آفات قارچ

مگس سیارید (Sciarid fly)

مگس سیارید یا پشه سیارید، خطرناک‌ترین آفات پرورش قارچ

مگس سیارید Sciarid fly، مهمترین و خطرناک ترین آفت پرورش قارچ می باشد. این مگس از خانواده دوبال ها می باشد و بیشتر در مناطق مرطوب یافت میشود. این مگس خاکستری رنگ و کوچک است و در گلدان های خانگی نیز به وفور یافت میشود.

طول عمر مگس سیارید در دمای معمولی 35 الی 38 روز است که شامل 4 مرحله:  تخم، لارو، شفیره و مگس بالغ می باشد. البته میزان دما و رطوبت تا حدودی بر روی عمر مگس ها تاثیگذار خواهد بود.

 

معرفی

مگس سیارید نوعی مگس ریز خاکستری مایل به سیاه، به طول 1 تا 5 میلیمتر می باشد. از مشخصات ظاهری دیگر آنها آنتن های بلند و پاهای نسبتاً بلند می باشد. مگس سر کوچکی دارد با دهان مکنده، اما در طول عمر کوتاه خود به ندرت تغذیه میکنند.

مگس های نر معمولا کوچکتر از ماده ها هستند. آنها پرواز سریعی ندارند و مناطق مرطوب و مکان های تاریک با مقدار زیادی مواد آلی را برای زندگی ترجیح می دهند. آنها در تمام طول سال وجود دارند و افت فصلی محسوب نمیشوند.

این مگس ها روی سطح زمین نزدیک به ریشه های گیاه، تخم میگذارند؛ مگس ماده حدودا 200 تخم میگذارد که اندازه تخم ها 0.1 تا 0.25 میلیمتر و رنگ آن سفید مایل به زرد و شفاف می باشد.

پس از حدود یک هفته لاروها از تخم بیرون میاییند. طول لاروها به 5 تا 12 میلیمتر و قطر 0.5 تا 1.5 میلیمتر می رسد و حدود 90% لاروها ماده هستند. لاروهای سیارید بدون پا هستند و سر سیاه و مشکی دارند. سر لارو ها مجهز به قطعات دهانی برای جویدن است. لاروها ترجیح می دهند در مناطق مرطوب تغذیه کنند و تمایل دارند از مناطق خشک دور شوند.

لارو ها شروع به جویدن رشته های میسلیوم (ریشه قارچ) می کنند و باعث مرگ قارچ های جوان و همچنین آسیب جدی به قارچ های بزرگتر خواهند شد. آنها تقریباً به مدت 18 روز تغذیه می کنند تا طول آنها به حدود 6 میلیمتر (0.25 اینچ) می رسد. سپس وارد یک دوره استراحت/تکامل به نام شفیرگی می شوند. در مرحله شفیرگی، کرم ها ممکن است مرده به نظر برسند، اما در واقع آنها در حال تغییر در پوسته لارو هستند. هنگامی که از پوست لارو قدیمی خود خارج می شود، هنوز مانند یک کرم یا لارو به نظر می رسد، اما نوع آن متفاوت است.

شفیره با حرکات تشنجی شکم حرکت می‌کند که متفاوت از حرکات ریتمیک کرم مانند لاروها می باشد. مرحله شفیرگی تنها 6 روز طول می کشد و در نهایت مگس بالغ پدید می آید. جفتگیری تقریبا بلافاصله پس از ظهور مگس های بالغ اتفاق می افتد. طول عمر یک مگس نر در دمای معمولی حدود 7 روز است، در حالی که مگس ماده حدود 10 روز زندگی می کند. مگس های بالغ تقریبا فقط آب مینوشند و در محیطه های مرطوب ممکن است کمی بیشتر عمر کنند.

بطور کلی میانگین طول عمر یک نسل از پشه سیارید 35 الی 38 روز است. این مدت بسته به دما و رطوبیت محیط و جنسیت متفاوت خواهد بود.

چرخه زندگی مگس سیارید
چرخه زندگی مگس سیارید

 

آسیب و خسارت مگس سیارید

آسیب حشره سیارید (مگس سیارید) در قارچکاری ایران چندان جدی گرفته نمی‌شود.
اعضای خانواده حشرات سیاریده ( سیاه و بلند با حرکت مستقیم) دارای طیف وسیعی از زیستگاه ها هستند و تقریباً در همه جای دنیا می توان آنها را یافت. مگس سیارید را می توان در پوست درختانی یافت که بوسیله قارچ ها پوسیده شده اند، اما در میان برگ های افتاده یا در کود حیوانی نیز وجود دارد.

ظهور آنها در پرورش قارچ از اهمیت بیشتری برخوردار است، این حشرات از خطرناک ترین آفات قارچ های پرورشی در سراسر جهان به شمار می روند. سه گونه به طور کلی مسئول آسیب های ناشی از آن هستند:

  • Lycoriella castanescens
  • Lycoriella ingenua
  • Bradysia ocellaris(خطرناکترین)

 

مگس سیارید نر و ماده
مگس سیارید نر و ماده مهمترین آفات پرورش قارچ

وجود 1 لارو در 125 گرم خاک پوششی می تواند در مجموع تا 0.5٪ از محصول را نابود کند. در طول تغذیه، لاروها کمپوست را از بین می برند، مواد آلی آن را مصرف می کنند، بنابراین میسلیوم قارچ دیگر نمی تواند از مواد خام آلوده به مدفوع آنها استفاده کند. آنها همچنین رشته‌های میسلیوم را که در کمپوست ایجاد می‌شوند مصرف می‌کنند که رشد لاروها را تحریک می‌کند و با فک های پایین‌ قوی خود می‌توانند قارچ‌ های جوان را نیز بجوند که باعث قهوه‌ ای شدن رنگ قارچ و بعداً مرگ آنها می‌شود.

قارچ آسیب دیده از لارو مگس سیارید
آسیب وارده به قارچ توسط لارو مگس سیارید

مگس های سیارید از آفات دایمی و عمده قارچ های پرورشی در سراسر جهان و ایران می باشند. این حشرات به کمپوست، میسیلیوم و قارچ های تازه روییده آسیب می زنند و به صورت مستقیم و غیر مستقیم سبب کاهش کمی و کیفی محصول می گردند. با وجود ثبت تعداد هرچند اندک حشره کش برای مبارزه با این آفت در جهان، تاکنون در ایران حشره کشی برای کنترل شیمیایی آنها به ثبت نرسیده است.

برای از بین بردن لارو های مگس سیارید می توانید از دلتامترین و دیفلوبنزرون استفاده کنید

لارو مگس سیارید
لارو مگس سیارید

 


مگس‌های سیارید و دیگر مگس های قارچ با بوی کمپوست و میسلیوم در حال رشد جذب می‌شوند، از هر روزنه و شکاف ممکن به داخل اتاق‌های رشد میروند و تخم‌هایشان را در زیر لایه خاک‌پوششی و روی بدنه‌های قارچ می‌گذارند. در شرایط مساعد لاروها پس از 5 الی 10 روز از تخم ها بیرون می‌آیند و شروع به خوردن میسلیوم میکنند و در نتیجه آسیب زیادی به محصول قارچ وارد می کنند.
لاروها از میسلیوم قارچ تغذیه می کنند و سنجاق ها (هیف های میسلیوم) را می جوند. هیف‌های جوانتر که در حال رشد هستند و همچنین قارچ‌های کوچک و جوان، پس از حمله لاروها زنده نمی‌مانند. اگر تعداد لاروها زیاد باشد، آسیب میسلیوم بسیار شدید خواهد بود و منجر به تشکیل پین هایی به رنگ قهوه ای و داشتن سطح چرمی روی کلاهک قارچ می شود. علاوه بر این، قارچ های جوان پوک می شوند و کوچک می شوند یا می‌میرند.

علاوه بر تلفات عملکردی و میزان محصول، که لاروها با تغذیه از میسلیوم ایجاد می‌کنند، قارچ های برداشت شدهنیز ظاهر قابل فروش خود را به دلیل لاروهایی که روی سطح آنها ازدحام می کنند، از دست می دهند. لاروها همچنین وارد بدن میوه می شوند و گذرگاه ها و سوراخ های زیادی ایجاد می کنند که قارچ ها را برای فروش نامناسب می کنند.

 


 

هدف از این تحقیق ارزیابی کارایی حشره کش های بیورشنال و مجاز کشور روی جمعیت غالب مگس سیارید و مگس های قارچ خوراکی در سالن های پرورش قارچ است. نمونه برداری ها نشان داد حشرات Megaselia spp و Lycoriella spp به ترتیب از جنس های غالب خانواده Phoridae و Sciaridae هستند که در بیشتر سالن های پرورش قارچ خوراکی مورد بررسی یافت می شوند. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با 7 تیمار 6 تکرار شامل دیفلوبنزورون (WP45%)، 75/0و1درهزار ، Bti subsp:. israelensis (WP)،1 و2درهزار، اسیپینوساد (Tracer®SC24 %)6/0و 3/ و6/0درهزار و شاهد (آب پاشی) انجام شد. نتایج نشان داد که همه ترکیبات مورد آزمایش می توانند در کاهش جمعیت مگس سیارید و مگس های فورید موثر باشند اما در این میان مگس سیارید در مقایسه با مگس های فورید نسبت به حشره کشهای مورد آزمایش حساسیت بیشتری از خود نشان دادند. بطوریکه میانگین کارایی حشره کش های دیفلوبنزرون(mg/L1)، اسپینوساد(mg/L 6/0) و باسیلوس(mg/L 2) در غلظت های بالا روی مگس های سیارید در 25 روز بعد از سمپاشی 1/84، 7/82 و 9/69 و روی مگس فوریده 3/58، 5/40 و 4/0 درصد بود. از آنجاکه مگس های سیارید از جمله آفات دایمی سالن های پرورش قارچ خوراکی می باشد، بنابراین کاربرد این ترکیبات در کنترل مگس سیاریده می تواند موثر باشد.

چرخه زندگی مگس سیارید قارچ
چرخه زندگی مگس سیارید قارچ

 

مبارزه و کنترل مگس سیارید

در دست تحریر

به زودی …

 

*** در بعضی متون و مقالات مگس سیارید به عنوان پشه سیارید نیز ذکر می شود!

 

گردآوری و ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: bio fungi

در دانشنامه هاگ با آفات قارچ بیشتر آشنا شوید.
4.5/5 - (4 امتیاز)

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام در مورد مبارزه با حشرات داخل سالن های پرورش قارچ دستگاههای حشره کش وجود داره که کارای بالایی داره ممنون میشم اگه اطلاعاش رو داخل سایت بزارید تولید کنندها استفاده کنن

    1. سلام و عرض ادب
      درست میفرماید. حتما در برنامه های تولید محتوای سایت می گنجانیم و انجام خواهیم داد
      با تشکر از همراهی و پیشنهاد شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا