خواص قارچ ، فواید و ارزش غذایی انواع قارچ ها

قهوه گانودرما چیست؟

خواص و فواید قهوه گانودرما

قهوه گانودرما در واقع از دانه های قهوه تهیه نمی شود و شاید قهوه ای باشد که قهوه خورها خیلی با آن آشنایی نداشته باشند. قهوه گانودرما در واقع از خشک و پودر کردن نوعی قارچ دارویی بنام “گانودرما یا ریشی” به دست می آید؛ البته مدل های ترکیبی از این قهوه نیز موجود است که پودر قهوه معمولی با پودر قهوه گانودرما ترکیب شده و این نوع بیشتر به مذاق قهوه خورها خوش می آید زیرا دارای کافئین نیز می باشد (البته گاهی در قهوه‌های آماده مقداری طعم دهنده نیز به آن اضافه می‌کنند که مزه آن را ارتقا دهند).

همچنین اگر قهوه گانودرما با پودر قهوه مخلوط نشده باشد از خوراکی هایی نظیر روغن نارگیل و کره های آجیل برای طعم دار کردن آن استفاده می شود.

قهوه گانودرما از دم کردن پودر خشک شده قارچ گانودرما یا ریشی که به “پادشاه گیاهان دارویی” معروف است بدست می آید! این قهوه بدون کافئین می باشد و خواص بسیار زیادی برای بدن و درمان بیماری ها و همچنین خواص دارویی و سلامتی زیادی دارد که از جمله آنها می توان افزایش ایمنی بدن، کمک به کاهش وزن، رفع خستگی، تقویت حافظه، افزایش انرژی و بنیه، کاهش کلسترول، کاهش التهاب و استرس، معکوس کردن فرایند پیری و بهبود گردش خون، جپیشگیری از دیابت، کاهش استرس و تقویت انرژی را نام برد.

 

قارچ گانودرما با نام علمی Ganoderma lucidum که به عنوان قارچ ریشی نیز شناخته می شود، یکی از قارچ ها دارویی است که به دلیل فواید و خواص زیاد آن در طب سنتی شرقی استفاده فراوانی از آن میشده است و امروزه در سراسر جهان به خوبی جایگاه خود را بدست آورده و در صدر لیست قارچ های دارویی است. قارچ گانودرما قرن ها به عنوان بخشی از مواد دارویی در داروهای سنتی چینی مورد استفاده قرار میگرفته است. با این حال امروزه، گانودرما به شکل مکمل و همچنین نوشیدنی ها ارائه می شود، نه تنها در شکل قهوه، مزایای سلامتی شکلات ارگانو گلد هات از اضافه شدن قارچ ریشی یا گانودرما به دست می آید. بنابراین، اگر جزء افرادی هستید که نمی توانید بدون قهوه زندگی کنید، به جای اینکه آن را سیاه بنوشید، قهوه با گانودرما می تواند عطر و طعم و البته فواید سلامتی را به فنجان قهوه شما اضافه کند.

خواص و فواید قهوه گانودرما برای سلامتی

فواید و خواص قهوه گانودرما:

مطمئناً شما می دانید که قهوه حاوی کافئین است و می تواند به عنوان تقویت کننده انرژی عالی عمل کند در حالی که گانودرما منبع عالی اسیدهای آمینه خاص می باشد؛ علاوه بر این، گانودرما همچنین دارای انواع خاصی از ویتامین ها و مواد معدنی است. ترکیب گانودرما در کنار قهوه، علاوه بر رفع خستگی و تزریق انرژی، بدن شما را از خواص و فواید این قارچ دارویی بهره مند میسازد.

قهوه گانودرما از دیابت جلوگیری می کند

نکته ای که باید توجه داشت، ثابت شده است که قهوه با گانودرما در جلوگیری از بروز انواع خاصی از دیابت به ویژه دیابت نوع 2 مؤثر است زیرا گانودرما حاوی اسید کلروژنیک است که وظیفه اصلی کاهش سرعت قند را دارد و در کاهش میزان قند برای کمک به تنظیم میزان گلوکز در جریان خون است.

قارچ گانودرما خطر سرطان را کاهش می دهد

برخی از انواع خواص ضد سرطان در گانودرما وجود دارد مانند تری پنوئیدها و پلی ساکاریدها که به عنوان آنتی اکسیدان های قوی شناخته شده اند. گانودرما همچنین منبع عالی اسیدهای آمینه است و ترکیب آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

قهوه آماده گانودرما
قهوه آماده گانودرما

قارچ ریشی کبد را تقویت می کند

بیشتر مردم درک نمی کنند که کبد نیز یکی از ارگان های مهمی است که باید از آنها مراقبت کرد. کبد مسئول اطمینان از اینکه تمام مواد مغذی جذب شده عاری از سموم هستند، است و داشتن گردش خون سالم را در بدن تضمین می کنند. گانودرما در قهوه ممکن است به تقویت کبد سالم کمک کند.

سم زدای عالی بدن با قارچ گانودرما

اگرچه بسیاری از محصولات سم زدایی موجود در بازارها وجود دارد، اما روش طبیعی همیشه بهترین گزینه است. به جای مصرف برخی از محصولات سم زدایی بهتر است هر روز صبح یک فنجان قهوه با گانودرما میل کنید. بسیار خوشمزه و سالم است.

قهوه گانودرما تقویت کننده انرژی

قهوه حاوی کافئین است و گانودرما حاوی ترکیبات خاصی است که می تواند به شما در مقابله با لاغری کمک کند زیرا گانودرما می تواند به عنوان سم زدایی بدن عمل کند تا همه سموم بدن را از بین ببرد، بنابراین همیشه احساس تازه بودن و سرشار از انرژی خواهید کرد. چیز دیگری برای شروع روز شما وجود ندارد؛ یک فنجان قهوه گانودرما!

خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد

برخی تحقیقات تحقیقاتی در رابطه با این موضوع انجام شده است و نتیجه نشان داد که خانم هایی که روزانه یک فنجان قهوه گانودرما مصرف می کنند، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی را کاهش دهند. مطالعات بیشتر در مورد مردان نیز نتیجه مشابهی نشان داد.

قهوه قارچ ریشی

قهوه گانودرما مناسب برای سیستم عصبی

سیستم عصبی ارتباط نزدیکی با عملکردهای شناختی و مغز دارد. کافئین موجود در قهوه ممکن است در عملکرد عصبی اثرات جانبی داشته باشد، در صورتی که فقط آن را به مقدار زیاد مصرف کنید. از نظر میزان متوسط، نتیجه کاملاً برعکس است که برای سیستم عصبی کاملاً مناسب است. علاوه بر این، گانودرما حاوی اسیدهای آمینه است که عملکرد سالم مغز و سیستم عصبی را تقویت می کند.

قهوه گانودرما نوشیدنی نشاط آور

گانودرما جزو لیست های برتر گیاهان دارویی در چین است و فواید گانودرما برای قرن ها به خوبی در بهبود نشاط در زنان و مردان شناخته شده است. اگرچه این واقعیت که گانودرما می تواند به درمان برخی از مشکلات عملکرد جنسی کمک کند، هنوز مطالعات بیشتری لازم است.

کاربرد آرایشی و زیبایی قهوه قارچ ریشی

از قهوه گانودرما به دلیل خواص آرایشی که دارد برای رفع مشکلات پوستی مانند:خطوط صورت ،آکنه، جای زخم و در رفع آسیب های ناشی از نور خورشید هم استفاده می کنند. ضمن اینکه پوست را مرطوب و شاداب نشان می دهد.

مناسب برای کاهش استرس و تقویت حافظه است

قهوه گانودرما به علاوه بر کاهش تنش به تقویت حافظه و تمرکز هم کمک می کند و در درمان بیماری های دژنراتیو مانند: آلزایمر و زوال عقل تاثیر بسزایی دارد.

قهوه گانودرما

خطر آلرژی های غذایی را کاهش می دهد

شرایطی مانند آلرژی را در نظر بگیرید زیرا اگر جدی نگیرید، ممکن است اثر کشنده داشته باشد. یکی از فواید سلامتی قارچ از جمله گانودرما حاوی تری تپن ها، ترکیبی است که از نظر پزشکی برای کاهش علائم آلرژی استفاده می شود.

  • جلوگیری از عفونت های ویروسی، مانند آنفولانزا و آنفولانزای مرغی.
  • کاهش علائم برونشیت مزمن، آسم و واکنشهای آلرژیک.
  • بهبود علائم سندرم خستگی مزمن
  • تأثیر آرام بخش آرام برای درمان بی خوابی و سایر اختلالات خواب
  • تسکین علائم زخم معده
  • بهبود درد تبخال و زونا
  • ارائه فواید سازگاری برای کمک به بدن در کنار آمدن با عوامل استرسزا روزانه.
  • تقویت عروق، که از گردش خون و بهبود تحویل مواد مغذی پشتیبانی می کند.
  • میزان اکسیژن مورد استفاده توسط عضله قلب را کاهش می دهد.
  • ضربان قلب را کاهش می دهد.
  • اندوتلیوم قلب، ریه ها و رگ های گردش خون را آرام می کند.
  • به قلب اجازه می دهد تا کاملتر از خون پر شود و هر ضربان را مؤثرتر می کند.
  • کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را کاهش می دهد.
  • کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را بالا می برد.
  • کلسترول بدن را کاهش می دهد.
  • تری گلیسیرید را کاهش می دهد.
  • فشار خون را تعدیل کرده و فشار خون را کاهش می دهد.

قهوه قارچ گانودرما

 

چگونه در منزل قهوه گانودرما درست کنیم؟

قارچ ریشی وقتی با قهوه ترکیب شود حداکثر خواص خود را ارائه می‌کند. اگر پودر ریشی را دارید و می‌خواهید آن را با قهوه میل کنید، بهتر است موارد زیر را برای به دست آوردن یک قهوه خوش طعم رعایت کنید:

  • یک قاشق چای خوری از پودر گانودرما را داخل یک لیتر آب بریزید و بگذارید بجوشد.
  • وقتی به نقطه جوش رسید دما را کم کنید تا به مدت 10 الی 20 دقیقه کاملا خواص خود را در آب آزاد کند.
  • به اندازه 5 تا 10 قاشق غذاخوری دانه‌های قهوه را آسیاب کنید و به مخلوط آب و پودر قارچ بیافزایید.
  • حدودا 4 دقیقه وقت لازم است تا با هم ترکیب شوند.
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید کمی روغن نارگیل و یا کره و یا مقداری خامه و یا شیر بادام هم به مخلوط اضافه کنید.
  • با یک مخلوط کن مواد را با هم مخلوط کنید؛ اکنون قهوه گانودرمای خوشمزه و خوش‌عطر شما آماده است.

 

عوارض جانبی احتمالی قهوه گانودرما:

در مصرف این قهوه نیز مثل هر خوراکی دیگر باید احتیاط نمود و از افراط پرهیز کرد. از آنجا که طبع قهوه و قارچ گانودرما هر دو سرد است بنابراین حتما باید با خوراکی‌های گرم مانند کاکائو مصرف شود تا مشکلات گوارشی برای فرد به وجود نیاورد. به علاوه باید از شات‌های کم برای صرف آن شروع کرد تا مطمئن شوید نسبت به آن حساسیت ندارید و دچار عوارضی مانند جوش و خارش و خشکی دهان نشوید.

قارچ گانودرما یا ریشی ممکن است عوارض جانبی از جمله تهوع، گلوی خشک و خشکی بینی ایجاد کند. قبل از مصرف قهوه گانودرما، به خصوص اگر داروهای فشار خون، ضد انعقاد، ضد پلاکت یا داروهای ضد سرطان را مصرف می کنید، باید حتما با پزشک خود صحبت کنید.

علاوه بر این، مصرف زیاد کافئین می تواند ضربان قلب شما را تسریع کند، خواب شما را مختل کند، معده شما را ناراحت کرده و برخی از مشکلات سلامت روان را تشدید کند. (مانند اضطراب).

چندین مورد گزارش شده است از افرادی که پس از استفاده از محصولات گانودرمالوکسیدوم به هپاتیت مبتلا شده اند. یکی از آنها عصاره Agaricusblazei و ganodermalucidum بود. مورد دیگر پودر گانودرمالوکسیدوم بود که با یک مورد هپاتیت فومیننت کشنده همراه بود.

گزارش دیگر حاکی است که گانودرمالوکسیدوم به دلیل احتمال سمیت باید با احتیاط مصرف شود.

بی خوابی اثر مستقیمی از کافئین است به خصوص برای افرادی که به این ترکیب حساس هستند.

زنان باردار باید از مصرف قهوه خودداری کنند زیرا کافئین می تواند بر ضربان قلب جنین تأثیر بگذارد. علاوه بر این، بارداری و بی خوابی ترکیب خوبی نیستند.

قهوه می تواند در تسریع شکستگی استخوان ها نقش داشته باشد زیرا کافئین مواد معدنی از جمله مواد معدنی را که در استخوان ها ذخیره شده اند جذب می کند.

کسانی که معده حساس دارند باید از انواع قهوه از جمله قهوه فوق العاده سالم با گانودرما خودداری کنند.

از همه اینها گذشته، مکمل های رژیمی و گیاهی از سوی بهداشت تأییدیه ندارند زیرا آزمایش هایی که روی داروها ومواد شیمیایی انجام می شود روی این مواد انجام نمی شود به همین دلیل در مصرف آنها بیشتر دقت کنید.

گردآوری و تالیف توسط تیم تحریریه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

برای آگاهی از خواص قارچ، هاگ را دنبال کنید.
4.9/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا