حوادث صنعت قارچ

مسمومیت با قارچ سمی و چگونگی درمان

تشخیص قارچ سمی از غیر سمی کار ساده‌ای نیست

مسمومیت با قارچ سمی و چگونگی درمان، از مصرف قارچ‌های خودرو و جمع‌آوری‌شده توسط افراد عادی، خودداری شده و تنها از قارچ‌های تولیدی توسط مراکز مجاز که در بسته‌بندی‌های دارای مجوز هستند، استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از ایسنا، علی‌رغم یکی از باورهای اشتباه و درعین‌حال رایج در بین مردم؛ تشخیص قارچ سمی از غیر سمی کار ساده‌ای نیست. تشخیص و افتراق انواع قارچ‌های سمی از انواع غیر سمی، امری علمی است و تنها بر اساس آزمایش‌های تخصصی گیاه‌شناسی و شیمیایی و توسط متخصصان و کارشناسان مجرب امکان‌پذیر است.

و این در حالی است که شناسایی آنها فقط و فقط بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، مزه، قوام یا محل رویش توسط افراد عادی امکان‌پذیر نیست. بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد عادی در تشخیص انواع سمی از انواع غیر سمی قارچ توجه نکنید. مسمومیت با قارچ سمی و چگونگی درمان.

تشخیص از روی حیوانات

یکی دیگر از باورهای غلط در این زمینه؛ مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان‌دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نیست. هرگز قارچ‌ها را به‌صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید.

حتی برخی از سموم موجود در قارچ‌ها ازجمله سم آماتوکسین عامل سمیت کبدی و کلیوی مقاوم به حرارت بوده و فرآیندهای آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخارپز کردن قادر به تخریب آنها نیست. فلذا قدم اول انتخاب قارچ سالم و غیر سمی و سپس نحوه مصرف صحیح است.

اقدامات مهم در مواقع مسمومیت با قارچ

از مواردی که در مواقع بروز مسمومیت باید به آن توجه داشت: انتقال سریع فرد به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها می‌باشد، که این امر امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود. بنابراین هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید.»

اخبار حوادث صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا