خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

درمان افسردگی با قارچ خوراکی

مصرف قارچ افسردگی را کاهش می دهد

به گزارش هاگ به نقل از شفقنا زندگی، مدیکال‌ نیوز که در زمینه انتشار اخبار حوزه پزشکی و سلامت فعالیت دارد، در گزارشی کوتاه درباره درمان افسردگی با قارچ خوراکی به این موضوع اشاره کرده که: به نظر می‌رسد خوردن قارچ می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

این گزارش با اشاره به این که «طبق یافته‌های یک مطالعه جدید بین مصرف روزانه قارچ و کاهش احتمال ابتلا به افسردگی نوعی رابطه مستقیم وجود دارد؛ دلیل این پیوستگی را وجود چندین ماده با خواص ضد افسردگی در قارچ‌ها عنوان کرده که باعث شده این گیاهان مفید علاوه بر این‌که خطر ابتلا به سرطان و مرگ زودرس را کاهش می‌دهند، در زمینه کاهش زمینه‌های بیماری‌ های روانی نیز مفید باشند.

قارچ خوراکی و افسردگی

مدیکال‌ نیوز ضمن اشاره به اینکه «مطالعه جدید محققان کالج پزشکی ایالت پنسیلوانیا در زمینه فواید بالقوه خوردن قارچ، زمینه مطالعات بیشتر در رابطه با ارتباط مصرف این ماده غذایی با کاهش خطر افسردگی را فراهم می‌کند»؛ به مطالعات گذشته محققان این دانشگاه درباره فواید قارچ اشاره کرده است که یافته‌ هایی چون ارتباط مستقیم بین مصرف قارچ و کاهش خطر ابتلا به سرطان، و بعد از آن هم ارتباط مستقیم بین خوردن قارچ و کمتر شدن احتمال ابتلا به مرگ زودرس را شامل می‌شد. به گفته مدیکال‌ نیوز سومین مطالعه این دانشمندان درباره ارتباط خواص قارچ خوراکی با کاهش افسردگی است که یافته‌ های مرتبط با آن به تازگی منتشر شده است. در این مطالعه محققان متوجه شده‌اند که افرادی که به طور مداوم و مستمر مقادیر متوسطی قارچ مصرف می‌کنند، کمتر از بقیه مردم دچار افسردگی می‌شوند.

نویسنده گزارش در سطور بعدی ضمن اشاره به این‌که تاکنون تحقیقات زیادی درباره درمان افسردگی با قارچ خوراکی صورت نگرفته و مطالعات قبلی در این زمینه همه آزمایش‌های بالینی کوچکی با حضور کمتر از ۱۰۰ شرکت‌کننده بوده‌اند از یکی از محققان و نویسندگان این تحقیق به نام دکتر جاشوا مسکات نقل قول می‌کند که «این پروژه مطالعاتی ثابت می‌کند که قارچ بسیار ارزشمندتر از آن چیزی است که تاکنون گمان می‌بردیم».

به گفته دکتر جاشوا مسکات، اپیدمیولوژیست شاغل در موسسه سرطان ایالت پن «این مطالعه فهرست فواید احتمالی خوردن قارچ را طولانی‌ تر می‌کند- و به ما نیز این فرصت و امکان را می‌دهد که این موضوع را در یک مطالعه بزرگ‌تر در سطح ملی بررسی کنیم».

دکتر دیوید کریپاز کی از بنیاد سلامت روان نیز با این‌که حضور و فعالیتی در این مطالعه نداشته اما در گفتگو با مدیکال‌نیوز به بررسی و ارزیابی نشسته است.

او می‌گوید که «تحقیقات در این زمینه یک تاریخ و سابقه طولانی دارد و به این دلیل هم داده‌های جذاب و مهمی برای یک سری تحقیقات جالب در این زمینه وجود دارد. به همین نسبت هم تحقیقی که درباره نقش مصرف قارچ در کاهش افسردگی انجام گرفته، کیفیت بالایی دارد و به نتیجه‌ گیری‌ های سنجیده و معقولی نیز منتهی شده است. اما کتمان نمی‌توان کرد که حوزه غذا و سلامت روان با هر متر و معیاری یک حوزه دشوار است. و هنوز گام‌های زیادی در این حوزه باید برداشته شود».

درباره تحقیقی که درباره ارتباط خوردن قارچ و کاهش افسردگی انجام گرفته؛ باید به این موضوع اشاره کرد که در این مطالعه، محققان از داده‌های مربوط به رژیم غذایی و سلامت روانی بیش از ۲۴۰۰۰ نفر از بزرگسالان آمریکایی در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ استفاده کرده و به این نتیجه دست یافته‌اند که افرادی که قارچ می‌خورند احتمال کمتری برای افسردگی دارند. این امر به دلیل نوعی آنتی‌ اکسیدان در قارچ به نام ارگوتیونین است که با محافظت در برابر آسیب‌های سلولی و بافتی بدن، هم‌زمان از چندین بیماری روانی مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و افسردگی جلوگیری می‌کنند.

جیبریل با، محقق ارشد این بررسی افزود: قارچ‌ها منبع فوق‌العاده اسید آمینه ارگوتیونین هستند (یک ضدالتهاب که توسط انسان قابل سنتز نیست) و مقادیر بالای این ماده ممکن است خطر استرس اکسیداتیو را کاهش دهد که با کاهش علائم افسردگی نیز همراه خواهد بود.

قارچ خوراکی دکمه‌ای، متداول‌ترین نوع قارچ در ایالات‌متحده و حاوی پتاسیم است که اضطراب را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، برخی از گونه‌های دیگر قارچ‌های خوراکی به ویژه Hericium erinaceus (قارچ یال شیر) می‌تواند بر پیشگیری از اختلالات عصبی ازجمله افسردگی تاثیر بگذارد.

پیش از این، تحقیقات اندکی برای بررسی خواص ضدافسردگی قارچ ها انجام شده است و این مطالعه می‌تواند اهمیت مصرف قارچ به‌ عنوان ابزاری برای کاهش اضطراب و افسردگی و پیشگیری از بیماری‌ها را برجسته کند.

درمان افسردگی با قارچ خوراکی
درمان افسردگی با قارچ خوراکی

جادوی واقعی برای استرس

همچنین یک مطالعه دیگر مدعی شده است که یک داروی روانگردان موجود در قارچ می تواند به عنوان داروی ضد افسردگی عمل کند.

سایلوسیبین ، ترکیبی که به طور طبیعی در برخی قارچ ها وجود دارد ، ممکن است بتواند ارتباطات طولانی مدت بین نورون های مغز را تا ۱۰ درصد افزایش دهد.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ییل معتقد است که این ارتباطات می تواند تأثیرات افسردگی را بر فرد کاهش دهد.

این مطالعه در ماه ژوئیه در مجله «یاخته عصبی» منتشر شد و مدعی است که با مصرف قارچ قدرت اتصالات عصبی نیز افزایش می یابد.

الکس کوان ، نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار روانپزشکی ، گفت: «ما نه تنها شاهد افزایش ۱۰ درصدی تعداد اتصالات عصبی بودیم  بلکه آنها به طور متوسط ​​حدود ۱۰ درصد بزرگ تر شده بودند بنابراین ارتباطات نیز قوی تر بود.»

محققان برای اطمینان بیشتر نسبت به این موضوع این دارو را روی موش آزمایش کردند. آنها دریافتند که در ۲۴ ساعت پس از دریافت دارو، در موش ها تعداد «خارهای دندریتیک» افزایش یافته است. این خار‌ها بخشی از سلول های عصبی است که اطلاعات را به یکدیگر منتقل می کنند.

با این حال محققان می گویند برای اطمینان از تاثیرگذاری قارچ ها باید تحقیقات بیشتری در اینباره صورت بگیرد.

همچنین می‌توانید سایر مقالات ما درباره درمان افسردگی با قارچ خوراکی را در فایل های زیر مطالعه کنید

1- کاهش خطر ابتلا به افسردگی با مصرف قارچ

2- مصرف قارچ افسردگی را کاهش می‌دهد

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا