گزارشات

رونمایی از هولوگرام قارچ های خوراکی

درج هولوگرام استاندارد روی قارچ‌های خوراکی بسته‌ بندی اجباری می‌شود

برای آنکه به مردم این اطمینان خاطر را بدهیم که می‌توانند از سلامت قارچ‌های خوراکی بسته‌بندی‌شده اطمینان داشته باشند، هولوگرامی را طراحی کردیم که باید از یکی دو ماه آینده به‌صورت اجباری روی بسته‌بندی قارچ‌های پرورشی واحدهای پروانه دار درج شود. مراسم رونمایی از هولوگرام قارچ های خوراکی توسط تقوی مسئول جهاد کشاورزی و هیئت مدیره انجمن صنفی قارچ کشور برگزار شد. به گزارش خبرگزاری هاگ-غلامرضا تقوی طی مراسمی از نشان استاندارد ملی قارچ خوراکی رونمایی به عمل آورد و در همین راستا عنوان کرد:  پس از اتفاقات اخیر طی دو ماه گذشته و مسموم  شدن تعدادی از هم‌وطنان به دلیل مصرف قارچ‌های سمی که از محیط‌های باز جمع‌آوری‌شده  بود، متأسفانه شاهد کاهش مصرف قارچ خوراکی در برخی نقاط کشور بودیم  و برای آنکه به مردم این اطمینان خاطر را بدهیم که می‌توانند از  سلامت قارچ‌های خوراکی بسته‌بندی‌شده  اطمینان داشته باشند، هولوگرامی را طراحی کردیم که باید از  یکی دو ماه آینده به‌صورت اجباری  روی بسته‌بندی قارچ‌های پرورشی واحدهای پروانهدار درج شود.

جزییات نشان هولوگرامی

وی در مورد مشخصات این نشان افزود: شماره‌سریال مشخصی روی این هولوگرام درج‌شده که هم‌وطنان می‌توانند با پیامک کردن این شماره‌سریال به  انجمن صنفی مرتبط از محل تولید این قارچ اطمینان خاطر حاصل کنند و شماره‌سریال‌های تقلبی نامعتبر خواهد بود و این شماره‌سریال‌ها مشخص خواهد شد.

وی در مورد شرایط سخت‌گیرانه اعطای این هولوگرام به کارگاه‌های پرورش قارچ گفت: تمام پرورش‌دهندگان قارچ باید ۳ مؤلفه را برای دریافت این  هولوگرام رعایت کنند که یکی از آنها داشتن پروانه بهره‌برداری از وزارت جهاد کشاورزی است و دیگر آنکه باید عضو انجمن تولیدکنندگان قارچ باشند و در کنار آن نظارت ادواری تولید را دریافت کنند. شایان‌ذکر است که در طول دو ماه پیشین، به دلیل مصرف قارچ‌های سمی که می‌توان گفت کل این قارچ‌ها از محیط‌های طبیعی توسط برخی  از هم‌وطنانمان در استان‌های غربی کشور جمع‌آوری‌شده بود، موجب مرگ و بستری شدن تعداد زیادی شد که همین مسئله و اطلاع رسانی نادرست موجب شد تا مردم از مصرف قارچ‌های خوراکی که هیچ ارتباطی با قارچ‌های سمی ندارند، نیز خودداری کنند و وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از کاهش سرانه مصرف قارچ و همچنین ضرر تولیدکنندگان این صنف دستورالعمل نصب هولوگرام را بر روی قارچ‌های بسته‌بندی  در دستور کار قرارداد. همراه ما باشید با رونمایی از هولوگرام قارچ توسط هیئت‌ مدیره انجمن، تعاونی تولید کنندگان قارچ خوراکی و مسئولان جهاد کشاورزی

صحبت‌های جناب آقای مهندس غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه، در نشست خبری قارچ سحر و رونمایی از هولوگرام قارچ با ما همراه باشید. بخش اول:

  بخش دوم:

 

غلامرضا تقوی در توضیحات بیشتر این خبر اضافه کرد: با توجه به این‌که در ابتدای سال با مصرف قارچ‌های سمی خودرو که از عرصه‌های منابع طبیعی جمع‌آوری و عرضه‌شده بود و موجب مسمومیت تعدادی از مصرف‌کنندگان شد، طراحی و نصب هولوگرام بر روی بسته‌های فله‌ای قارچ خوراکی و بسته‌های ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرمی این محصول به‌منظور شفافیت مسیر تولید تا عرضه مطرح و به مرحله اجرا گذاشته شد.

وی در ادامه در رابط با فعالیت‌های انجام‌شده در این زمینه گفت: که تاکنون ۴۱ واحد تولید قارچ خوراکی برای اخذ هولوگرام ثبت‌نام کرده‌اند و از این تعداد ۱۶ واحد تولیدی، مبالغ مربوط به اخذ هولوگرام را واریز و آماده دریافت این نشان شده‌اند.

تقوی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در حال حاضر، چهار واحد بزرگ تولید قارچ خوراکی، این هولوگرام را دریافت و روی بسته‌های محصول خود نصب‌کرده‌اند.

وی در ادامه از اهداف این طرح گفت: ازآنجایی‌که نصب نشان هولوگرام نشان‌دهنده مسیر سالم تولید تا عرضه قارچ خوراکی است، وزارت جهاد کشاورزی بر توجه و استقبال مصرف‌کنندگان از بسته‌های قارچ خوراکی دارای نشان هولوگرام تأکید دارد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی معاونت امور باغبانی در خصوص میزان فعالیت‌های واحدهای تولید قارچ گفت: در حال حاضر تعداد واحدهای تولیدکننده قارچ خوراکی در کشور رقمی در حدود ۱۰۰۰ مورد است.

لازم به ذکر است به گزارش رسانه‌ها از نیمه اردیبهشت‌ماه و به دنبال شدت یافتن بارندگی‌ها در غرب و شمال غرب کشور، ۶۸۲ نفر از افراد ساکن در استان‌های نواحی غرب و شمال غرب کشور با مصرف قارچ‌های خودرو و کوهی دچار مسمومیت شدند و شدت مسمومیت ۵۰ نفر از مسموم شدگان بدحال در حدی بوده که ۸ نفر فوت کرده‌اند.

 

صحبت‌های جناب آقای تاج‌الدینی معاون بهبود تولیدات گیاهی استان البرز در نشست خبری قارچ سحر همراه با ما باشید.

 

  صحبت‌های جناب آقای مهندس شهرام جناقی عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ کشور، در نشست خبری قارچ سحر با ما همراه باشید.

 

صحبت‌های آقای دکتر محمدحسن افشار عضو هیئت‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ کشور، در نشست خبری قارچ سحر با ما همراه باشید.

 

صحبت‌های سرکار خانم پروانه غلامی مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان قارچ کشور در نشست خبری قارچ سحر با ما همراه باشید.

 

توضیحات جناب عظیمی دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران در خصوص هولوگرام قارچ با ما همراه باشید.

 
گزارشات تصویری صنعت قارچ را در قاب هاگ تماشا کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا