اخبار علمی حوزه قارچ

منسوجات قارچی واکنش‌ پذیر

استفاده از قارچ‌ ها به‌ عنوان یک نامزد بالقوه برای تولید پارچه پایدار

اخیرا در مطالعه‌ ای با عنوان «منسوجات قارچی واکنش‌ پذیر»، محققان استفاده از قارچ‌ ها را به‌ عنوان یک نامزد بالقوه برای تولید پارچه پایدار که می‌تواند به‌ عنوان پوشیدنی‌ های زیستی سازگار با محیط زیست مورد استفاده قرار گیرند، بررسی می‌کنند.

این مطالعه که با سرمایه گذاری مشترک چند مرکز  تحقیقاتی من الجمله دانشگاه غرب انگلستان بریستول (UWE Bristol) ، مجموعه‌ی  Mogu S.r.l. در ایتالیا، مرکز معتبر تحقیقاتی  Istituto Italiano di Tecnologia ایتالیا و دانشکده علوم کامپیوتر چند رسانه ای و ارتباطات از راه دور (UOC)  در اسپانیا صورت پذیرفته‌ است به سنجش  و ارزیابی این پوشیدنی های قارچی می‌پردازد.

محققان در مطالعه منسوجات قارچی واکنش‌ پذیر به آزمایش‌ های متعددی بر روی پاسخ الکتریکی پارچه کنفی با اتصال آن به حسگرهای رایانه و تحریک آن با مواد جاذب و دافع پرداخته‌اند.

دستگاه‌های پوشیدنی به مدارهای پیچیده‌ای نیاز دارند که به حسگرهایی با حداقل قدرت متصل می‌شوند و بنابراین آنها را «هوشمند» می‌کنند.

میسلیوم قارچ صدفی (بافت‌های اصلی فیبری قارچ‌هایی که در زیر خاک جمع می‌شوند و از آن قارچ‌ها جوانه می‌زنند) قادر به درک چندین محرک خارجی مانند نور، دما و رطوبت و همچنین برخی مواد شیمیایی در محیط هستند و حتی نقش سیگنال‌های الکتریکی را در روشی که همان عملکرد را برای حسگرها و پردازنده ها دارند، تقلید می کند.

برای توضیح بیشتر این مفهوم، از نمونه‌ای از مانیتور ضربان قلب استفاده می‌کنیم و با استفاده از یافته‌های این مطالعه، ادراک قارچ از محیط به داده‌هایی تبدیل می‌شود که تعداد ضربان در دقیقه را در این دستگاه به شما نشان می‌دهد.

منسوجات قارچی واکنش‌ پذیر

دکتر محمدمهدی دهشیبی، محقق آزمایشگاه هوش مصنوعی UOC (SUNAI)، و نویسنده این مطالعه گفت که قارچ‌ها بزرگترین، گسترده‌ترین و قدیمی‌ترین گروه موجودات زنده روی کره زمین را تشکیل می‌دهند. آنها بسیار سریع رشد می کنند و به بستری که شما آنها را با هم ترکیب می کنید متصل می شوند و حتی می توانند اطلاعات را به روشی شبیه رایانه پردازش کنند. می‌توانیم با  یک هندسه و ساختار نظری گراف شبکه‌های میسلیوم را دوباره برنامه‌ریزی کنیم و سپس از فعالیت الکتریکی قارچ‌ها برای تحقق مدارهای محاسباتی بهره ببریم. قارچ‌ها نه تنها به محرک‌ها پاسخ می‌دهند و سیگنال‌ها را بر اساس آن تحریک می‌کنند، بلکه به ما اجازه می‌دهند تا آنها را برای انجام وظایف محاسباتی، به عبارت دیگر، پردازش اطلاعات دستکاری کنیم. ”

پروفسور اندرو آدامتزکی از آزمایشگاه محاسبات غیر متعارف UWE بریستول، نویسنده دیگری در این مطالعه  است که در یک اقدام معرف از قالب‌های لجن برای حل پیچ و خم‌ها و بهینه‌سازی برنامه‌ریزی جاده‌های شهری در توکیو و فرانسه استفاده کرده‌ است. او در مقاله تحقیقاتی جدید خود می‌نویسد ما نشان داده‌ایم که می‌توان ماهیت محرک‌ها را از پاسخ‌های الکتریکی قارچ‌ها تشخیص داد. این نتایج مسیر طراحی تکه‌های حسگر هوشمند برای استفاده در پوشیدنی‌های قارچی واکنش‌پذیر را هموار می‌کند.

به طور طبیعی، میسلیوم خودش را در ساختارهای هندسی  و در سراسر خاک سازماندهی می کند. اگرچه میسلیوم قارچی دلایل زیادی برای تشخیص سیگنال های الکتریکی که ما در طبیعت  می شناسیم را ندارد، پروفسور آدامتزکی می خواهد بررسی کند که آیا برنامه ریزی مجدد ژن های میسلیوم قارچ صدفی برای توسعه به ساختارهای هندسی مختلف قدرت تشخیص سیگنال های الکتریکی را بهینه می کنند یا نه؟

به گفته دهشیبی، محصولات مبتنی بر میسلیوم در حال حاضر به صورت تجاری در ساختمان سازی استفاده می‌شود. می‌توانید مانند سیمان آن‌ها را به اشکال مختلف درآورید.  اما برای ایجاد یک فضای هندسی فقط به پنج روز تا دو هفته نیاز دارید. آنها همچنین ردپای زیست محیطی کوچکی دارند. در واقع، با توجه به اینکه آنها برای رشد از زباله تغذیه می کنند، می توان آنها را دوستدار محیط زیست دانست.

با یافته‌های این مطالعه، نویسندگان مقاله قصد جایگزینی تراشه‌های سیلیکونی را ندارند- واکنش‌های قارچی برای آن ها خیلی کند است. در عوض، آنها فکر می کنند که این یافته ها می تواند به انسان کمک کند تا از میسلیوم در حال رشد در یک اکوسیستم به عنوان یک “حسگر محیطی در مقیاس بزرگ” به عنوان شبکه های قارچی استفاده کند. آن‌ها در حال نظارت بر تعداد زیادی از جریان های داده به عنوان بخشی از وجود روزمره هستند. اگر بتوانیم به میسلیوم متصل شویم، افراد می توانند اطلاعات بیشتری در مورد آنچه در یک اکوسیستم اتفاق می افتد بیاموزند.

از میسلیوم می توان برای ساخت آجرهای ساختمانی، تابوت و قایق رانی استفاده کرد.  شرکت های متعددی هستند که کاربردهای چندوجهی میسلیوم قارچ را درک کرده و آن را در محصولات خود گنجانده اند. به عنوان مثال، NetZero نوع جدیدی از توپ یا گوی های قارچی را توسعه داده است که از توانایی جذب کربن میسلیوم مشتق شده از قارچ را دارد  و می تواند سرعت جذب کربن طبیعی محیط را تا دو برابر افزایش دهد، بنابراین افراد را قادر می سازد تا کربن را جذب کنند.

در صنعت مد، استارت‌آپ مواد جایگزین Mycoworks اخیراً ۴۵ میلیون دلار بودجه به استفاده از مواد مبتنی بر میسلیوم که می‌تواند جایگزین چرم‌های گیاهی پلاستیکی با گازهای گلخانه‌ای سنتی و همچنین چرم‌های گیاهی پلاستیکی مبتنی بر نفت بشود، اختصاص داده‌است.

حتی صنعت غذا نیز با New Singularity، یک شرکت غذای دریایی مبتنی بر گیاه مستقر در چین  هم به این مطلب پی برده و در حال توسعه آنالوگ های غذای دریایی گیاهی مبتنی بر میکروجلبک “1.0” است تا از فناوری تخمیر میسلیوم برای ایجاد دومین محصول خود استفاده کند.

منسوجات قارچی واکنش‌پذیر
منسوجات قارچی واکنش‌ پذیر
اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا