آموزش تولید و پرورش قارچ

مکان مناسب برای پرورش قارچ به روش سنتی

کجای منزل برای پرورش قارچ مناسب است؟

مکان مناسب برای پرورش قارچ بسیلر حائز اهمیت است. ساختمان پرورش قارچ، بسیار متنوع و متغیر است اما همه این اشکال بایستی این امکان را به تولید کننده بدهد، که شرایط محیطی لازم برای پرورش قارچ را ایجاد و به خوبی آن را کنترل کند. اگر برای شروع میخواهید تجربه کسب کنید و فعلا به صورت یک کار تجاری اصلی به آن نگاه نمی‌کنید می‌توانید بخش‌هایی مثل حیاط، زیرزمین، زیرپله و یا یک بخش از ساختمان را برای شروع پروش قارچ انتخاب کنید.

اما توجه داشته باشید که باید در هر صورت ویژگی‌های خاصی را داشته باشد و در مکانهای خاصی تعبیه شود:

ویژگی‌های سالن پرورش خانگی قارچ:

سالن پرورش قارچ را در هر کجا که انتخاب می‌کنید، از زیر پله یا پشت بام، تا یک چادر مسافرتی یا خیمه بزرگ در گوشه حیاط، باید ویژگی‌های خاصی برای رشد قارچ خوراکی مورد نظر شما داشته باشد. مکان مناسب برای پرورش قارچ بسیلر حائز اهمیت است.

ابعاد سالن

بسته به این که شما چه قدر سرمایه اولیه داشته باشید، ابعاد این سالن متفاوت است. می‌توانید کار را از یک فضای 6 متری شروع کنید؛ و برای کسب تجربه از آن استفاده نمایید. اما اگر می‌خواهید درآمد داشته باشید حتما فضای 40 تا 50 متری را باید به این کار تخصیص دهید. حداقل ارتفاع سالن پرورش خانگی قارچ می‌تواند از ۲/۵ تا ۳ متر باشد. طبیعی است هر چه ارتفاع بیشتر باشد امکان قفسه‌بندی و پرورش قارچ بیشتر، در آن افزایش خواهد یافت.

امکان قفسه‌بندی

در هر صورت فضا باید طوری باشد که بتوانید آن را قفسه‌بندی کنید و در بین قفسه‌ها رفت و آمد داشته باشید. یا اگر از کیسه‌های آماده پرورش قارچ استفاده می‌کنید باید فضایی باشد که به طور منفصل و با فاصله از هم چیده شوند یا از سقف آویزان شوند.

جنس سالن

بهتر است پوشش سالن یا دیواره‌ها سرامیکی باشد، تا محیط بهتر استرلیزه بماند و قارچها در محیطی دور از باکتری رشد کنند، اگر میسر نبود دیواره‌های سیمانی یا حتی پلاستیک پلی اتیلنی هم قابل استفاده هستند. در هر صورت محیط باید کاملا قابل شستشو و دور از رشد هر گونه باکتری باشد.

امکان تنظیم دمای محیط

تنظیم دمای محیط یک اصل اساسی برای پرورش قارچ است. بنابراین بسیار مهم است که بتوان در محیط وسایل گرمایش یا سرمایش را به کار گرفت. برای این کار عموما از یک پیش‌سالن استفاده می‌شود که اتاقک‌هایی بسیار کوچک با ابعاد ۲*۲ یا ۳*۳ هستند. تمامی تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و رطوبت‌ساز، را در در این اتاقک‌ها قرار می‌دهند تا ابتدا دما را به حد استاندارد دما و رطوبت رسانده و سپس وارد محیط پرورش قارچ کنند. به این ترتیب از وارد شدن شوک به قارچ‌ها در اثر تغییرات دما جلوگیری می‌کنند و تغییرات دما به صورت یکنواخت در سالن اتفاق می‌افتد.

تهویه مناسب سالن

محیطی که برای پرورش قارچ در نظر گرفته می‌شود، باید از امکان تهویه مناسب برخوردار بوده، و هوا در آن جریان به راحتی داشته باشد. برای این کار عموما از فن‌های کوچک در سالنهای خرد و دستگاه‌های هواساز در سالنهای بزرگتر استفاده می‌شود.

مکان‌های مناسب برای پرورش قارچ در منزل به روش سنتی

اگر فقط قارچ را برای مصرف خانگی می‌خواهید و صرفا برای سرگرمی خودتان و فرزندانتان به پرورش قارچ علاقه‌مند هستیدف، راه‌های بسیار ساده‌ای مثل پرورش قارچ در گلدان وجود دارد که نیاز به فضا و امکانات ویژه‌ای نیست. اما اگر می‌خواهید تولید بیشتری داشته باشید بهتر است مکانهای بهتری مثل یک پارکینگ قدیمی را در نظر بگیرید و به پرورش قارچ به روش سنتی توجه کنید.

آموزش تولید و پرورش قارچ را در دانشنامه هاگ دنبال کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا