دانستنی‌ها درباره قارچ

موکبانک چیست و موکبانکر کیست؟

معرفی موکبانکر های معروف کره ای و ایرانی (همراه با ویدئوی موکبانک کره‌ای)

شاید شما هم جدیدا خوردن حجم انبوهی از غذا را با  ملچ و ملوچ کردنها و سر و صداهای عجیب دیده باشید. اگر مثل من، با خودتان فکر کردید این خوردن دیوانه وار در حالیکه میلیونها آدم گرسنه محتاج یک لقمه از آن هستند چه معنی دارد، باید بگویم پووول! بله این کار را ابتدا کره ای ها به نام موکبانگ ابداع کردند تا توجه بقیه را در یوتیوب و سایر شبکه های مجازی به خود جلب کنند و از  این طریق مخاطب بیشتری جذب کنند و پول به جیب بزنند.

موکبانگ چیست؟

واژه mukbang اولین بار از یک سری ویدئوی یوتیوب از کره جنوبی در سال 2010 شروع شد که در آن یک یوتیوبر هنگام صحبت و تعامل با مخاطبان خود مقدار غذای زیادی می‌خورد.
کلمه موکبانگ از دو قسمت تشکیل شده است:  muk-ja به معنی «خوردن» و bang-song به معنی «پخش»، و در مجموع به معنی «پخش خوردن» است. برای ما تلفظ درست mukbang کمی مشکل است، در کره آن را به صورت mook-bong یا moak-bahng تلفظ می‌کنند، در حالیکه در سایر نقاط جهان به آن به راحتی موکبانگ یا ماکبنگ میگویند.
به هر حال موکبانگ معمولاً به‌عنوان یک برنامه غذایی با پخش زنده تعریف می‌شود که مجری در آن با سر و صدا و قرچ و قورچ به شدت پرخوری می‌کند؛ برای این کار از میکروفونهای بسیار قوی و افکتهای زیاد استفاده می‌شود. اما این پایه کار است، میتواند جزئیات بسیار بیشتری داشته باشد، گاه با پخت و پز مجری همراه است، یا رفت و آمد، خوابیدن و بیدار شدن، یا تعریف کردن ماجراها و داستانهای مختلفی که برای مخاطب سرگرم کننده است.
در کره در برنامه freecaTV به صورت زنده برنامه های موکبانگ پخش میشود و طرفداران زیادی دارد. بینندگان می‌توانند نظرات خود را در زمان واقعی درج کنند و میزبان را به خوردن بیشتر یا ترکیب آن با چیز دیگری تشویق کنند. اما امروزه پخش آن در پلتفرمهای شبکه‌های مجازی مانند یوتیوب طرفداران بیشتری دارد و در سرتاسر جهان و حتی در ایران افراد زیادی آن را دنبال میکنند.
موکبانگ
همه چیز درباره‌ی موکبانگ

موکبانگر کیست؟

مجری برنامه های موکبانگ را موکبانگر میگویند. موکبانگ میتواند زن یا مرد باشد و چاق یا لاغر؛ هر چند افراد خوش اندام به نسبت طرفداران بیشتری دارند. سن و سال هم در این زمینه مهم نیست، هرچند که این یک شغل تینجیری محسوب می‌شود و رده 14 تا 28 سال بیشتر در آن فعالیت دارند.

هم اکنون در سراسر دنیا موکبانگ طرفدار دارد، و ملیت هم در آن مهم نیست؛ افرادی از کره، آمریکا، آفریقا و حتی ایران وارد این عرصه شده‌اند و اسم و رسمی برای خود به هم زده‌اند.

چطور می‌شود از موکبانگ پول درآورد؟

موکبانکرها، با افزایش لایک و بازدیدکننده به سراغ فروشگاه‌ها و رستوران‌ها می‌روند و با قراردادهای بسیار کلان به معرفی محصولات آنها در برنامه خود می‌پردازند و سود فراوانی را به جیب می‌زنند. البته مبلغ این قرارداد به تعداد دنبال کنندگان (فالوئرها) بستگی دارد و هر چه تعداد انها بیشتر باشد رستورانهای معتبرتر با مبالغ بالاتری هم طرف قرارداد خواهند بود.

یک ترفند تبلیغاتی آنها این است که موکبانگر به خرید می‌رود و اجناس فروشگاه را یک به یک بررسی میکند و با توضیح اشتیاق آلودی می‌خرد و بعد در جلوی چشم مخاطبان با حرص و ولع آن را مصرف می‌کند. این نوع تبلیغات برای یک موکبانکر بسیار سودآور است.

البته نکته جالب اینجاست که ویدیوهای موک‌ بانگ کره‌ ای بودجه خود را توسط کمک‌های مالی مخاطبان تامین می‌کنند! در حالی که در سایر کشورها، درآمد موکبانگرها را از طریق تبلیغات و حمایت‌های مالی تولیدکنندگان کسب می‌کنند. جالب است که BJهای کره ای (موکبانکرهای کره ای) بیشتر پول خود را هنگام پخش زنده و ارسال “هدیه” یا کمک مالی به دست می‌آورند.

موکبانگر
چگونه می‌شود از موکبانگ پول درآورد؟

آیا موکبانک شدن آدم را چاق می‌کند؟

در کره جنوبی، اکثر این موکبانگرها، جذاب و لاغر و خوش اندام هستند که این بخش مهمی از جذابیت ویدئوها است. واقعیت این است که از آنجایی که BJ ها بیش از 4000 کالری را در یک جلسه مصرف می‌کنند، باید برای جبران آن از طریق ورزش تلاش کنند. بانز، یکی از ستاره‌های موک‌بانگ، گفته که برای جبران و کاهش وزن خود تا ۱۲ ساعت در روز ورزش می‌کند.

فرق بین موکبانک کره ای با اروپایی و آمریکایی چیست؟

تفاوت مهم این برنامه‌ها در سبک خوردن است؛ گویا کره‌ای ها از دیدن خوردن دیگران لذت می‌برند و می‌توانند ساعتها به تماشای بلعیدن و جویدن و سر و صدای دهان دیگران بپردازند!

اما در سایر کشورها فقط خوردن مخاطب را جذب نمیکند، به همین دلیل بعضی آن را با چاشنی خنده و لطیفه و جک گویی، بعضی با تعریف معما و به چالش کشیدن مخاطب، و گروهی هم با پخت غذاهای مختلف در هنگام خوردن مخاطبان را پای ویدئوی خود تا آخر می‌نشانند.

به طور کلی در برنامه های آشپزی کره‌ای تمرکز بر روی خوردن مجری است ولی در سایر کشورها بر روی فرآیند پخت و پز تمرکز می‌شود.

چالش‌های موکبانگ چیستند؟

چالشهای متعددی برای موک‌ بانک طراحی شده،  و هر روز هم بر تنوع آن افزوده می‌شود. در یک چالش موکبانکر باید بتواند در یک زمان محدود و مشخص، بیشترین حجم غذا را بخورد. ویدئوهای مربوط به این چالش در حقیقت نوعی مسابقه غذاخوردن هستند.

یک چالش دیگر بر اساس مقدار یک غذای خاص مثل رشته فرنگی تند انجام می‌شود. افراد سعی می‌کنند در یک زمان خاص حجم زیادی از مواد تند یا تلخ یا شور را وارد معده بیچاره خود کنند!

موکبانگ و چالش‌های آن
موکبانگ و چالش‌های آن

چطور موکبانگ کره ای را در اینترنت سرچ کنیم:

اکنون همه چیز را در مورد موک‌بانگ می‌دانید ، پس بیایید با چند واژه و عبارات غذایی آماده کنیم که بتوانید موکبانک مورد علاقه خود را در اینترنت بیابید:

  • 먹방 – موکبانگ
  • 식사 ( سیگسا ) – غذا
  • 반찬 ( banchan ) – مخلفات
  • 버섯 – قارچ
  • 식품 ( sigpum ) – غذا
  • 느타리버섯- قارچ صدفی
  • 해물 ( haemul ) – غذاهای دریایی
  • 고기 (گوگی ) – گوشت
  • 김치 ( کیمچی ) – کیمچی
  • 야채 ( yachae ) – سبزیجات
  • 국수 ( گوگسو ) – رشته فرنگی
  • 팽이버섯 – قارچ انوکی
موکبانگ با قارچ
موکبانگ کره ای با قارچ

ویدئوی یک موکبانگ کره ای با قارچ انوکی

در ویدئوی زیر یک موکبانگ معروف از قارچهای مختلف مثل انوکی برای شما آماده کرده‌ایم. من نگاه کردن به پرخوری آدمها را دوست ندارم ولی امیدوارم شما از دیدن آن (حداقل بخش اول آموزش آن) لذت ببرید.

 

اگر مایل هستید غذاهای کره ای مثل کرانچی قارچ انوکی که در فیلم نشان داده شده را یاد بگیرید به بخش آشپزی با قارچ مراجعه کنید. و یادمان باشد که اگر میخواهیم وارد صنعت پرسود موکبانگ در دنیای مجازی شوید، به این گفته پیامبر صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله را که «هر کس غذا بخورد و دیگری به او نگاه کند، و به او ندهد، به دردی بی درمان مبتلا می‌شود.» به خاطر بسپریم و به راه‌های منصفانه‌تر برای کسب درآمد بیاندیشیم.

4.2/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا