دانستنی‌ها درباره قارچقارچ و خانواده

مهمترین کاربردهای میسلیوم قارچ در سالی که گذشت (ویدئو)

گزارش BBC از کاربردهای چشمگیر میسیلوم قارچ در صنعت در سال 2022

جهان مملو از مواد ساخته شده توسط انسان است، و بسیاری از آنها قرن ها طول می‌کشد تا تجزیه شوند. اما یک جایگزین عالی با خواص محیرالعقول خود، درست زیر پای ما دراز کشیده است. قارچ ها نقش حیاتی در اکوسیستم های جنگلی دارند، و  به تجزیه مواد آلی در خاک کمک می‌کنند. اما ساختار ریشه آنها، میسلیوم، نیز کاربردهای متعدد دارد. مهمترین کاربردهای میسلیوم قارچ در سالی که گذشت عبارت بود از :

شماره یک: بسته بندی

کاری که ما انجام می‌دهیم اساساً بازسازی چیزی است که در طبیعت اتفاق می‌افتد. میسلیوم‌های قارچ زباله‌های کف جنگل را بازیافت می‌کنند. پژوهشگران سعی کردند از همین فرآیند الگوسازی کنند و از آنها برای بسته‌بندی و محافظت از محصولات استفاده کنند تا زباله‌های روی زمین نیز کمتر شوند.

به این منظور قالب‌های بسته‌بندی با ضایعات کشاورزی غنی از هاگ پر می‌شوندکه بستر رشد آن محسوب می‌گردند. همانطور که قارچ از بستر تغذیه کرد و رشد می‌کند، میسلیوم‌ها به تدریج قالب را پر می‌کنند و پس از حدود چهار روز، رشد آنها به حد مطلوب می‌رسد. سپس آنها را استریل کرده و درون کوره می‌گذارند.

این قطعات قرار است جایگزین بسیار محکم و قابل اعتمادی به جای بسته بندی پلی استایرن باشند، با این تفاوت که پس از استفاده برای بسته بندی محصول، قابل بازیافت بوده و حداکثر یک ماه بعد به چرخه طبیعت بازمی‌گردند. شاید به همین دلیل است که آنها را پلاستیکهای زنده نام نهاده‌اند.

کاربرد میسلیوم قارچ برای بسته بندی
بسته‌بندی قابل بازیافت با میسلیوم قارچ

شماره دو: تابوت میسلیومی

معضل تجزیه تابوتها برای سلامت زمین نگران کننده است، بنا به درخواست سازمان جهانی بهداشت، در حالت ایده آل، اجساد و تابوت‌ها باید هر چه سریعتر تجزیه شوند. باب هندریککس، مبدع ساخت تابوت‌های میسلیومی برای افرادی است که می‌خواهند مرگشان به حیاتی دوباره برای زمین منجر شود. از نظر او دفن شدن در تابوت میسلیوم بسیار منطقی است، زیرا کمک می‌کند به جای اینکه 10 تا 20 سال با بدن خود منتظر بمانید و خاک را آلوده کنید، جسمتان زندگی جدیدی را در قالب گیاهان و جانوران دیگر آغاز کند.

به طور معمول بیش از یک دهه طول می کشد تا یک بدن به طور کامل تجزیه شود، اما تابوت‌های میسلیومی می‌توانند این زمان را به سه سال کاهش دهند. هرچند هنوز این تابوتها گران قیمت هستند، اما با استقبال خوبی مواجه شدند.

تدفین سازگار با محیط زیست از میسلیوم قارچ
تدفین سازگار با محیط زیست از میسلیوم قارچ

شماره سه: عایق میسلیومی

بعد از سالها تلاش در صنعت ساخت و ساز برای از بین بردن کپک و قارچ در ساختمان‌ها، اکنون باید سعی کرد تا پیمانکاران را برای قرار دادن میسلیوم قارچ در ساختمان متقاعد کرد. یکی از مهمترین کاربردهای میسلیوم قارچ در سال گذشته، استفاده از آن به عنوان عایق حرارتی است. این عایق میسلیومی محافظ بسیار خوبی برای حفظ گرما است و خوشبختانه قارچ از آن شروع به جوانه زدن نمی‌کند. هیف‌های میسلیوم که به شکل موهای کوچک یا ریشه میسلیوم هستند، به خوبی در هم می‌پیچند و  با به دام انداختن حبابهای هوا، عایق بسیار قدرتمندی را که در برابر آتش و آب مقاوم است تولید می‌کنند. آنها جایگزینهای مناسبی برای عایقهای موجود هستند که کاملا با محیط زیست سازگاری دارند.

کاربرد میسلیوم قارچ برای عایق
ساخت عایق با میسلیوم قارچ

اما این تازه آغاز ماجرا است و به نظر می‌رسد سال 2023 باید منتظر شگفتی‌های بیشتری در عرصه استفاده از میسلیوم قارچ در صنایع مختلف باشیم. افراد خلاق و خوش فکر زیادی به استفاده از قارچ برای مصارف مختلف فکر می‌کنند، شما هم می‌توانید یکی از افراد پیشرو و مبدع در سال جدید برای ابداع کاربردهای خلاقانه از قارچ باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا