آموزش تولید و پرورش قارچ

آموزش کشت و پروش قارچ مورل + [ویدئو آموزشی]

مورل نوع بارور از گونه‌ای از جنس قارچ Morchella است.

در بهار بسیاری از افراد در جستجوی قارچ قیمتی مورل به جنگل می‌روند. مکان بسیاری از این مناطق شکار بیشتر به‌عنوان اسرار محرمانه خانوادگی نگهداری می‌شود؛ که البته این مسئله کاملاً قابل‌درک است.

مورل ها

مورل نوع بارور از گونه‌ای از جنس قارچ Morchella است. قارچ از یک نگاه بالاتر، از دو بخش اصلی، بازیدومیست و آسومایکت ها تشکیل‌شده‌اند. بیشتر قارچ‌های خوراکی معمولی متعلق به دسته بازیدومیست است که مورفولوژی معمولی “قارچ” دارند. درحالیکه، مورل در خانواده قارچ‌های فنجانی تعریف می‌شود و این خانواده در آسکوسیت هستند، و این مسئله غیرعادی است.

اگرچه در مورد تفاوت‌های ظرافت طبقه‌بندی اختلاف‌نظر وجود دارد، اما اجماع عمومی این است که سه کلاد اصلی وجود دارد: کلاد اِلاتا (مورل سیاه)، کلاد اِسکولنتا (مورل زد)، و کلاد روفبرونا (مورل فروتن). در این کلادها گونه‌های مختلفی وجود دارد که تشخیص آنها دشوار است و تفاوت‌های آنها توسط متخصصین موردبحث و بررسی است.

ارزش تجاری مورل

در آمریکای شمال غربی، ارزش تجاری سالانه مورل ها بین ۵ تا ۱۰ میلیون دلار است که آنها را به یکی از کالاهای باارزش جنگل تبدیل کرده و به دلیل دشواری در کشت در بسیاری از بازارها، فروش کالاهای وحشی جمع‌آوری‌شده، همچنان فراتر از محصولات کشت‌شده است.

از سال ۲۰۰۷، بزرگ‌ترین صادرکنندگان مورل های خشک‌شده هند، پاکستان، ترکیه، نپال، بوتان، ایالات‌متحده، کانادا و چین بودند، درحالی‌که اروپا بزرگ‌ترین بازار واردات را تشکیل می‌داد.

اگرچه ممکن است در مناطق مختلف فراوان یافت شود، اما کاشت آن بسیار دشوار است، زیرا محصول محدود است و یافتن بازده کافی و به‌موقع می‌تواند پرزحمت باشد. به دلیل این اشکالات و مطلوب بودن آنها در پخت‌وپز لذیذ، تلاش شده است تا تعداد بیشتری از مزارع در فضای باز و همچنین در محیط‌های بسته مورد تشکیل شود.

آموزش پرورش قارچ مورل
آموزش پرورش قارچ مورل

کشت صنعتی مورل

کشت در فضای باز معمولاً در زمین‌های کشاورزی یا جنگل‌ها انجام می‌شود و چین بزرگ‌ترین تولیدکننده آن است. برای رشد مورل نور کم لازم است، بنابراین بیشتر مورل ها در سایه جنگل رشد می‌کنند و یا از یک سایه بان استفاده می‌شود.

بذر مورل بیشتر در پاییز و در پی برداشت بهار، مستقیماً در زمین کاشته می‌شود. دو پیشرفت عمده که منجر به افزایش تولید مورل بیشتر شده، عبارت است از: توسعه گونه‌های با بازده بالاتر که معمولاً مورل سیاه است و استفاده از کیسه‌های مغذی برون‌زاد.

کیسه‌های مواد مغذی کیسه‌های پلاستیکی با پایه مواد مغذی گیاهی (جو، سبوس برنج و…) هستند که برش داده‌شده و روی خاک قرار می‌گیرند تا به‌عنوان یک منبع غذایی طولانی‌مدت فرعی خدمت کنند.

شیوه پرورش مورل

باوجوداین پیشرفت‌ها در تکنیک‌های کشت، این محصول هنوز فصلی، پرکار و در برابر آب‌وهوا و آفات آسیب‌پذیر است.یک روش کشت مورل در محیط داخلی برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ توسط دکتر گری میلز و همکاران خود درGourmet Mushrooms توسعه داده و منجر به رشد مورل در جعبه شد.

پرورش مورل از یک صفحه پرورش آگار به کیسه‌هایی با یک لایه دانه پخته‌شده و یک لایه بالای خاک آب‌رسان تلقیح می‌شوند، که باعث تشکیل اسکلروتیا می‌شود.

اسکلروتیا توده‌ای از بافت قارچی است که به‌عنوان یک ماده مغذی ذخیره‌شده است و تشکیل اسکلروتی مناسب برای کشت بیشتر ضروری است. کشت‌ها به مدت ۵ هفته خوابانده می‌شوند، تا زمانی که توده اسکلروتیای سخت شده تشکیل شود.

پس‌ازآن اسکلروتیا در سینی‌هایی با مکمل‌های کمپوست و مواد مغذی کاشته می‌شود. پس از کاشت سینی‌های بیشتر در یک اتاق کنترل‌شده با آب‌وهوا قرار داده می‌شوند و به‌طور مرتب سیراب می‌شوند.

هفت روز پس از کاشت، کشت‌ها به دلیل آبیاری سنگین به‌منظور هیدراته کردن اسکلروتیا و تحریک رشد هیفال از اسکلروتیا، که برای میوه دهی بسیار مهم است ، جابجا می‌شوند.

چند روز پس از القاء، کونیدیا (اسپورهای غیرجنسی) شروع به شکل‌گیری می‌کنند و به دنبال آن شکل‌گیری پریموریا، که ادامه یافت به بدن کاملاً بالغ میوه تبدیل می‌شود. پس از ۳۸ روز از کشت، مورل ها برداشت می‌شوند.

مزرعه پرورش قارچ مورل

ویدیو آشنایی با مزرعه پرورش قارچ مورل.

 

مزرعه چینی قارچ مورل

آشنایی با مزرعه چینی قارچ مورل.

 

در هاگ می توانید با مطالعه مقالات بخش آموزش تولید و پرورش قارچ دانش خود را در این زمینه افزایش دهید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا