حوادث صنعت قارچ

مسمومیت بر اثر قارچ سمی در زنجان

فقط از طریق بررسی‌های آزمایشگاهی می‌توان سمی یا غیر سمی بودن قارچ‌ها را تشخیص داد

آمار مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در استان زنجان در سال جاری ۷ نفر گزارش‌شده است.

جزییات بیشتر خبر

به گزارش خبرگزاری هاگ، محمدرضا صائینی عصر امروز در جلسه قرارگاه پدافند غیرعامل زیستی استان طی توضیحات بیشتر این خبر افزود: از مجموع مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی ۲ نفر از اهالی روستای ده شیر سفلی، ۱ نفر از کوی فرهنگ زنجان، ۱ نفر از محله اسلام‌آباد زنجان و ۱ نفر از روستای ملایر است.

این مقام مسئول در خصوص مصرف قارچ‌های خوراکی و سمی خاطرنشان کرد: نکات مهمی را باید قبل از مصرف قارچ توجه شود این است که از روی ظاهر، بو یا مزه قارچ‌ها نمی‌توان به قابل‌مصرف بودن آن‌ها پی برد و باید توجه داشت که فقط از طریق بررسی‌های آزمایشگاهی می‌توان سمی یا غیر سمی بودن قارچ‌ها را تشخیص داد.

قارچ‌های فرصت‌طلب سمی در کمین

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان ضمن تأکید بر این موضوع که پختن قارچ (آب پز) کردن سم موجود در قارچ را از بین نمی‌برد، افزود: محل رویش قارچ‌ها نیز نمی‌توانند دلیلی برای تشخیص سمی یا غیر سمی بودن آنها باشند.

این مقام مسئول در خصوص آمار مسمومیت‌ها اضافه کرد: وضعیت مسمومیت با قارچ‌های سمی در سال ۹۷ نشان می‌دهد که کرمانشاه با تعداد مراجعین بیمارستانی ۳۳۶ نفر و بستری ۳۴ نفر و فوت ۷ نفر بیشترین مسمومیت را داشته است.

صائینی با اشاره به وضعیت مسمومیت‌های قارچی در استان، گفت: در سال ۹۷ تعداد کل مسمومیت‌های گزارش‌شده در زنجان ۵ نفر در شهرستان ماه‌نشان، ۲۳ نفر در خدابنده و ۱ نفر در ابهر گزارش‌شده است.

گزارشی از رویش قارچ‌های سمی در زنجان، در خصوص بروز علائم و نشانه‌های گوارشی به‌صورت تأخیری از پنج تا ۱۲ ساعت پس از مصرف اتفاق می افتد. همچنین تأکید بر این است که هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنند.

 

اخبار حوادث صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا