اخبار جهان در حوزه قارچاخبار صنعت قارچ

نگرانی از افزایش مجدد قیمت قارچ در هلند

 قیمت قارچ در بازار هلند در ماه‌های اخیر چندین بار افزایش یافته و این باعث نگرانی مردم و مسئولان هلندی شده؛ و تلاش برای کاهش یا توقف قیمت آغاز گردیده است.

در بازار هلند، تقاضای مردم برای خرید قارچ زیاد است ولی میزان قارچ موجود در بازار کافی نیست و به همین دلیل قیمت‌ها مرتب اخیرا افزایش یافته است. در حال حاضر به دلیل کمبود سایر سبزیجات مصرف قارچ به صرفه‌تر است، به نظر می‌رسد که همین قارچ را با کمبود مواجه کرده است.

پل دبک یکی از کارآفرینان این حوزه می‌گوید: «همیشه بزرگترین رقیب ما برای تولید لهستان بوده است. تعداد زیادی از تولیدکنندگان در آنجا وجود دارد، اما به دلیل بحران کنونی انرژی، به نظر می‌رسد بسیاری از آنها به طور موقت یا کامل متوقف شده‌اند. البته من فکر می‌کنم این کاملا موقتی است، اما ما انتظار داریم که آنها به بازار برگردند»

مزارع پرورش قارچ در هلند
مزارع پرورش قارچ در هلند

مشکل تولیدکنندگان هزینه‌های بالای تولید است، به علاوه به علت افزایش قیمت انرژی توزیع قارچ نیز با مشکل مواجه شده است. دبک توضیح داده که: «ممکن است قیمت انرژی کمتر شده و به حالت عادی بازگشته باشد، اما هنوز اثری که بر سایر افزایش قیمتها گذاشته تغییری نکرده است؛ ما هنوز افزایش شدید قیمت کمپوست، بسته‌بندی، دستمزد، و حمل و نقل را داریم که هنوز بسیار گران هستند.»

پل دبک ادامه داده که: «همیشه تولیدکنندگان و واسطه‌های فروش، یک قدم عقبتر از بازار هستند. وقتی افزایش هزینه‌های مواد اولیه به وجود می‌آید، به تدریج قیمت فروش نیز افزوده می‌شود. به عنوان مثال، ما امروز برق و گاز می‌خریم، اما میانگین تسویه قیمت تنها یک ماه و نیم بعد انجام می‌شود. پس از آن، ما می‌توانیم دوباره با مشتریان درباره تعدیل قیمت مذاکره کنیم، بنابراین ما در حال حاضر هزینه‌ها را بدون اینکه بتوانیم آن‌ها را جبران کنیم، انجام می‌دهیم.»

او تاکید کرد که تلاش برای کاهش مصرف انرژی در تولید و توزیع قارچ خوراکی وجود دارد. او معتقد است که با رفتن به سمت اتوماسیون در بسته‌بندی و چینش قارچ، نیاز به نیروی انسانی کمتر شده و قیمت تمام شده کاهش می‌یابد. پل می‌گوید: «ایده‌های زیادی برای بهینه‌سازی برداشت وجود دارد. در حال حاضر تعدادی گزینه در بسته‌بندی اتوماتیک هست، اما هنوز در برداشت ربات خوبی وجود ندارد. به هر حال ما به سمت اتوماسیون حرکت می کنیم و مطمئناً روی آن تمرکز خواهیم کرد. با این حال، فعلاً ربات مناسبی وجود ندارد که کار را به طور کامل انجام دهد.»

اتوماسیون در مزارع پرورش قارچ هلندی
اتوماسیون در مزارع پرورش قارچ هلندی

مسئله دیگر در پرورش قارچ، آب است که باید به بخشی اساسی از استراتژی در آینده تبدیل شود. در پرورش قارچ نیاز به مقدار کافی آب وجود دارد، هرچند در هلند و بلژیک هنوز می‌توان با این مشکل مقابله کرد، اما دولت در حال تدابیری برای ذخیره‌سازی و استفاده مجدد آن است. با کاهش آب‌های زیرزمینی، وکمبود آب دریاچه‌ها، به نظر می‌رسد که قضیه آب چالش پیش روی صنعت قارچ باشد.

از سوی دیگر، در زمینه بسته‌بندی، پل تغییر چندانی در آینده نزدیک نمی‌بیند. خلاص شدن از شر پلاستیک به سادگی بسیار دشوار است. در نهایت ممکن است در نهایت به سراغ گزینه‌های جایگزین برویم، اما فعلاً اینها بسیار گران هستند و عملا استفاده از آنها ممکن نیست، زیرا قارچ‌ها باید مقرون به صرفه باقی بمانند، چون قارچ یک محصول لوکس نیست.

به هر حال قیمت قارچ در هلند به طرز ناخوشایندی رو به افزایش است و هنوز راه حلی برای کاهش یا حداقل توقف آن در دستور کار دولت و بخش خصوصی قرار نگرفته است.

منبع: https://www.agf.nl

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا