آموزش تولید و پرورش قارچ

نکات مهم در پرورش قارچ دکمه ای

5 راهکار طلایی در تولید قارچ خوراکی

نکات مهم در پرورش قارچ دکمه ای، پرورش قارچ خوراکی یکی از مشاغلی است که امروزه پیشرفت بسیاری کرده است و به دلیل داشتن سود مناسب و سادگی نسبی تولید مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و همه روزه به تعداد افرادی که فعالیت در این حرفه را آغاز می کنند، اضافه می شود.

تولید کنندگان و پرورش دهندگان قارچ خوراکی برای شروع کار علاوه بر داشتن شرایط مالی و غیر مالی لازم باید به مجموعه ای از نکات مهم در پرورش قارچ دکمه ای که برای شروع کار  و موفقیت در آن ضروری است ، توجه داشته باشند .

نکات مهم و ضروری در پرورش قارچ

نکات مهم در پرورش قارچ خوراکی عبارت است از :

 

الف ) کمپوست قارچ مناسب و با کیفیت

مهم ترین نکته در پرورش قارچ خوراکی تولید یا استفاده از بستر کاشت (کمپوست قارچ) مناسب برای تولید قارچ خوراکی است . کمپوست باید از مواد اولیه با کیفیت،طی فرایند صحیح ساخت کمپوست و در مجموعه ای مجهز به امکانات و تجهیزات مناسب عمل آوری، تولید شده باشد. کیفیت محصول نهایی با داشتن مشخصات فیزیکی و شیمیایی نظیر میزان آمونیم، PH ،C/N، میزان رطوبت، بوی شیرین و بدون آمونیاک و رنگ قهوه ای خرمایی تعیین می گردد. در سایر کشورهای جهان مرسوم است که به همراه کمپوست مشخصات فیزیکی و شیمیایی کمپوست برای مصرف کننده آن ارسال می شود.

نکته مهم در این بخش که بسیار حائز اهمیت است، استفاده از اسپان مرغوب در کمپوست تولید شده است.پس از تولید کمپوست، با هدف حقظ کیفیت کمپوست تولیدی ، نحوه بارگیری در کامیون های حمل و شرایط انتقال محموله کمپوست باید طبق استاندارهای آن صورت گیرد.

 

ب ) رعایت نکات بهداشتی

بی شک یکی از مهمترین پارامترهای پرورش قارچ خوراکی که موفقیت و عدم موفقیت یک مجموعه قارچی را تعیین می کند رعایت نکات بهداشتی است.بهداشت بهترین راه برای کنترل و دوری مزرعه قارچ از بیماری ها و افات است. توصیه شده است که برای مجوعه تولیدی  خود یک دستورالعمل جامع و کامل از نکات بهداشتی تنظیم کنیم و قبل و بعد از فعالیت داخل مزرعه ای، موارد تعیین شده آن را بند به بند توسط پرسنل اجرا نماییم. متنوع  بهداشتمحل کاشت محصول باید کاملا تمیز و ضد عفونی شده باشد .

در کنار استفاده از کمپوست و خاک پوششی مرغوب و پاستوریزه و رعایت نکات بهداشتی گوناگون در مراحل و بخش ها، ایجاد شرایط اقلیمی مطلوب رشد و نمو قارچ بویژه در دوره برداشت ضمن تولید محصول با کیفیت ، کمیت محصول تولیدی نیز در اندازه های ایده ال صورت خواهد پذیرفت.

 

ج ) آبیاری بستررویش قارچ

آبیاری در پرورش قارچ به علم تعیین میزان آب مورد نیاز بستر ،تعیین زمان مناسب آبیاری و شیوه صحیح آبیاری تعبیر شده است. با آبیاری صحیح و با استفاده از ادوات مناسب و به روز عملکرد آبیاری افزایش خواهد داشت و این به معنی  است ضمن تولید حداکثری محصول ، کیفیت محصول نیز مورد تایید خواهد بود.

نکته قابل تذکر در این بخش افزایش سرعت فن هواساز سالن به میزان 20-30% و به مدت 3-4 ساعت پس از آبیاری بر روی بستر سالن در مرحله برداشت است. این کار باعث خشک شدن سریع سطح قارچ شده و مانع از تکثیر عوامل بیماری زا بر روی سطح قارچ خواهد شد.ی

نکات مهم و ضروری در پرورش قارچ 2

د ) چیدن یا برداشت قارچ

از نکات مهم دیگر در پرورش قارچ ، روش صحیح چیدن و برداشت قارچ از بستر ضمن اجرای نکات بهداشتی مربوطه است که در صورت اجرای صحیح آن ، کیفیت نهایی محصول تولیدی بسیار مطلوب و اصطلاحا بازار پستد خواهد شد. پرهیز از لمس قارچ های بیمار بر روی بستر یکی از نکات مهم در اجرای برداشت است.
همانطور که پیش از این نیز اشار شد خشک کردن  سریع سطح قارچ سبب حفظ و ارتقا کیفیت محصول می شود. برای این منظور حدود 8-10 ساعت فاصله زمانی بین عملیات آبیاری و شروع برداشت در نظر گرفته شود و پس از آبیاری بلافاصله نسبت به افزایش سرعت فن به مدت 3-4 ساعت اقدام شود.

پس از برداشت محصول باید بلافاصله به سرد خانه با دمای 2-4 درجه سانتیگراد انتقال داده شود و حدود هشت ساعت با دمای  8 الی 12 ساعت نگهداری شود. هدف از این کار کاهش فعالیت قارچ تازه برداشت شده و آنزیم های آن است تا بدین ترتیب ضمن کاهش روند رشد پس از برداشت قارچ ، از بروز لکه های ناشی از روند برداشت جلوگیری بعمل آید.

 

ه) مبارزه با آفات و بیماری های قارچ

مبارزه منطقی و مناسب با بیماری ها و آفات نکته آخر مورد اشاره است. با توجه به تنوع آفات و بیماری های قارچ بر روی بستر ، روش های مبارزه گوناگونی نیز وجود دارد. بدیهی در صورت رعایت دقیق نکات بهداشتی طبیعتا مقوله مبارزه بسیار راحت تر و سهل تر خواهد شد.در این راستا مبارزه موثر با مگس های قارچ و انجام پخت سالن در انتهای دوره برداشت (Cook-out) در کنترل بیماری ها بسیار موثر است.

می توانید در هاگ ، بخش آموزش تولید و پرورش قارچ با این صنعت بیشتر آشنا شوید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا