اخبار اقتصادی صنعت قارچ

مطالبه بیمه 30 درصدی سازمان تامین اجتماعی

بررسی مشکلات فعالان صنعت پلاسما و تولیدکنندگان قارچ خوراکی

مطالبه بیمه 30 درصدی سازمان تامین اجتماعی از تولیدکنندگان قارچ خوراکی، نمایندگان بخش خصوصی و دولتی استان تهران در نشست 68 شورای گفت‌وگو که برابر معمول در اتاق بازرگانی تهران و با حفظ اصول بهداشتی و پروتکل‌های حفاظتی برگزار شد، موضاعت مختلفی مورد بحث قرار گرفت که یکی از آن موضوعات، بحث بیمه پرورشدهندگان قارچ خوراکی است.

به گزارش خبرگزاری هاگ نشستی بین نمایندگان بخش خصوصی و دولتی استان تهران با حضور استاندار و رئیس اتاق تهران برگزار شد، که در این جلسه به بررسی مشکلات فعالان صنعت پلاسما و تولیدکنندگان قارچ خوراکی پرداخته شد. در ابتدا  انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، به ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: باوجود تلاش‌های صورت گرفته ما همچنان با این بیماری مواجه هستیم و به خاطر مسائل اقتصادی و معیشتی ناگزیر به سمت بازگشایی اماکن رفتیم.

او گفت: بیماری کرونا بر ابعاد مختلف تولید و زنجیره تأمین و تقاضا اثر گذاشته است که شایسته است برای حل مسائل تولید به این مهم توجه بیشتری شود.

حذف معافیت بیمه‌ای پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی

در این جلسه در کنار بررسی مسائل دیگر به مشکل انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران درباره عدم اعمال معافیت بیمه سهم کارفرما مورد بررسی قرار گرفت؛ بطوریکه محمدحسن افشار عضو هیئت مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ به این مورد که تولید محصولات کشاورزی مشمول حق بیمه 10 در صدی است گفت: سازمان تأمین اجتماعی به تازگی تولیدکنندگان قارچ را از شمولیت این معافیت خارج کرده و اعلام کرده که چون پرورش قارچ یک صنعت است کارفرمایان این حوزه حق بیمه 30 درصدی باید پرداخت کنند.

افشار در خصوص مطالبه بیمه 30 درصدی سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: میزان تولید قارچ در کشور سالانه تقریباً به 150 هزار تن است که اگر بحران کرونا نبود ایران در جایگاه ششم تولید قارچ در جهان قرار داشت.

این در شرایطی است که پرورش قارچ در ایران برای 40 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است که سازمان تأمین اجتماعی از یک طرف به دنبال پرداخت بیمه بیکاری است و از سوی دیگر سیاست‌هایی را اعمال کرده است که به افزایش بیکاری منتهی شده است.

جمشیدی یکی از نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی که در این جلسه حضور داشته گفت: سازمان تأمین اجتماعی حدود 46 میلیون بیمه شده را تحت پوشش دارد و این سازمان در پرداخت هزینه‌های خود با مشکل روبه‌رو است.

محسنی بندپی در این مورد گفت: شایسته نیست که سازمان تأمین اجتماعی به دلیل مشکلات مالی، قانونی را نادیده بگیرد. این سازمان از دولت طلبکار است و همه ما اینجا جمع شده‌ایم که از قانون صیانت کنیم. تولید قارچ در زمره فعالیت‌های کشاورزی است و این صحیح نیست که سازمان تأمین اجتماعی، آنچه قانون مشمول معافیت دانسته را حذف می‌کند.

کریم ذوالفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: حدود 30 درصد قارچ ایران در تهران تولید می‌شود و مساحت کارگاه‌های تولید قارچ در تهران قابل‌توجه نیست. همچنین تولیدکنندگان این محصول تا آبان سال 98 به میزان 10 درصد حق بیمه می‌پرداختند و لازم است که سازمان تأمین اجتماعی به قانون تمکین کرده و معافیت حق بیمه را برای تولیدکنندگان این رسته لحاظ کند.

افت 50 درصدی بازرگانی خارجی

در ادامه این جلسه علی عشاقی سرپرست حوزه ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی اتاق تهران گفت: ویروس کرونا اثر منفی بر اقتصاد ایران گذاشته است و باعث شد رکود شدیدی بر حوزه گردشگری، رستوران‌ها و افت بازرگانی خارجی وارد شود و همچنین تحریم‌های مجدد آمریکا ، ارتباطات اقتصادی کشور و بسته شدن مرزهای هوایی و زمینی با کشورهای همسایه، به ویژه عراق، بازرگانی خارجی ایران را با افت 50 تا 70 درصدی مواجه کرده است.

او ادامه داد: ویروس کرونا بر بازار سرمایه، ارز و مسکن تاثیر زیادی داشته است و کسب و کارهای کوچکی مثل خرده فروشی ها و مشاغل خرد تاب آوری کمتری نسبت به بنگاه های اقتصادی دارند و همچنین کسب و کارهایی مثل سینما، تئاتر، رستوران، باشگاه های ورزشی و.. با کاهش درآمد مواجه شده اند که ارزش افزوده بخش خدمات را به میزان 70 درصد متاثر خواهد کرد.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا