ویکی قارچ

نقش قارچ ها در گردش عناصر

آنچه در مورد قارچ‌ها بیشتر اهمیت دارند تنها جنبه خوراکی بودن آن‌ها نیست بلکه نقش قارچ ها در گردش عناصر از جمله کربن، نیتروژن، فسفر، سولفور و دیگر عناصر در طبیعت است. مواد سلولزی و لگنینی باقی‌مانده از گیاهان و بقایای حیوانات و مدفوع آن‌ها بستری مناسب برای رشد قارچ‌های ساپروفیت مهیا می‌کند. در واقع قارچ ها با تجزیه این مواد توسط ریسه یا هایفه با استفاده از طیف وسیعی از آنزیم‌های موجود غذای خود را تأمین کرده مانع از تجمع این مواد در طبیعت می‌شوند.

پسماند کشاورزی

در نتیجه فعالیت‌های کشاورزی، باغبانی و صنعتی سالانه مقادیر زیادی ساقه غلات، بقایای محصولاتی مانند نارگیل، قهوه، باگاس، خاک اره و بریده‌های چوب و غیره بلا استفاده می‌ماند که سوزانده یا دفن می‌شوند، این مواد می‌توانند تبدیل به بستر قارچ‌ های خوراکی و غذای انسان‌ها شوند.

البته باید در نظر داشت که برای تبدیل این مواد به غذا احتیاج به تکنولوژی و دانش فنی است. در گذشته فقط چند گونه قارچ در مقایسه با چند دهه گذشته بسیار افزایش یافته است. در گذشته فقط چند گونه قارچ به صورت صنعتی کشت می‌شد ولی اکنون از ۲۰۰۰ گونه قارچ حدود ۸۰ گونه خوراکی و داروییان قابل کشت است که از این تعداد ۲۰ گونه قارچ‌های خوراکی به صورت کشت می‌شود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا