حرف ما در صنعت قارچ

10 نکته طلایی درون صنفی قارچ در ایران

بسته پیشنهادی برای انجمن صنفی قارچ ایران

10 نکته طلایی درون صنفی، سال‌هاست که انجمن بر اساس دستورالعمل قدیمی با حداقل اصلاحات به فعالیت خود ادامه داده و از آنجا که مسایل و معضلات صنعت با گذشت ادوار تغییرات محسوسی داشته، لازم است تا انجمن نیز با اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در تمام بخش های اساسنامه ، دست خود و اعضاء هیئت مدیره های آتی را در حل مشکلات بازتر کند. البته این بدان معنی نیست که با ایجاد قوانین جدید و اصلاحات نه تنها کمکی در حل مشکلات نشود بلکه دست مدیران در برخی امور کاملا بسته شود.

10 نکته طلایی درون صنفی
10 نکته طلایی درون صنفی

اصلاحات و تغییرات باید فراخور مسائل روز و با توجه به کاستی های اساسنامه کنونی و در جهت قدرت بخشیدن به توانایی های انجمن در حل مشکلات باشد. در ذیل 10 نکته طلایی درون صنفی که نیاز به توجه ویژه دارد تقدیم می شود. امید است تا مورد استقبال واستفاده متولیان صنعت قرار بگیرد.

1- به منظور ایجاد انگیزه نزد اعضاء هیئت مدیره در انجام وظائف، پیشنهاد می شود تا در پایان هر دوره از فعالیت عزیزان هیئت مدیره طی نظر سنجی علنی و در محیط شفاف فضای مجازی، میزان رضایت اعضاء خانواده قارچ کشور از عملکرد هیئت مدیره بررسی شود. بدین ترتیب ضمن ایجاد انگیزه مضاعف فعالیت برای اعضاء هیئت های آتی، می توان نقاط ضعف و قوت فعالیت های هیئت پیشین را شناسایی و در خصوص ادامه یا توقف آنها تصمیم گیری نمود.

2- بمنظور ایجاد انگیزه نزد اعضاء هیئت مدیره و دوری از تشکیل تیم منفعل مدیریتی صنف که سبب خسارات سنگین به صنعت خواهد شد، پیشنهاد می شود تا هر یک از اعضاء هیئت مدیره نهایتا 3 دوره متوالی حق شرکت در انتخابات و عضویت در هیئت مدیره را داشته باشند. بدین ترتیب زمینه حضور چهره های جدید، نخبگان صنعت و جوانان در هیئت مدیره انجمن فراهم خواهد شد.

3- در حال حاضر تمام تصمیمات مرتبط با صنعت در ید اختیار اعضاء هیئت مدیره انجمن است در حالی که مطابق با اساسنامه فعالیت انجمن محدود به وظایف و امور خاصی است. چرا از تمام استعداد ها وتوانایی های موجود در صنعت قارچ کشور- استان های مختلف- استفاده نمی شود؟ می توان به سپردن بخش های مختلف فعالیت انجمن به کارگروه ها یا حتی انجمن های شهرستان ها و اعطای نقش نظارتی بر تمام فعالیت ها به هیئت مدیره و اتخاذ تصمیمات نهایی بر اساس مصالح و ضرورت های صنعت، همگان را در برنامه ریزی و تصمیم گیری های مفید برای صنعت دخیل نمود. بدیهی است اجرای این بند نیاز به اصلاحات ویژه در اساسنامه انجمن دارد.

10 نکته طلایی درون صنفی
10 نکته طلایی درون صنفی

4- به منظور آشنایی منتخبین هیئت مدیره جدید پیش از شروع کار در هیئت مدیره از شرح وظائف و جلوگیری از اتلاف زمان و ادامه حرکت رو به جلو در انجمن، پیشنهاد می گردد تا کاندیدای هیئت مدیره حداقل 4 سال عضو انجمن و در این مدت حداقل 70% جلسات و مجامع را شرکت داشته باشد.لازم است تا این بند در اساسنامه انجمن به عنوان قانون جدید به ثبت برسد.

5- پیشنهاد می شود با نیت هر چه سریعتر شکوفا شدن توانایی های هیئت مدیره جدید و آشنایی ایشان با سیکل کار انجمن، هیئت مدیره جدید در ماه اخر فعالیت هیئت قدیمی، بصورت آموزشی در جلسات ایشان بدون حق رای شرکت نمایند.

6- با نیت انتخاب مناسب ترین فرد در هیئت مدیره پیشنهاد می شود تا 2 ماه پیش از انتخابات، کاندیداها از طریق جلسات حضوری یا فضای مجازی به تشریح برنامه ها و اهداف خود برای جلب اعتماد اعضا خانواده صنعت اقدام نمایند. البته این موضوع نباید با لابی گری و تبانی اشتباه گرفته شود. هدف تنها معرفی و انتخاب فرد شایسته است.

انتخاب مناسب ترین فرد
انتخاب مناسب ترین فرد

7- پیشنهاد می شود تا از تجارب تمام کارمندان ، سرمایه های انجمن و صنعت، اعضاء هیئت مدیره دوره قبل، نخبگان صنعت و حتی جوانان مستعد در صنعت پیش از فاصله گرفتن از انجمن حداکثر بهره برداری شود. در این راستا با تشکیل اطاق های فکر متناسب با موضوع مطروحه می توان از تمام تجارب و اندوخته های صنعت استفاده نمود. در ادامه می توان به آموزش دبیر وکارمندان جدید توسط دبیر وکارمندان قدیمی یا باز نشسته که قصد انفصال از فعالیت در انجمن را دارند، اشاره نمود.

هدف گذاری و کار گروهی
هدف گذاری و کار گروهی

8- ارائه گزارشات فصلی و سالیانه.

9- ایجاد و استفاده از شبکه های اجتماعی برای دریافت انتقاد و پیشنهادات برای مسائل راهبردی
و استفاده حداکثری از خرد جمعی.

10- تهیه و ارائه استراتژیهای درامدزا ( پول ساز) برای انجمن تا بدین وسیله ضمن استقلال مالی انجمن  وعدم نیاز حیاتی به درامدزایی اندک از طریق جمع آوری حق عضویت اعضاء انجمن، از لابی های هدف دار و مغرضانه جلوگیری خواهد نمود. این اقدام به دو پیش نیاز انجام اصلاحات لازم در اساسنامه موجود انجمن و نیز ایجاد شرایط برای جذب و یا همکاری  اشخاص نخبه دارای طرح های درامدزا و اقتصادی به هیئت مدیره انجمن، نیاز دارد.

 

در خاتمه لازم بذکر است سکون و راکد ماندن هر چیزی نتیجه ای جز انفعال و تباهی با خود نخواهد داشت و لازم است بر اساس مسائل و چالش های روز صنعت تغییرات لازم در اساسنامه، دستورالعمل ها و قوانین صنعت بر اساس خرد جمعی، تجارب سالیان دور صنعت و البته مصلحت طلبی صنفی اتخاذ و همگان بر اجرای دقیق آن متعهد باشند.در بخش  حرف ما در صنعت قارچ  پیگیر مسائل این صنعت هستیم.

سردبیر

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا