آموزش تولید و پرورش قارچ

نقش دما در مراحل مختلف تولید قارچ دکمه ای

قارچ خوراکی دکمه ای همانند سایر موجودات زنده برای بهترین رشد کمی و کیفی سلول های خود به دمایی معین در هر یک از مراحل مختلف تولید نیاز دارد و بدیهی است که با فاصله گرفتن از این اپتیمم دماها، آسیب های گوناگونی به کیفیت و کمیت محصول تولیدی وارد خواهد شد.

برای پی بردن به دامنه دماهای مختلف قارچ دکمه ای در مراحل مختلف تولید به جدول ذیل توجه فرمایید.

نقش دما در مراحل مختلف تولید قارچ
درجه حرارت های بیان شده در این جدول بهترین شرایط دمایی را برای رشد قارچ و میسیلیوم آن در مراحل مختلف مهیا می کنند.
نقش کاهش دما بر حفظ کیفیت محصول برداشتی و طول عمر آن پس از برداشت
پس از برداشت قارچ، بلافاصله محصول به سردخانه ای با دمای 2-4 درجه سانتگراد منتقل و به مدت 12-17 ساعت در آن نگهداری می شود. به این عمل ” سرد خانه گذاری ” گفته می شود. هدف از این کار کاهش میزان فعالیت سلولی و آنزیمی کلاهک قارچ برداشتی ، افزایش طول عمر قارچ و حفظ کیفیت محصول برداشتی است. با این روش ، قارچ هایی صادراتی یا محصولات انتقالی به بازارهای دور دست، سالم و باکیفیت به مقصد خواهند رسید.

 نقش دما در ضد عفونی سالن های پرورش قارچ

یکی از روشی های ضد عفونی سالن ها قبل از کشت دوره جدید، فرایند کوکات COOK Out است. کوکات فرایندی است که طی آن سالن بهمراه تمام محتویات آن با بخار آب به دمای ۷۰ درجه سانتیگراد رسیده و به مدت 10-12ساعت نگهداری می شود. در این مدت تمام ارگان های بیماری زا و آفات در سالن پیش از تخلیه از بین خواهند رفت. این روش از روش های مناسب برای پاکسازی آلودگی ها در خلل و فرج دیوارها، قفسه ها و سالن های کشت است و تاثیر شگرفی در کاهش و توقف چرخه شیوع بیماریها و آفات در مزرعه تولیدی دارد.

 نقش دما در پاستوریزه خاک پوششی

بمنظور از بین بردن آفات و عوامل بیماری زا در داخل خاک پوششی پیش از مصرف آن توصیه می شود تا خاک پوششی مصرفی پس از تکمیل فرآیند فرمولاسیون به مدت 6-8 ساعت در دمای 60 درجه سانتیگراد نگهداری شود. قطعا عدول از این رژیم دمایی آسیب های جبران ناپذیری به فرآیند پرورش قارچ دکمه‌ای وارد خواهد ساخت.

مقالات بیشتر را در هاگ بخش آموزش تولید و پرورش قارچ مطالعه نمایید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا