جهاد کشاورزی

ممنوعیت برداشت قارچ دنبلان معروف به الماس سیاه

برداشت قارچ ترافل به صورت جدی به جنگل‌ها و مراتع صدمه می‌زند

به گزارش هاگ به نقل از ایسنا رئیس اداره مرتع اداره‌ کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، از ابلاغ دستورالعمل ممنوعیت برداشت قارچ (دنبلان کوهی) خبر داد.

سعید حسنلو در گفت‌ و گو با ایسنا، اظهار کرد: برداشت قارچ ترافل به صورت جدی به جنگل‌ها و مراتع صدمه می‌زند. این نوع قارچ فقط در پای درختان رشد می‌کند که با بیل زدن و برداشت آن ریشه درختان آسیب می‌بیند و در نهایت سبب خشک شدن درخت می‌شود. به همین دلیل سازمان جنگل‌های کشور برداشت این نوع قارچ را که ارزش بالایی نیز دارد، ممنوع کرده است و با متخلفان بر اساس قانون برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: قارچ ترافل بخشی از زنجیره غذایی جنگل به شمار می‌رود. به عبارتی، گذشته از تخریب خاک جنگل و خشکاندن درختان، برداشت غیراصولی این قارچ با چنگک و بیلچه که هم‌اکنون سودجویان انجام می‌دهند، سبب می‌شود تا به مرور زمان نسل این قارچ زیرخاکی از بین برود. برخی از حیوانات داخل جنگل مانند سنجاب‌ها و موش خرما از قارچ دنبلان تغذیه می‌کنند. شاید به همین دلیل هم باشد که قارچ‌خوارها هنگام گشتن به دنبال قارچ دنبلان، سوراخ‌هایی را که حیواناتی مانند سنجاب و موش خرما در پای درختان ایجاد می‌کنند، دنبال کرده و به آن دست می‌یابند.

این مسئول با اشاره به اینکه برداشت قارچ دنبلان از اواسط اسفندماه شروع می‌شود و تا اواخر شهریور ادامه می‌یابد، افزود: قارچ ترافل یا دنبلان کوهی دارای خواص دارویی و تغذیه‌ای زیادی است. گیاه دنبلان یکی از غنی‌ترین گیاهان خوراکی در جهان است که قیمت بالایی نیز دارد.

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه بهره‌برداری از قارچ ترافل از عرصه‌های جنگلی و مرتعی با توجه به میزان خسارت فراوان ناشی از بهره‌برداری از آن در مناطق رویشی همچنان ممنوع است، اظهار کرد: بنا به ضرورت حفظ پوشش گیاهی عرصه‌های جنگلی و مرتعی و نقش آن در امنیت زیستی کشور و تاکید بر اکوسیستم محور بودن مدیریت منابع طبیعی و با تاکید سازمان حفاظت محیط زیست بر ادامه ممنوعیت برداشت قارچ ترافل (دنبلان)، برداشت این محصول مصداق قاچاق و شایسته برخورد لازم با متخلفان مطابق قانون و مقررات است.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به فصل برداشت قارچ (دنبلان کوهی) از عرصه‌های منابع طبیعی از ابتدای اسفندماه، بر اساس سیاست‌ها و ضوابط حفظ، احیا، اصلاح، توسعه، بهره‌برداری و صادرات محصولات فرعی جنگل و مرتع ابلاغی هرگونه برداشت قارچ خوراکی از عرصه‌های جنگلی ممنوع بوده و در صورت بروز ماموران یگان حفاظت موظف به برخورد با خاطیان هستند و از حمل و نقل محصولات و صادرات آن با هماهنگی پاسگاه‌های انتظامی، پایانه‌های حمل و نقل و گمرکات باید جلوگیری شود.

حسنلو با بیان اینکه هرگونه برداشت قارچ خوراکی (دنبلان سفید، قهوه‌ای و قرمز) از عرصه‌های مرتعی مطابق با دستورالعمل‌ها است، افزود: می‌بایست این اقدام در قالب کتابچه طرح مصوب کمیته فنی این اداره‌کل و از طریق انعقاد قرارداد با بهره‌برداران و مجریان طرح‌های منابع طبیعی صورت گیرد.

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل ابلاغی برداشت سالانه از محصولات فرعی جنگلی و مرتعی فقط طبق شروط قرارداد بلاغی و مفاد کتابچه طرح مصوب مجوز برداشت محصول امکان‌پذیر است، خاطرنشان کرد: محصولات مازاد بر حد مجاز وفق مقرات قانونی به نفع دولت ضبط و با برداشت‌کنندگان متخلف برابر قانون رفتار می‌شود.

منبع: ایسنا

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا