اخبار اقتصادی صنعت قارچ

نرخ فروش قارچ سنخیتی با هزینه تمام‌شده تولید ندارد

تولید سالانه قارچ در کشور رقمی بالغ‌بر ۱۶۳۰۰۰ تن است

نرخ فروش قارچ سنخیتی با هزینه تمام‌شده تولید ندارد. هم‌اکنون قیمت تمام‌شده هر کیلو قارچ با احتساب ۲۰ درصد سود تولیدکننده، ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است، درحالی‌که به سبب کاهش قدرت خرید خانوار کمتر از این نرخ در بازار توزیع می‌شود.

هزینه تولید و فروش قارچ میزانی ندارد

به گزارش خبرگزاری قارچ- آقای صدیق پناه رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ، بابیان این مطلب که در کشور نرخ فروش قارچ در بازار تناسبی با هزینه تمام‌شده این محصول ندارد، اضافه کرد: به راین اساس پرورش‌دهندگان قارچ به سبب بدهی به بانک‌ها با مشکلات متعددی روبرو هستند که ازاین‌رو از وزارت جهاد کشاورزی تقاضا کردیم شرایطی فراهم شود تا در بازپرداخت بدهی تولیدکنندگان مهلت داده شود تا پرورش‌دهندگان بتوانند به تولید ادامه دهند.

بر اساس صحبت‌های صدیق پناه علی‌رغم پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی و جلب موافقت‌های مربوطه، اما تاکنون به بانک‌ها ابلاغ نشده است.

افزایش ۳ برابری قیمت بسته‌بندی

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ ضمن اعلام سه برابر شدن نرخ بسته‌بندی و نایلون،: در واحدهای بزرگ تولیدی با احتساب هزینه پرسنل، سربار و … معدل قیمت قارچ فله درجه‌یک درب واحد تولیدی ۹۷۵۰ تومان است که با احتساب سود حداقل باید ۱۱۰۰۰ تا ۱۱۵۰۰ تومان به فروش رسد، که این امر با نرخ فروش قارچ بیانگر زیان حداقل ۱۵۰۰ تومانی تولیدکننده است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود پیرامون تولیدات کشور گفت: در حال حاضر تولید سالانه قارچ در کشور رقمی بالغ‌بر ۱۶۳۰۰۰ تن است و این در حالی است که، با توجه به تعطیلی و نیمه تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی ناشی از افزایش هزینه‌های تولید و کمبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه و کامپوست پیش‌بینی می‌شود که تولید به ۱۴۰ هزار تن برسد.

آخرین تحولات صادرات قارچ

صدیق پناه درباره شرایط و تحولات صادرات قارچ در حال حاضر؛ افزود: باوجودآنکه در حوزه صادرات چندان فعال نیستیم ازاین‌رو معاونت امور گلخانه در حال پیگیری این موضوع است چراکه حضور در بازارهای صادراتی به نفع تولیدکنندگان است.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ تکمیل سخنان خود گفت: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود که سالانه حداقل ۲۰ درصد تولید معادل ۶۰ هزار تن به بازارهای هدف صادر شود.

اخبار اقتصادی صنعت قارچ را در هاگ بخوانید.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا