اخبار علمی حوزه قارچ

نجات جان زنبورها با تکثیر قارچ

تکثیر قارچ زنبورها را از خطراتی که تولیدمثل آنها را به خطر انداخته مقابله میکند

نجات جان زنبورها با تکثیر قارچ، یک آمریکایی در یک اتفاق جالب و نادر، با دنبال کردن افکار خود در مورد امکان مقابله با کاهش جمعیت زنبورها در جهان با تکثیر قارچ توانست به نجات جان این حشره مفید کمک کند.

به گزارش خبرگزاری هاگ و به نقل از فری پرس، “پل استامتس” در سخنان خود از دیدن خواب‌هایی با این مضمون که توانسته با پرورش و تکثیر قارچ، زنبورها را از خطراتی که تولیدمثل آنها را به خطر انداخته مقابله کند، گفت و در همین راستا سرانجام تصمیم گرفت این خواب‌ها را جدی بگیرد و کاری انجام دهد. البته لازم است بدانید که این خواب‌های او بدون پس‌زمینه قبلی نبود.

نجات جان زنبورها با تکثیر قارچ

وی در توضیح بیشتر از زمینه قبلی این‌گونه می‌گوید اولین بار در سال ۱۹۸۴ متوجه شده بود که دسته‌ای از زنبورها به‌طور مداوم به قارچ‌های پرورشی وی سر می‌زنند و به کندوهای خود برمی‌گردند. آنها حتی برای دسترسی راحت به رشته‌های زیرین قارچ‌ها بدنه بیرونی آنها را سوراخ کرده بودند. رشته‌های زیرین قارچ‌ها حاوی الیاف فیبر مانندی هستند که ازنظر ظاهری به تارعنکبوت شباهت دارند.

استامتس گفت: در آن زمان تصور کرده بود که این زنبورها در جستجوی شکر هستند و سرانجام یک دهه بعد وی و دوستانش که اخبار متعددی را در مورد کاهش جمعیت زنبورها مطالعه کرده بودند به فکر افتادند به‌طور جدی بر روی ایده تکثیر قارچ برای نجات جان این حشرات مفید کار کنند.

عوامل کشنده برای زنبورها

از  مهم‌ترین عوامل کاهش تعداد جمعیت زنبورهای عسل می‌توان به انواع انگل‌ها، ویروس‌ها، مواد شیمیایی مورداستفاده در صنعت کشاورزی و غیره اشاره کرد.

طبق آخرین بررسی‌های انجام‌شده، نشانه‌ها حاکی از این واقعیت است که رشته‌های تارعنکبوتی موجود در قارچ‌ها موسوم به میسلیوم ها هم حاوی شکر و هم حاوی موادی ضدویروسی هستند که می‌توانند از جان زنبورها در برابر میکروب‌ها و ویروس‌های خطرناک محافظت کنند و لذا مصرف مداوم آنها می‌تواند بدن زنبورها را در برابر عفونت‌های ویروسی واکسینه کند.

پل استامتس به همین خاطر برای نجات جان زنبورها، پرورش قارچ‌های خود را افزایش داد و البته درگذر زمان ویروس‌ها نیز خطرناک‌تر و مقاوم‌تر شده‌اند. یکی از این ویروس‌های خطرناک تهدیدکننده جان زنبورها Varroa نام دارد و پژوهش‌های انجام‌شده در دانشگاه مریلند نشان می‌دهد رشته‌های قارچ می‌توانند با ویروس Varroa نیز مقابله کنند.

وی مدتی است که یک شرکت تجاری به نام Fungi Perfecti را هم برای تولید انبوه رشته‌های میسلیوم تأسیس کرده است. محققان در تلاش هستند دریابند رشته‌های یادشده چگونه می‌توانند سیستم ایمنی بدن زنبورها را تقویت کنند.

اخبار علمی حوزه قارچ را در هاگ بخوانید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا