دانستنی‌ها درباره قارچ

نگاهی گذرا بر قارچ های خوراکی

ارزش غذایی و خواص دارویی قارچ خوراکی کشف جدیدی نیست و ریشه در قرون گذشته دارد.

نگاهی گذرا بر قارچ های خوراکی، قارچ خوراکی از زمان‌های بسیار دور که در دامنه کوه‌ها و دشت‌ها و جنگل‌ها می‌روئیده شناخته‌ شده و مورد استفاده به شکل‌های مختلف بوده و هست. روستاییان و بومیان هر منطقه قارچ خوراکی منطقه خود را می‌شناختند و به خوبی از بهره می‌بردند. پس ارزش غذایی و خواص دارویی قارچ خوراکی کشف جدیدی نیست و ریشه در قرون گذشته دارد.

قارچ ایران

اما کشف قارچ بر روی ضایعات گیاهی و حیوانی استحصال‌شده با استفاده از بذرهای اصلاحی و سازگار با محیط کشت‌های حاصل از این مواد حدود نیم قرن پیش در ایران و در سطحی کوچک با بسترهای سنتی و ابتدایی شروع شد و این نقطه عطف پرورش قارچ در کشور ایران محسوب می‌شود که تا به حال ادامه داشته و به‌جرئت می‌توان گفت کیفیت قارچ تولیدی بسیاری از مزارع پرورش قارچ در حال حاضر در حد کشورهای اروپایی است.

کشت حساس

قارچ همچون دیگر محصولات باغی در کشاورزی دارای حساسیت خاص بوده و نگهداری و مصرف آن نیز شرایط خاص آن را می‌ طلبد. قارچ‌های پرورشی با استفاده از بذرهای اصلاح‌شده تحت شرایط آزمایشگاهی بسیار مدرن که فقط در چند کشور دنیا موجود است تهیه‌شده است، ازنظر ارزش غذایی و شکل ظاهری مشابه می‌باشند. این امر باعث شده مصرف‌کنندگان سراسر جهان با اطمینان کامل آن را مصرف و از طعم و بوی مطبوع آن لذت ببرند.

آموزش

انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی به لحاظ وظیفه‌ای که دارد درصدد برآمد تا به اشکال گوناگون با آموزش‌های مختلف از طریق رسانه‌های جمعی و برگزاری کلاس های مختلف در سطح عموم نسبت به اطلاع‌رسانی در خصوص ارزش غذایی، دارویی، نحوه نگهداری و طبخ انواع غذاها اقدام و دستاوردهای آن کمابیش برای اعضای محترم انجمن ملموس گردیده است.

اهمیت افزایش مصرف سرانه

بر هیچ‌یک از تولیدکنندگان پوشیده نیست که افزایش مصرف سرانه و قرار گرفتن قارچ خوراکی در سبد کالای مصرفی روزانه مردم بدون الگوسازی مصرف و فرهنگ‌ سازی مقدور نیست.

برگزاری همایش‌ها،جشنواره‌ها، شرکت در نمایشگاه‌های عمومی و اختصاصی، همکاری بافرهنگ سراها و خانه فرهنگ محله‌ها و انجمن‌های مختلف بانوان همچنین مشارکت در آموزش آشپزی در آموزشگاه‌ها، تدوین و چاپ کتاب‌های آشپزی با قارچ، همکاری با نشریات تخصصی و مرتبط و … از فعالیت‌های انجام‌شده در روابط عمومی این انجمن و در راستای اهداف ذکرشده می‌باشند که به‌اختصار ذکر گردید. با دانستنی‌ها در حوزه قارچ ها دانش خود را در این باره افزایش دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا