حرف ما در صنعت قارچ

نذری قارچ

فرصتی بی نظیر برای حضور همیشگی قارچ در سفره ایرانی

در 13 رجب امسال، صنعت قارچ افتخار خدمت رسانی به زائران حضرت عبدالعظیم حسنی را در جشن میلاد پدر بزرگوارشان حضرت حیدر کرار علیه السلام پیدا کرد. زائران حرم عبدالعظیم با سوپ قارچ نذری که هدیه‌ای از سوی یکی از فعالان صنعت قارچ بود پذیرایی شدند و در این اقدام شایسته نقش نیکی از قارچ بر اذهان عموم مردم از نقاط مختلف سرزمین عزیز ما نقش بست.

 

این اقدام شایسته، یک گام بلند به سوی فرهنگ‌سازی افزایش مصرف قارچ خوراکی و قرار گرفتن آن به طور مستمر در سبد غذایی خانواده است. به نظر می‌رسد اعیاد و مناسبت‌های مذهبی که سنت پسندیده نذری دادن در آن رواج دارد، فرصت مغتنمی برای فعالان صنف تولید و پرورش قارچ خوراکی باشد تا علاوه بر فیض بردن از آثار معنوی آن، در ترویج فرهنگ استفاده از قارچ در زندگی روزمره نیز نقش موثری داشته باشند.

به علاوه ارائه نذری قیمه، قرمه‌سبزی که در ایران بسیار مرسوم است – هم اکنون به دلیل قیمت گوشت شاید پخت و سرو آن برای عموم مردم کار ساده‌ای نباشد – را می‌توان به صورت خورشت قیمه با قارچ و قرمه سبزی با قارچ و یا ترکیب گوشت و قارچ، به جامعه تقدیم کرد. به این ترتیب سبک جدیدی از آشپزی با قارچ با پتانسیل مراسم نذری در بین مردم ترویج خواهد شد، که علاوه بر قیمت مناسب، می‌توان امیدوار بود که سطح پروتئین و ویتامینهای مورد نیاز مردم را که در ماه‌های اخیر به دلیل قیمتهای سرسام‌آور گوشت و مرغ، به شدت مورد تهدید قرار گرفته، به حد مطلوب بازگرداند.

نذری قارچ
نذری سوپ قارچ در حرم عبدالعظیم

ارائه نذری‌هایی مانند انواع سوپ قارچ، خورشت و خوراک قارچ، قارچ پلو، و ساندویچ و سالاد قارچ در مناسبتهای مذهبی به خصوص در ماه محرم، علاوه بر این که می‌تواند فرصتی برای علاقه‌مندسازی مردم به قارچ فراهم کند، خدمت بزرگی به صنف پرورش قارچ خوراکی و مزرعه‌داران خواهد نمود که در این ایام با رکود شدید بازار خود و کاهش قیمت مواجه هستند.

چنین حرکت‌هایی در ایام عاشورا، فاطمیه، اربعین، و اعیادی چون نیمه شعبان، غدیر، عید فطر و قربان، همچنین در جشنهای ماه رمضان می‌تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد. هرچند هم اکنون فعالیتهای معدودی در این زمینه صورت گرفته، اما در صورتی که انجمنها و نهادهای صنفی وارد عمل شوند و بتوانند اعضای صنف را به ترویج نذری قارچ با انواع و اقسام غذاهای پخته شده با قارچ ترغیب کنند میتوان امیدوار بود که سرانه مصرف قارچ خوراکی در ایران شتاب بیشتری در بین مردم بگیرد، و در این ایام نیز با استقبال بیشتری برای خرید از طرف عموم مواجه شود.

راهکار عملیاتی و سریع طرح نذری قارچ، نامه‌نگاری تشکلهای درون صنفی با هیات‌های بزرگ و کوچک مذهبی، جهت تامین بخشی از قارچ مورد نیاز برای تهیه نذری‌ غذاهای پخته با قارچ است. به این وسیله می‌توان با دریافت آمار دقیق از متقاضیان و همکاران با این طرح، از اعضای صنف دعوت به همکاری نمود و در یک حرکت تدریجی، امیدوار بود قارچ بتواند جای خود را در بین غذاهای نذری به خوبی باز کند.

نذری با قارچ
نذری با قارچ

در پایان سزا است که حرکت نیک‌اندیشان بلند طبعی را که مبدع نذری قارچ در حرم حضرت عبدالعظیم و یا بقعه متبرکه شیخ عبدالله طرشتی بودند، را پاس بداریم و آنها را به عنوان یک الگوی شایسته برای صنف پرورش قارچ خوراکی قلمداد نماییم. امید که این صنف بتواند در مناسبتهای فرهنگی و مذهبی پیش رو نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد.

حرف ما در صنعت قارچ نقد و بررسی مشکلات درون صنفی است با ما در هاگ همراه باشید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا