مقالات کاربردی در حوزه قارچ

معضل تبخیر در لکه باکتری

معضل تبخیر یکی از دلایل اصلی بروز بیماری لکه باکتری قارچ در سالن های پرورش قارچ خوراکی در زمان انقلابات فصلی (شروع اختلافات دمای محیط در شبانه روز در شروع فصل بهار و پاییز) است. زمانی با این خطر روبرو خواهیم شد که قارچ در حال رشد با رطوبت حاصل از تبخیری زیادی در سالن مواجه شده و در ادامه تیز، تبخیر مطلوبی در سالن اتفاق نمی افتد. آزمایش ها نشان می دهند که در هر ساعت حداقل 25 گرم تبخیر در هر متر مربع باید صورت گیرد.

با استفاده از سیستم اندازه گیری جدید WVC (Water Moisture CO2) می توان تبخیر را به طور مستقیم اندازه گرفت و اقدامات فوری را بر اساس میزان قرائت شده انجام داد. اگر سیستم مشابهی در دسترس نیست، از این قاعده استفاده شود که رطوبت حقیقی سالن با مقایسه میزان رطوبت هوای ورودی به سالن و نیز حجم هوای وارد شده (وضعیت تنظیمات فن) و میزان رطوبت موجود در سالن تعیین می شود.

در شرطی که میزان رطوبت هوای بیرون در قیاس با سالن کم باشد، استفاده بیشتر از هوای تازه و در شرایطی که رطویت بیرون زیاد باشد، افزایش میزان رطوبت زدایی از هوا با استفاده از سیستم خنک کننده هواساز – کویل اب سرد، اختلاف بیشتری را بین رطوبت ورودی و رطوبت سالن در حال رشد ایجاد می کند و در نتیجه رطوبت بیشتری از بستر و قارچ استخراج می شود. مضافا، همیشه وضعیت فن در دور بالا تبخیر بیشتری را در سالن سبب می شود.

با هاگ همراه باشید و مقالات کاربردی در حوزه قارچ را مطالعه نمایید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا