اخبار عمومی و گزارش

مسمومیت با مصرف قارچ سمی در خلخال به صفر رسید

به گزارش هاگ به نقل از ایرنا- اردبیل مدیر داخلی بیمارستان امام خمینی (ره) خلخال گفت: برغم فراوانی قارچ وحشی در مزارع این شهرستان امسال حوادث ناشی از مصرف قارچ سمی به صفر رسیده است.

علی معصوم‌زاده روز پنجشنبه در این گفت و گو اظهار کرد: دلیل کاهش حوادث مربوط به مسمومیت‌های مصرف قارچ وحشی سمی اطلاع‌رسانی‌های بموقع سال‌های قبل و آگاهی مردم منطقه از پرهیز از برداشت قارچ‌های ناشناخته از مزارع در مناطق مختلف این شهرستان است.

وی افزود: قارچ‌های طبیعی و وحشی سمی غیرخوراکی بسیار خطرناک و کشنده است و در صورت عدم شناخت کافی از قارچ‌های خوراکی و سمی باید از چیدن، دست زدن و حتی لمس و مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت خودداری شود.

وی با اشاره به مراجعه سالانه تعداد قابل‌توجهی از افراد مسموم ناشی از مصرف قارچ‌های وحشی به بیمارستان خلخال در این موقع از فصل بهار و زمان رویش قارچ‌های وحشی در طبیعت گفت: احتمال مسمومیت و مرگ درپی مصرف برخی قارچ‌های موجود در طبیعت بسیار بالاست و در سال‌های گذشته افراد زیادی را روانه بیمارستان می‌کرد.

وی با توصیه به مردم و تاکید بر اینکه مراقب قارچ‌های سمی روییده در طبیعت باشند، بیان کرد: با فرارسیدن اردیبهشت ماه و زمان رویش قارچ‌های وحشی حوراکی و سمی و حضور طبیعت‌گردان در منطقه بیشتر ایبن افراد سراغ قارچ‌های وحشی هستند که در صورت عدم آگاهی از قارچ سمی از خوراکی، مصرف آن موجب مسمومیت افراد و گاهی مرگ و افراد میر می‌شود.

وی با بیان اینکه همه قارچ‌های موجود در طبیعت خوراکی نیستند، گفت: خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و حتی موجب مرگ شود.

مدیر داخلی بیمارستان خلخال افزود: نمی‌توان از روی ظاهر قارچ وحشی یا چشیدن مزه آن، سمی یا خوراکی بودن آن را تشخیص داد.

او علایم زودرس مسمومیت با قارچ را شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و تعریق ذکر کرد و گفت: گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب‌آلودگی، تشنج و یا بی‌قراری با این نشانه‌ها همراه می‌شود.

وی با بیان اینکه ایـن علایم چهار تا ۲۴ ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می‌شود، ادامه داد: نشانه‌های دیررس شامل مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب‌های مغزی است که ممکن است روزها یا هفته‌ها بعد ظاهر شود.

معصوم‌زاده با بیان اینکه بدون شناخت کافی از قارچ‌های وحشی و خودرو باید از مصرف قارچ‌های خودرو که در دل طبیعت ظاهر می‌شوند اجتناب کرد، اظهارکرد: پختن، آب‌پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی سمی بودن آنها را از بین نمی‌برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ که پادزهر هم ندارد، پرهیز از مصرف آن می‌باشد.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد، بارش‌های مناسب فروردین و اردیبهشت امسال فراوانی این محصول بومی مناطق کوهستانی خلخال را به همراه داشته و پیش‌بینی می‌شود مقدار قابل‌توجهی قارچ وحشی از مناطق قابل رشد این گیاه برداشت و روانه بازار مصرف شود.

قارچ خوراکی وحشی در گونه‌های مختلف به رنگ‌های خاکستری، سفید و سیاه و در وزن‌های چند گرم تا چند کیلوگرم در مناطق کوهستانی خلخال یافت می‌شود. بیشترین میزان مصرف قارچ دنبلان در رستوران‌ها، صنایع غذایی، تهیه انواع سس‌ها و روغن‌های معطر و نیز داروسازی است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا