انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ

مهارت آموزی تولید قارچ تضمین اشتغال زایی در کشور

سالهای گذشته هنرستانهای کار و دانش و برخی مراکز تولید قارچ نیروی ماهر تربیت می کردند

مهارت آموزی تولید قارچ تضمین اشتغال زایی در کشور است. مهدی رجبی رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور با اشاره به تربیت نیروی ماهر پرورش قارچ در کشور عنوان کرد نیاز است به حوزه اشتغالزایی در صنعت قارچ توجه ویژه شود. اشتغال جوانان یکی از موضوعات مهم کشور است که اگر آنها مهارت لازم را در حوزه پرورش قارچ خوراکی ببینند اشتغال آنها تضمین می شود. در حال حاضر حدود 30 درصد افراد شاغل در تولید و پرورش قارچ، اتباع خارجی(افغان) هستند در حالیکه این حوزه ظرفیت بسیار زیادی برای اشتغال جوانان ایرانی دارد.

وی در خصوص مهارت آموزی تولید قارچ ادامه داد: در سال های گذشته با همکاری هنرستان های کار و دانش و برخی مراکز تولید قارچ نیروی ماهر تربیت می شد و الگو موفقی برای اشتغال زایی و تربیت نیروی ماهر در این صنف بود اما به دلیل اینکه آموزش و پرورش اعلام کرد که بودجه کافی را ندارد این دوره ها دیگر برگزار نشد و تداوم پیدا نکرد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی تصریح کرد: برنامه ریزی شده امسال برای تربیت نیروی کار در برخی از شهرستان های اطراف تهران به صورت اختصاصی و با کمک انجمن کلاس های مخصوص تولید و پرورش قارچ خوراکی به صورت عملی و تئوری ایجاد شود و تفاهم نامه ای داشته باشیم که بیش از 50 تا 60 درصد این افراد جذب شوند.

رجبی تصریح کرد: با این اقدامات مشکل صنف برای کمبود نیروی متخصص حل می شود و همچنین افزایش دانش آموزشی کشور، اشتغال زایی را در صنعت قارچ و کمپوست به دنبال دارد.

 بخش بزرگی از قارچ خوراکی در کشور تولید می شود/ قیمت بذر قارچ منطقی است

وی با اشاره به تولید بذر قارچ خوراکی گفت: تنها چالش این حوزه تهیه مادر کالچر (کشت مادری)به عنوان مواد اولیه تولید بذر است که متاسفانه در ایران تولید نمی شود و یا با کشت بافت یا کپی انجام می شود و گرانتر به دست تولید کننده می رسد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با بیان اینکه قیمت بذر قارچ خوراکی مطلوب است، تصریح کرد: قیمت بذر قارچ هر کیلو گرم حدود 25 هزار تا 30 هزار تومان است که این قیمت منطقی بوده و گران نیست .

رجبی تصریح کرد: بخشی بزرگی از بذر قارچ در داخل تولید می‌شود و کمتر از 20 درصد آن از یکی از کشورهای اروپایی وارد می شود.

 واحدهای زیر پله ای حداکثر 8 ماه در سال فعالیت دارند

 وی با اشاره به پرورش قارچ در واحدهای غیر صنعتی، سنتی یا زیر پله ای گفت: این واحد ها از لحاظ ایمنی، برداشت و دانش فنی دچار مشکل هستند و بهره وری مطلوبی ندارند.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با بیان حدود 5 تا 7 درصد تولید قارچ در کشور به صورت زیر پله ای است،ادامه داد: این واحدها در سال حداکثر تا 8 ماه می توانند به صورت سنتی کار کنند و در باقی زمان سال به دلیل نداشتن تجهیزات لازم برای تنظیم دما و شرایط محیطی امکان فعالیت ندارند.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا