه فعال بمانید. پیشنهاد ما این است که اگر تازه کار هستید شیوه سنتی را پیش بگیرید. ولی اگر به اندازه کافی تجربه اندوخته‌اید، شاید وقت آن رسیده باشد که کار خود را توسعه دهید و حرفه‌ای عمل کنید.

دانشنامه هاگ و مقالات دانش افزایی در حوزه قارچ را دنبال کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا