دانش افزایی در حوزه قارچ

معرفی مشاغل مرتبط با صنعت قارچ

آشنایی با هفت شغلی که رابطه مستقیم با صنعت قارچ دارند

مقاله مشاغل صنعت قارچ به معرفی شغل هایی می پردازد که ارتباط مستقیم با صنعت قارچ دارند. صنعت قارچ توانسته برای افراد زیادی کارآفرینی کند، و استعدادهای بسیاری را شکوفا نماید. اگر شما هم علاقه مند به فعالیت در این عرصه هستید، می‌توانید با این مشاغل آشنا شوید و هر کدام را که به توانایی و ابتکار شما نزدیکتر بود انتخاب نمایید. ما در این مقاله به معرفی هر یک از این مشاغل صنعت قارچ میپردازیم:

1) مدیر مزرعه قارچ

این شخص فردی است که مزرعه و کلیه فرآیندهای کاشت و برداشت قارچ را مدیریت می‌کند. او بایست بر رویه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشت و ایمنی آگاه و مسلط باشد و کارکنان را برای عملیات اجرایی آماده کند. وی با سرپرستان و کارکنان همکاری می‌کند تا بر تمام جنبه‌های تولید قارچ نظارت داشته و اطمینان حاصل شود که محصول نهایی با مشخصات تعیین‌شده مطابقت دارد.

او باید بتواند چک‌لیستهای اهداف، رویه‌ها، استانداردها، و شرح وظایف را به خوبی تهیه کند و آنها را در اختیار کارکنان قرار دهد تا قارچهایی با کیفیت بالا به بازار عرضه شود.

مدیر مزرعه قارچ نه تنها در مراحل تولید و برداشت که در بخش بسته‌بندی نیز نظارت دارد و با مدیران مارکتینگ و بازاریابی، برای دستیابی به بازار بیشتر حداکثر همکاری را خواهد داشت.

مدیر مزرعه پرورش قارچ
مشاغل صنعت قارچ

2) مدیر تولید قارچ

فردی است که سازماندهی و مسئولیت کل تولید قارچ از لحظه تحویل کمپوست تا تحویل قارچ به واحد فروش با اوست، عمده وظایف او را میتوان چنین فهرست نمود:

  • کنترل کیفی کمپوست تحویلی
  • برنامه‌ریزی برای تولید بر اساس استانداردها و اهداف مدیریت
  • ارائه گزارشات مستمر و منظم از وضعیت سالنها و کارکنان به مدیر مزرعه
  • نظارت بر تمامی فرآیندهای اجرایی به ویژه امور روتین تکراری
  • ارائه شیوه‌نامه‌های بهداشتی و کارگری، تدبیر نیازهای آتی مزرعه پیش از نیاز و اعلام به مدیر مزرعه
  • کنترل بر امور کارگری سالنها و مدیریت افراد برای اخذ حداکثر بهره‌وری
  • بررسی مستمر سازه‌ها و تجهیزات سالن‌های مزرعه و نظارت بر سرویس تعمیر و نگهداری
  • بررسی روزانه باردهی سالن‌ها
  • مقایسه بین فلش‌ها و روش انجام کار
  • آموزش پرسنل و ارتقای سطح دانش و فناوری مجموعه

به نظر می‌آید که به ازای هر ۱۶ سالن ۲۵ تنی که ظرفیت تولید سالانه قارچ آن ۶۰۰ تن باشد، باید یک مدیر تولید متخصص در مزرعه استخدام نمود.

مدیر تولید در مشاغل صنعت قارچ

3) مدیر برداشت قارچ

در مزارع کوچک این کار بر عهده مدیر تولید است ولی در مزارع بزرگتر، در این سمت به طور جداگانه یک متخصص با تجربه فعالیت می‌کند.

کارگران قارچ چین زیر نظر این مدیر هستند. نظارت بر برداشت بهینه محصول مطابق سفارشات مدیر فروش از جمله وظایف این فرد است. در عین حال گزارشات مستمر و به موقع ، باعث هماهنگی بین تولید و عرضه قارچ در بازار می‌شود. کلیه فرآیندهای چیدن، بسته‌بندی، و ارائه به بخش فروش زیر نظر مدیر برداشت است.

با مسئولیتهای مدیر برداشت قارچ در مقاله واحد برداشت قارچ بیشتر آشنا شوید.

مدیر برداشت در مشاغل صنعت قارچ
مشاغل صنعت قارچ

4) مدیر فروش و بازاریابی

کسی که مدیریت فروش را به عهده دارد باید مشتریان قارچ‌های مزرعه را در بین رقبا به سوی محصولات مزرعه جلب کند. او موظف است که برای به دست آوردن حداکثر بازار متناسب با ظرفیت مزرعه تلاش نماید و مرتب شرایط را به مدیر مزرعه گزارش دهد تا مدیر تولید بتواند به موقع و بر اساس نیاز بازار محصول تازه به بازار ارائه نماید.

یک مدیر فروش موفق، علاوه بر مشتری یابی برای قارچ تازه، مشتریانی را در صنایع تبدیلی برای عرضه قارچ‌های مازاد جستجو کرده و در زمینه صادرات قارچ نیز متناسب با سیاست مزرعه به بازاریابی می‌پردازد.

5) کارگر حرفه‌ای

در مزارع قارچ، کارگران مختلفی در بخش کمپوست، سالن، و تولید زیر نظر مدیر تولید فعالیت می‌کنند. کنترل شرایط محیطی، اعم از دما و رطوبت و فشار برای رشد قارچ بسیار مهم است و آنها باید مطابق چک‌لیستهای مدیر تولید همه موارد را به دقت کنترل نمایند. این کار با این که سختی زیادی ندارد اما به دلیل روتین و یکنواخت بودن شاید در بعضی از موارد خسته‌کننده باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی افرادی که وارد این شغل می‌شوند توانایی انجام یک روتین با دقت و تمرکز هر روزه است.

6) کارگر قارچ چین

چه در مزارع سنتی و چه در مزارع پیشرفته کماکان، چیدن قارچ به عهده کارگران و نیروی انسانی است. با این که دستگاه‌های قارچ چین ابداع شده‌اند و در بعضی از مزارع به کار گرفته می‌شوند ولی هنوز هم نیروی انسانی نقش بیشتری را در این زمینه نسبت به ماشین‌آلات ایفا می‌کند.

این شغل نیاز به تخصص و یا دانش زیادی ندارد و حداکثر در مدت دو هفته می‌توان بر تمام جزئیات آن آگاه شد، و دریافت که چه قارچی را باید در چه موقعی و به چه نحو چید.

بسیاری از مزارع با کمبود کارگر قارچ چین مواجه هستند، مخصوصا آنها که به طور مستمر برداشت ندارند و نیاز به کارگران فصلی در این مزارع است، با مشکل بیشتری روبرو می‌شوند.

آنچه باید این کارگران انجام دهند، برداشت دستی محصولات قارچ بر اساس استانداردهای کیفی، با ابزارهای دستی مانند چاقو و انجام کارهای مربوط به چیدن مانند مرتب‌سازی، تمیز کردن محل برداشت، و تهیه بستر قارچ، ضدعفونی کردن ابزار و قفسه‌های قارچ، توانایی حمل، چرخاندن، فشار دادن، کشیدن بسته‌های قارچ و بلند کردن جعبه‌هاست.

کارگر قارچ چین
مشاغل صنعت قارچ

7) کارگر بسته‌بندی

در مزارعی که قارچ به صورت اتوماتیک بسته‌بندی نمی‌شود، نیاز به افرادی است که قارچها را بر اساس کیفیت درجه بندی کرده و در ظروف مخصوص قرار دهند.

کارگران این بخش باید بتوانند در کنار بسته‌بندی، جعبه‌ها را نیز جابجا کنند که این ممکن است در مزارع سنتی یا نیمه‌سنتی که ابزاری برای آن نیست کمی دشوار باشد.

دانش افزایی در حوزه قارچ را با هاگ تجربه کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا