آشنایی با سموم مورد استفاده در صنعت قارچ

مواد ضدعفونی کننده سالن قارچ

برای داشتن یک محصول با کیفیت در مقدار بالا، استفاده از بهترین مواد ضدعفونی کننده سالن قارچ جزو ضروری‌ترین فعالیتهایی است که باید انجام داد؛ و سالم‌سازی و ضدعفونی کردن سالن‌های قارچ، جزو برنامه‌های منظم یک تولیدکننده است که بایست توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

با استفاده درست و بجا از انواع ضدعفونی‌کننده‌ها مانند فرمالین، هیدروژن پراکساید، پراستیک اسید می‌توان، در زمان تماس کم و میزان اندک مصرف، تمام طیف باکتری‌ها و قارچ‌ها را از بین برد. ما در این مقاله شما را با انواع این مواد آشنا کرده، کمک می‌کنیم بهترینها را انتخاب نمایید.

مواد ضدعفونی کننده سالن قارچ چه استانداردی باید داشته باشند؟

حتما شما هم به عنوان یک تولیدکننده بارها از خود پرسیده‌اید که از کدام یک از مواد ضدعفونی کننده سالن قارچ استفاده کنم؟ برای پاسخ به این سئوال باید هر ماده‌ای که استفاده می‌کنید دارای ويژگیهای زير باشد:

  • بر روي طيف وسيعی از باكتري‌ها، مخمرها، كپك‌ها و ويروس‌ها موثر بوده و داراي اثر كشندگي سريع باشد.
  • تحت تاثير عوامل محيطی قرار نگيرد: يعني در حضور مواد ارگانيك ماننـد خـون، خلـط و مـدفوع نیز فعال بوده و قابل استفاده به صورت همزمان با مواد شوینده و ديگر مواد شيميايی باشد.
  • حداقل خطر را براي سلامتي انسان داشته باشد.
  • خواص پاك كنندگي خوبي داشته باشد.
  • از قابليت رقیق شدن با آب برخوردار باشد.
  • در حالت غليظ و رقيق، در محیط پايدار و ماندگار باشد.
  • دارای برچسب‌هاي راهنماي محصول به اندازه كافي واضح و قابل استفاده باشد.
  • باعث ايجاد خورندگی در ابزار و سطوح فلزی نشده و به وسـايل ديگـر نظيـر پارچـه، لاسـتيك و پلاستيك و … آسيب وارد نكند.
  • حساسيت پوستي ايجاد نكند.
  • براي محيط زيست زيان آور نباشد.
  • در مدت استفاده طولاني مدت، سويه‌هاي مقاوم ايجاد نکند.
  • با توجه به کاربرد و کارایی آن، قیمت مناسبی نیز برخوردار باشد.

مواد ضدعفونی کننده پر کاربرد در صنعت قارچ کدامند؟

فرمالین

مهم ترین و پر مصرف‌ترین ماده ضدعفونی کننده در صنعت قارچ است که با نام فرمالدئید، متیل الدئید و فرمیک آلدئید نیز شناخته می شود که در بازار به صورت محلول 37% موجود است. میزان مصرف آن برای تشتکهای جلوی درب سالنها و حوضچه های ضدعفونی 2% و برای ضدعفونی سطوح و اسپری محیط 4% توصیه می شود.

مزایا: هرچند فرمالدئید در دمای اتاق به صورت گاز با بوی تند است، اما به صورت محلول در آب برای ضدعفونی سطوح و از بین بردن قارچ ها، باکتریها باید میکروارگانیسم ها استفاده می‌شود و به راحتی می‌توان آن را با آب ترکیب نمود. به علاوه قیمت آن نیز به نسبت بقیه مناسب است.

معایب: این ماده شیمیایی بدبو، بسیار سمی و خطرناکی است که با طیف وسیع اثر بر میکروارگانیسم‌ها در ساخت صدها ماده شیمیایی دیگر استفاده می‌شود. طبق گزارش وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا (HHS) ، افرادی که در معرض زیاد فرمالین قرار می‌گیرند ، در خطر ابتلا به سرطان بینی، حلق، سرطان خون و پوست قرار دارند. بنابراین از تماس مستقیم و مستمر این محلول با بدن  و استشمام آن باید پرهیز کرد .

پرسیدین 

پرسیدین یا پراستیک اسید یک مایع بی رنگ با بوی تند (شدید) از خانواده پراکسیدهای ارگانیک است که به دلیل خاصیت اکسیداسیون بالا خاصیت ضدمیکروبی زیادی را از خود نشان داده، به همین دلیل دارای طیف وسیع اثر بر میکروبها بدون ایجاد مقاومت در میکروارگانیسم است. این ماده ضدعفونی کننده بر حسب میزان رقیق‌سازی، توانایی از بین بردن کلیه میکروارگانیسم‌ها شامل ویروسها، قارچ‌ها، کپک‌ها و مخمرها را دارد.

مزایا:  به راحتی با آب رقیق می‌شود، قیمت مناسبی دارد و به سهولت در دسترس همه است. از آن به عنوان یک ضدباکتری عالی در فرآوری مواد غذایی مورد استفاده فراوان قرار می گیرد و به راحتی بر روی اسپورها نیز موثر است.

معایب: علاوه بر بوی نامطبوع و شدید، در صورت بی دقتی به میزان دُز مصرف این ماده ضدعفونی، ممکن است سالن پرورش قارچ دچار عوارض فراوان گردد. عموما برای سالنهای قارچ از پرسیدین 15% درصد استفاده میشود

پراكسيد هيدروژن یا آب اکسیژنه

کمتر کسی است که آب اکسیژنه را نشناسد، این ماده بر روي طيف وسيعي از موجودات زنده شامل باكتريها، قارچ‌ها، مخمرها، ويروس‌ها و اسپورها موثر است.

مزایا: محلـول %3 آب اکسیژنه سـريعا باكتريها را از بین می‌برد. این محلول که به فعال سازی و آماده سازی اولیه نیازی ندارد را با قیمتی مناسب به راحتی قابل تهیه است و همه جا پیدا میشود. همچنین بوی نامطبوعی ندارد و با اکثر مواد فلزی، پلاستیکی و الاستومرها سازگار است.

معایب: پراكسيد هيدروژن بر باکتری های گرم منفي ها که بدلیل نوع دیواره سلولی آنها به انتی بیوتیک ها مقاوم تر هستند،  تاثیرات بيشتري در قیاس با باکتری های گرم مثبت ها دارد. به علاوه، به دلیل تخريب اسپورهای موجود در محیط، با افزايش غلظت و دما افزايش مي يابد . يونهاي آهن و مس با پراكسيد هيدروژن اثر هم افزایی یا سينرژيك داشته و اثر ترکیبی مشاهده شده آنها  بيش از اثر ضد ميكروبي هر يك از یونها به تنهايي است. همچنین در اثر تماس با چشم آسيب‌هاي جدي به آن وارد کرده، و بر روی وسایلی مانند روی، مس، برنج و سایر فلزات دارای روکش نقره یا نیکل اثر تخریبی دارد.

کدام یک از مواد ضدعفونی کننده سالن قارچ برای من مناسب هستند؟

به نظر می‌رسد شما اکنون با توجه به مزایا و معایب هر کدام میتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. در حالت عمومی آب اکسیژنه با حفظ استانداردهای مصرف، مناسبتر است. اما اگر محیط سالن شما درگیر احتمال باکتری خاصی است، شاید مجبور شوید از مواد ضدعفونی کننده دیگری که قویتر باشند استفاده کنید.

به هر حال میتوانید با ذکر مشخصات سالن خود، با مشاوران زبده ما در بخش مشاوره هاگ گفتگو کنید و یا در بخش تالار گفتگو  تجربه های خود را با هم به اشتراک بگذارید.

در دانشنامه هاگ مقالات مربوط به آشنایی با سموم مورد استفاده در صنعت قارچ را مطالعه نمایید.
4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا