اخبار صنعت قارچحوادث صنعت قارچ

هشدار اورژانس در مورد مسمومیت با قارچ

به گزارش خبر گزاری هاگ، به نقل از خبرگزاری فارس، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: از چیدن و حتی لمس و مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت، کوه و دشت خودداری کنید.

فرزاد رحمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز بابیان اینکه از  چیدن و حتی لمس و  مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت، کوه و دشت خودداری کنید، اظهار داشت: احتمال مسمومیت و مرگ در پی مصرف برخی قارچ‌های موجود در طبیعت  بسیار بالاست و سالانه افراد زیادی را روانه بیمارستان می‌کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه و متخصص طب اورژانس، گفت: با رسیدن روزهای بهاری و هوای خوب بهار، طبیعت‌گردی‌ها بیشتر می‌شود و یکی از خوراکی‌هایی که در دل طبیعت رشد می‌کند، قارچ است اما باید از مصرف قارچ‌های خودرو که در دل طبیعت ظاهر می‌شوند، اجتناب کرد.

مدیر حوادث دانشگاه بابیان اینکه  همه قارچ‌های موجود در طبیعت خوراکی نیستند، گفت: خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و حتی موجب مرگ شود.

وی با تأکید بر اینکه باید از چیدن و مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت، کوه و دشت خودداری کرد، متذکر شد: نمی‌توان از روی ظاهر قارچ یا مزه آن، وحشی، خوراکی و یاسمی بودن آن را  تشخیص داد و تنها آزمایشگاه می‌تواند خوراکی بودن آنها را تأیید کند؛ هیچ آزمایشی هم وجود ندارد که بتوان از خوراکی بودن قارچ اطمینان حاصل کرد.

علائم زودرس مسمومیت با قارچ

رحمانی، علائم زودرس مسمومیت با قارچ را شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شکم‌درد و تعریق عنوان و اضافه کرد: گاهی علائم مغزی مانند توهم، خواب‌آلودگی، تشنج و یا بی‌قراری با این نشانه‌ها همراه می‌شود.

رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز  با بیان اینکه ایـن علائم چهار تا بیست و چهار ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می‌شود، خاطرنشان کرد: نشانه‌های دیررس شامل مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب‌های مغزی است که ممکن است، روزها یا هفته‌ها بعد ظاهر شود.

رحمانی یادآور شد: پختن، آب‌پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آنها را از بین نمی‌برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ، پرهیز از مصرف قـارچ‌هـای روییده در طبیعت است، سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعـت و غیر پرورشی اجتناب کرد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا