اخبار عمومی و گزارش

نشانه های قارچ های سمی کدام است؟

محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمی بودن در همه موارد نیست

نشانه های قارچ های سمی کدام است؟ به گزارش خبرگزاری هاگ ، معاون غذا و دارو ایلام ضمن هشدار به مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت ، به مردم توصیه کرد که از مصرف قارچ‌های خودرو و یا فله‌ای خودداری کنند

دکتر «مهتاب شاهماری» با اشاره به اینکه تشخیص قارچ های سمی از قارچ های خوراکی بر اساس ظاهر برای اغلب افراد دشوار یا حتی غیر ممکن است، تصریح کرد: درواقع معیار تشخیص دقیقی بر اساس ظاهر وجود ندارد و متأسفانه بخشی از قارچ‌هایی که در طبیعت بوده و افراد استفاده می‌کنند  سمی است و هرساله صدها نفر مسموم و متأسفانه تعدادی از هم‌وطنان مان در اثر مصرف این قارچ‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

افزایش رشد قارچ‌های خودرو

دکتر شاهماری در ادامه سخنان خود در خصوص نشانه های قارچ های سمی کدام است افزود: با توجه به اوضاع جوی و بارندگی‌های اخیر رویش قارچ خودرو طبیعتاً افزایش‌یافته و برخی از افراد ممکن است برای تأمین معاش به چیدن قارچ‌های خودرو و فروش آن‌ها اقدام کنند.

توصیه برای مصرف قارچ‌های بسته‌بندی

معاون غذا و دارو ایلام در رابطه با مصرف قارچ‌های مطمئن گفت: توصیه می‌شود از قارچ‌های خودرو و فله‌ای استفاده نشود و مردم از قارچ‌های دارای بسته‌بندی مشخص و مجوز بهداشتی استفاده کنند و بدانند که مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان‌دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نیست.

روش‌های معمول اما نادرست برای تشخیص

شاهماری با اشاره به برخی اشتباهات رایج گفت: برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمی بودن قارچ در همه موارد نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هرچند در برخی موارد حرارت برخی از مواد سمی موجود در قارچ‌ها را از بین می‌برد، بااین‌وجود برخی از سموم موجود در قارچ‌ها مقاوم‌به‌گرما بوده و فرآیندهای آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن از بین نمی رود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا