آموزش تولید و پرورش قارچ

مکمل پرورش قارچ دکمه ای

در بستر قارچ خوراکی معمولا همه آنچه قارچ خوراکی برای رسیدن به بهترین کیفیت و کمیت نیاز دارد، وجود ندارد. به همین دلیل عموما با افزودن مکمل به آن کمبودهای ممکن را جبران می‌کنند. هر قارچ بستگی به نوع و محل رشد خود به مکمل‌های خاصی نیاز دارد و اگر شما تولیدکننده قارچ دکمه‌ای باشید، انتخاب بهترین نوع مکمل پرورش قارچ دکمه ای، احتمالا یکی از دغدغه‌های مهم شما است. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم عوامل و پارامترهای این انتخاب را بشناسید و بتوانید بهترین تصمیم را برای انتخاب خود بگیرید.

چرا به کمپوست مکمل اضافه می‌کنیم؟

افزودن مکمل به بستر پرورش قارچ خوراکی، به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصول است، و بنابر نوع کمپوستی که تهیه کرده‌اید، و شرایط محیطی، نیاز به مکمل‌های متفاوتی خواهد بود.

به عنوان مثال ممکن است نیتروژن کمپوست کم باشد، در این صورت لازم است از مکمل‌هایی با نیتروژن بالا استفاده کرد. یا این که اگر شما تمایل به ارائه قارچ‌هایی با ویتامین دی بالا داشته باشید، بهتر است که مکمل آن را حتما به کمپوست اضافه نمایید.

چند نوع مکمل پرورش قارچ دکمه ای در بازار وجود دارد؟

به طور کلی، مکلمل‌های موجود در بازار به دو گروه تقسیم می‌شوند.

مکمل های گیاهی

این نوع مکمل‌ها مبتنی بر انواع گیاهان و عموما با پروئتین بالا است که کاملا ضد عفونی شده و برای غنی‌سازی کمپوست کاملا ایده‌آل است. این مکمل‌ها هم انواع مختلفی دارند و بسته به این که کمپوست شما به چه چیزی نیاز داشته باشد متفاوت است.

 مکمل های حیوانی

این مکمل‌ها عموما بر اساس حیوانات خانگی مختلف مثل اسب و پرندگان مختلف ساخته می‌شود و پس از ضدعفونی کامل به صورتی که برای میسلیوم‌های قارچ قابل جذب باشند، آماده ارائه به بازار می‌گردد.

در چه زمانی باید مکمل پرورش قارچ دکمه ای را به کمپوست اضافه کرد؟

بهترین زمان برای افزودن مکمل‌ها به کمپوست، در مرحله اسپان‌زنی و یا مرحله قبل از افزودن خاک پوششی است.

 مزایا و معایب افزودن مکمل در مرحله اسپان زنی

اگر در این مرحله مکمل را اضافه کنیم، یک مزیت مهم آن این است که به راحتی می‌توان آن را با اسپان ترکیب کرد و در یک مرحله افزودن به کمپوست را انجام داد. به این ترتیب در زمان و هزینه صرفه‌جویی خواهد شد.

اما مشکل اصلی اینجاست که مکمل برای سایر میکروارگانیسم‌ها هم می‌تواند به عنوان غذای مطلوب محسوب شود و در نتیجه آنها نیز همراه با اسپان رشد کند. در این صورت امکان مشاهده غریبه‌هایی مثل کپک در بستر پرورش قارچ بسیار بالا است.

 مزایا و معایب افزودن مکمل در مرحله افزودن خاک پوششی

این زمان، برای افزودن مکمل ایده‌آل است، زیرا حداقل ریسک را با بهترین بازدهی خواهیم داشت، چون میسلیوم‌ها تا حد خوبی رشد کرده‌اند، و امکان رشد میکروارگانیسم‌های رقیب بسیار کم خواهد شد. به علاوه این زمان خوبی برای ارزیابی شرایط کمپوست است تا بتوان بهترین مقدار مکمل را پیش بینی کرد، و نیازهای آن را برطرف نمود.

به این ترتیب با این که مجبور می‌شویم هزینه بیشتر زمانی را برای افزودن مکمل در این مرحله بپردازیم، اما به نظر می‌رسد کاهش ریسک در به دست آورده بهره‌وری بالا ارزش این هزینه را داشته باشد.

حد مجاز انتخاب مکمل پرورش قارچ دکمه ای چیست؟

این که یک کمپوست به چه میزان مکمل نیاز دارد بستگی به شرایط پرورش قارچ دارد و ما نکات مهم آن را در مقاله سیر تا پیاز پرورش قارچ به تفضیل بیان کرده ایم.

سئوالات خود را درباره با مکملها میتوانید در قسمت تالار گفتگوی هاگ مطرح کنید.

با آموزش های دیگر در آموزش تولید و پرورش قارچ همراه هاگ باشید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا