اخبار صنعت قارچاخبار عمومی و گزارش

نمایشگاه تمام شد!

پایان هفتمین نمایشگاه جامع کشاورزی ایران

روز بیست و دوم دی ماه 1401 آخرین روز برگزاری نمایشگاه جامع کشاورزی ایران بود و در حالی به پایان رسید که جای خالی تولیدکنندگان و فعالان عرصه قارچ خوراکی به شدت احساس می‌شد.  تیم رسانه هاگ با حضور در این نمایشگاه و گفتگو با معدود افراد حاضر از نمایندگان این صنف، تلاش کرد تا افراد بیشتری را نسبت به این حوزه حساس کند و توجه عموم شرکت‌کنندگان را به آن معطوف نماید.

پایان هفتمین نمایشگاه جامع کشاورزی ایران
هفتمین نمایشگاه جامع کشاورزی ایران

 

غرفه انجمن پرورش قارچ خوراکی ایران

در غرفه محل استقرار انجمن پرورش قارچ خوراکی ایران، نیما باغبانی دبیر انجمن، هدف خود را از حضور در این نمایشگاه ایفای نقش انجمن به عنوان متولی کسب و کار در این حوزه دانست و تاکید کرد با حضور خود تلاش کرده تا به عنوان پیش قراول صنعت قارچ، آن را از فراموشی در افکار عمومی خارج کند. وی اظهار امیدواری کرد که این نمایشگاه بتواند به اصلاح و بهبود سیستم کسب و کار بپردازد.

باغبانی عملکرد انجمن پرورش قارچ خوراکی را که در دوران کرونا بسیار ضعیف شده بود، را هم اکنون دوباره رو بهبود دانست و افزایش دانش تولید را مهمترین هدف کنونی انجمن دانست. به علاوه وی از انجام مکاتبات با مدرسین خارجی و برگزرای دوره‌های اختصاصی برای مدیران تولید خبر داد. او تاکید کرد که انجمن در حال تلاش برای کاستن از مشکلات اداری و مجوزهای مربوطه با تعامل با سازمان نظام مهندسی است.

باغبانی اختلالات قیمتهای عرضه قارچ را متناسب با شرایط کنونی دانست و بیان داشت گره زدن قیمت قارچ به تورم منطقی نیست! او نمایشگاه را محلی برای همگرایی بین تولیدکنندگان و انجمن دانست و اظهار امیدواری کرد این نمایشگاه بتواند مخاطبهای تخصصی خود را پیدا کند.

غرفه انجمن پرورش قارچ خوراکی
غرفه انجمن پرورش قارچ خوراکی در نمایشگاه جامع کشاورزی

غرفه جهاد کشاورزی استان لرستان

هرچند حال و هوای غرفه از قارچ نشانی نداشت، اما مجتبی میر ، معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان لرستان، در مصاحبه با هاگ از این صنعت آشنایی داشت و صنعت قارچ را به چهار دوره تقسیم کرد:

  • قبل از انقلاب که آشنایی با این صنعت بود
  • قبل از دهه هفتاد که هنوز تازه این صنعت در حال رشد است
  • دهه هفتاد تا هشتاد که صنعت قارچ رو به شکوفایی آورد
  • دهه هشتاد به بعد که این صنعت توسعه پیدا کرد، و با افزایش تقاضای بازار و امکان صادرات تولیدات بیشتری اتفاق افتاد

وی افزود: «در استان لرستان و دهه هفتاد با حضور یک واحد تولید قارچ با ظرفیت 30 تا 40 تن تولید، هم اکنون به ظرفیت تولید 900 تن در سال رسیده‌ایم که شامل 3 واحد تولیدی بزرگ و تعدادی واحد تولیدی خانگی است که تلاش کرده‌ایم در زنجیره فروش و بازار قرار بگیرند.» وی خاطر نشان کرد که در این میان واحدهای بزرگ صنعتی توانسته‌اند نسبت به واحدهای سنتی نقش بهتری را ایفا کنند.

مجتبی میر، به نقش صادرات در صنعت قارچ اشاره کرد و افزود: «برای این کار به ناوگان سرد نیاز است که با توجه به فسادپذیری قارچ خوراکی بسیار حیاتی است» وی با تاکید بر ارزش بازارهای کشور های حوزه CIS و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس، بر اهمیت صادارت و توسعه آن تاکید نمود.

حضور استان لرستان در نمایشگاه جامع کشاورزی ایران
حضور استان لرستان در نمایشگاه جامع کشاورزی ایران

سایر غرفه‌ها 

متاسفانه به جز در غرفه جهاد کشاورزی استان تهران که بخشی از آن به انجمن پرورش قارچ خوراکی اختصاص یافته بود، در سایر غرفه‌ها هیچ رنگ و بویی از قارچ دیده نمی‌شد. البته به هنگام گفتگو مسئولان استانهای مختلف، اذعان داشتند که فعالیتهای چشمگیری در استان آنها در زمینه تولید قارچ انجام می‌شود.

به هر حال امید می‌رود این صنعت بتواند به جایگاه شایسته خود در بین عموم برسد، و در مجامع ملی و بین المللی به درخششی چشمگیر دست یابد.


رسانه هاگ بزودی مصاحبه‌های اختصاصی خود را با مدیر قارچ صدف، مدیر جهاد کشاورزی البرز و سایر فعالان و مسئولانی که در این نمایشگاه حضور داشتند در اختیار شما قرار خواهد داد.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا