دانش افزایی در حوزه قارچ

نکته طلایی در بازار پسندی قارچ

اغلب قارچ‌های فله و یا بسته‌بندی‌شده در مغازه‌ها، آلوده به بیماری‌های باکتریایی هستند. این امر هم کیفیت و بازار پسندی قارچ را کاهش می‌دهد و هم از ماندگاری آنها می‌کاهد.

اگر آلودگی به باکتری به‌صورت مخفی و درونی باشد، سالن داران محترم و قارچ چینان، در موقع چیدن قارچ‌ها و بسته‌بندی نمودن آنها، ممکن است متوجه آلوده بودن قارچ‌ها به باکتری‌ها نشوند، تا قارچ روی بستر و در حال رشد است، ممکن است آلودگی باکتریایی را به‌وضوح نشان ندهد. بعد از برداشت، مقاومت قارچ به باکتری کمتر شده و سرعت و شدت آلودگی بیشتر می‌شود.

برای کاهش شدت و وسعت آلودگی باکتریایی، توصیه‌شده است که ۲۴ تا ۱۲ ساعت قبل از برداشت، آبیاری بستر صورت نگیرد. از چند ساعت قبل از برداشت، هوادهی سالن آماده برداشت بیشتر شود تا رطوبت نسبی سالن کاهش یابد. بدین‌صورت احتمال تشکیل قطرات آب بر روی قارچ‌ها کمتر شده و درنتیجه احتمال آلودگی سطحی قارچ‌ها به باکتری نیز کمتر می‌شود.

نکته طلایی

اما آنچه امروز به‌عنوان نکته طلایی می‌خواهم خدمت تولیدکنندگان کمپوست عرض کنم، این است که احتمال آلودگی پنهان باکتریایی را کمتر نمایند. چگونه؟ به‌صورت مرسوم در زمان مایه‌زنی کمپوست، کیسه‌های اسپاون را هم زده تا دانه‌های اسپاون از هم بازشوند و بتوانند به‌راحتی در درون کمپوست توزیع شوند.

برای پخش یکنواخت اسپاون در کمپوست، باز شدن دانه‌های اسپاون از یکدیگر ضروری است، اما هم زدن کیسه‌های اسپاون باعث پاره شدن هیف ها شده و آن ها را در معرض ورود باکتری‌ها به درون سلول‌ها قرار می‌دهد. در موقع میوه دهی و تشکیل کلاهک و یا در زمان پس از برداشت، در کیسه‌ها و بسته‌های قارچ، این آلودگی‌های پنهان باکتریایی، خودشان را نشان می‌دهند. خوب راه چاره چیست؟

کیسه‌های اسپاون

راه چاره هم زدن کیسه‌های اسپاون ۲۴ ساعت قبل از استفاده از آنها برای تلقیح کمپوست و نگه‌داری آنها در این ۲۴ ساعت، در دمای ۲۳ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. بدین ترتیب هم دانه‌های اسپاون به خوبی از هم بازشده و هم هیف های پاره‌ترمیم شده و خطر آلوده شدن به باکتری‌ها بسیار کمتر می‌شود. درنتیجه قارچ‌های سالم‌تری به بازار عرضه خواهند شد و از ماندگاری بیشتری برخوردار خواهند بود.

تهیه و تنظیم: دکترمحمدفارسی
با مطالب بیشتر در هاگ و دانش افزایی در حوزه قارچ همراه باشید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا