اخبار عمومی و گزارش

منع مصرف قارچ های خودرو در طبیعت

اشتباه تشخیص قارچهای خوراکی خودرو با قارچهای سمی باعث مسمومیتهای قارچی می‌شوند

منع مصرف قارچ های خودرو، دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عصر چهارشنبه به خبرنگاران گفت: در فصل بهار به دلیل دما و رطوبت مناسب، قارچ‌ های خودرو در طبیعت به فراوانی یافت می‌شوند و معمولا اشتباه در تشخیص قارچ‌ های خوراکی خودرو با قارچ‌های سمی باعث مسمومیت‌های قارچی می‌شوند.

همچنین وی تاکید کرد: قارچ‌های خودرو که اکثرا سمی هم هستن حتی درصورت خوراکی بودن هیچ‌گونه برتری نسبت به قارچ‌های خوراکی بسته بندی شده صنعتی ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: در شرایط جغرافیایی استان کرمانشاه در سال هایی که شاهد بارش باران و رعد و برق های بهاری باشیم با موجی از مسمومیت های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو سمی روبرو می‌شویم که متاسفانه علارقم هشدار ها هر ساله تکرار می شود.

به گفته وی، علایم اولیه مسمومیت شامل اسهال، استفراغ و تهوع است و علایم بعدی شامل گرفتاری کبد و اختلال کلیوی است‌ که در صورت تاخیر در درمان، مرگ اتفاق می افتد و یا بیمار ممکن است نیاز به پیوند کبد پیدا کند.

منع مصرف قارچ های خودرو

وی با بیان اینکه تشخیص این نوع قارچ‌ها فقط در مراکز تشخیصی آزمایشگاهی و توسط متخصصین میسر است، گفت: بنابراین تکیه بر روش‌های غیرعلمی مانند استفاده از ظروف نقره‌ای یا شیر برای تشخیص قارچ های خوراکی از سمی هرگز توصیه نمی‌شود و هیچگونه مبنای علمی ندارد.

دکتر شکیبا گفت: افرادی که قارچ خودرو مصرف کرده اند یا دارای علایم گوارشی شده‌اند باید به سرعت برای خدمات درمانی به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ چون تاخیر در شروع درمان متاسفانه عوارض جدی مسمومیت را در پی دارد.

سال گذشته حدود ۵۰ نفر از مردم استان کرمانشاه به علت مصرف قارچ های خودرو در مراکز درمانی استان بستری شدند.

استان کرمانشاه 2 میلیون و 499 هزار هکتار مساحت دارد که 74 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی و با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و 1 میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل شده است.

هر سال با وجود هشدارهای کارشناسان بهداشت و درمان عده ای از مردم استان کرمانشاه بخصوص روستاییان به علت مصرف قارچ کوهی، مسموم و راهی بیمارستان می شوند.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا