دانستنی‌ها درباره قارچ

قارچ سمی چیست؟ | اگر سلامتی شما برایتان اهمیت ندارد نخوانید

آشنایی با قارچ سمی و خطرات آن

قارچ سمی چیست؟

سالانه تعداد زیادی از مردم در سراسر دنیا به دلیل خوردن قارچ‌هایی که در حیاط و یا طبیعت پیدا کرده‌اند، دچار مسمومیت غذایی می‌شوند.

و اما قارچ سمی چیست؟ این نوع از قارچ‌ها سمی بوده و نباید خورده شوند. تشخیص خوراکی بودن و یا نبودن قارچ‌ها بسیار دشوار است. قارچ‌های سمی باعث ایجاد حالتی ناخوشایند در افراد شده و گاهی حتی ممکن است کشنده باشند.

پنج گروه قارچ سمی

پنج گروه قارچ سمی وجود دارد که دسته اول قارچ‌هایی هستند که مشکلات گوارشی ایجاد می‌کنند و اولین علایم مصرف این گروه قارچ‌ها، تهوع، استفراغ و اسهال است که قارچ‌های Boletus satanus ,Russula emetic, Lactarius terminosus از این دسته هستند.

دسته دوم قارچ‌هایی که مشکلات مغزی ایجاد می‌کنند و علایم آن‌ها مسمومیت، سرگیجه در هنگام راه رفتن و اختلال در بینایی است، دسته سوم قارچ‌هایی که باعث تجزیه خون می‌شوند و علایم آن‌ها مسمومیت، درد ناحیه بطنی-شکمی و بلافاصله ایجاد حالت یرقان است که قارچ Gyromitra esculenta از این دسته است.

دسته چهارم قارچ‌هایی که محرک مغز هستند و مسمومیت با این قارچ‌ها با علائم مغدی آغاز می‌شود که به حالت خلسه منتهی می‌شود

و دسته پنجم قارچ‌های کلریفرم (Choleriform) هستند که علایم مسمومیت با این گروه از قارچ‌ها عکس‌العمل‌های گوارشی با درد شدید است که سریعاً گسترش می‌یابد و باعث کاهش سریع قوا به‌ همراه آسیب به ماهیچه قلب و ایجاد حالت اغماء است که بر اساس میزان مصرف قارچ در 60 درصد موارد منجر به مرگ می‌شود و حتی خوردن میزان کم این گروه قارچ‌ها در کودکان منجر به مرگ می‌شود که گونه‌هایی از Amanita به‌ویژه A.phalloides , A.verna در این گروه قرار دارند.

مهم‌ترین قارچ‌ های سمی

یکی از اعضای هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: یکی از مهم‌ترین انواع قارچ سمی که مصرف خوراکی آن‌ها می‌تواند سبب بروز مسمومیت‌های شدید و کشنده شود، از جنس‌های آمانیتا (Amanita)، گالرینا (Galerina) و لپیوتا (Lepiota) هستند. انواع متنوع گونه‌های مذکور می‌توانند در صورت مصرف خوراکی سبب بروز مسمومیت‌های شدید در انسان شوند.

او در ادامه گفت: وجود انواع جنس و گونه‌های مختلف قارچ‌های سمی در کشور ما که به‌صورت خودرو به‌ویژه در نواحی کوهستانی، کوهپایه‌ای و جنگلی در استان‌های غربی کشور مانند: کرمانشاه، کردستان، لرستان، آذربایجان، همدان و قزوین وجود دارند، سبب شده که هرساله گزارش‌هایی به‌صورت موردی از مسمومیت‌های انفرادی و یا جمعی به‌ویژه در فصول رویش (اوایل بهار و پاییز) در افرادی که به علت ناآگاهی و باهدف تهیه و مصرف خوراکی قارچ‌ها اقدام به جمع‌آوری قارچ‌های خودرو از نواحی کوهستانی، کوهپایه‌ای و جنگلی کرده و بعد از مصرف آن‌ها دچار مسمومیت می‌شوند، وجود دارد.

آمار مسمومیت‌ها در چند سال گذشته

همچنین طبق آمار بیشترین مسمومیت در سال ۱۳۹۶ مربوط به شهرهای استان کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، گلستان و کردستان، بیشترین مسمومیت در سال ۱۳۹۷ مربوط به شهرهای استان کرمانشاه، گلستان، لرستان و همدان و بیشترین مسمومیت در سال ۱۳۹۸ مربوط به شهرهای استان گلستان، لرستان، آذربایجان غربی، قزوین و شهرکرد بوده است.

و همچنین در سه سال اخیر ۴۰۰ تا ۱۸۰۰ مورد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در بین هموطنانی که در مناطق غربی، کوهستانی و یا مرطوب کشور زندگی می‌کنند بروز کرده است.

هشدار دانشگاه علوم پزشکی گیلان درباره خطر قارچ سمی

هشدار دانشگاه علوم پزشکی گیلان درباره خطر قارچ سمی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اطلاعیه ای درباره خطر قارچ سمی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری هاگ دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اطلاعیه ای اعلام کرد : در هفته گذشته 6 کودک دچار
مسمومیت شدید ناشی از خوردن قارچ های جنگلی یا وحشی شد که یک کودک جان خود را از دست داد.
دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شهروندان خواست از خوردن قارچ های جنگلی یا وحشی خودداری کنند.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما مرکز گیلان.

تمامی دانستنی ها در مورد قارچ ها را در دانشنامه هاگ بخوانید.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا