اخبار عمومی و گزارش

هفته جهاد کشاورزی و اهمیت تولیدات و محصولات کشاورزی

چهارمحال و بختیاری در به کارگیری شیوه‌های نوین آبیاری کشاورزی پیشتاز است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام در خطبه‌ های نماز جمعه این هفته شهرکرد در مصلای امام خمینی (ره) این شهر با اشاره به هفته جهاد کشاورزی و اهمیت تولیدات و محصولات این حوزه در حفظ امنیت غذایی کشور گفت: کشاورزی از مواردی است که باید همواره در صدر توجه همگانی قرار داشته باشد و در سفر رییس‌ جمهور به چهارمحال و بختیاری نیز این بخش و زیرمجموعه‌ های آن به خوبی مورد توجه قرار گرفت و بیش از یک‌ چهارم از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر به این حوزه اختصاص یافت.

امام‌ جمعه شهرکرد یادآور شد: اختصاص بیش از پنج هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای کشاورزی استان فرصت مغتنمی است که باید از آن به نحو شایسته استفاده شود و لازم است مسوولان و فعالان این عرصه با روحیه جهادی و تلاش مضاعف، زمینه به ثمر رسیدن این اعتبار در توسعه کشاورزی استان را فراهم کنند.

مسوول حوزه نمایندگی ولی‌ فقیه در سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تغییرات اقلیمی، بروز خشک‌ سالی‌ها و ضرورت استفاده بهینه از منابع آبی گفت: این استان در به کارگیری شیوه‌های نوین آبیاری کشاورزی از استان‌های پیشتاز کشور به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام حبیب‌الله زمانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهرکرد در مصلای امام خمینی (ره) این شهر به مناسبت سالروز تشکیل جهاد کشاورزی افزود: هم‌ اکنون در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری از شیوه‌ های دانش‌ بنیان برای بهبود عملکرد و تولید محصولات با کیفیت استفاده می‌شود که تغییر الگوی کشت، بهره‌گیری از ارقام اصلاح شده برای افزایش بهره وری، کشت زعفران و تولید قارچ خوراکی از جمله توانایی‌ های استان در این زمینه است.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری قطب تولید بادام و صادرات این محصول به شمار می‌رود، تصریح کرد: کسب رتبه نخست کشور در تولید ماهیان سردابی و همچنین ثبت عملکرد مطلوب در تولید خوراک آبزیان نیز از دیگر افتخارات این استان در حوزه کشاورزی است.

زمانی، گستردگی خدمات جهاد کشاورزی را نیز یادآور شد و گفت: رسیدگی به حوزه دام و طیور، حفظ منابع طبیعی و عرصه‌های جنگلی و مراتع، ساماندهی تعاون‌های روستایی و حل مشکلات عشایر بخشی از مجموعه فعالیت‌های این سازمان محسوب می‌شود که با وجود برخی کاستی‌ها و مشکلات، همچنان روند رو به توسعه و گسترش خدمات در آن‌ها دنبال می‌شود.

مسوول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بر ضرورت حمایت از حوزه کشاورزی به عنوان یکی از حوزه‌های مهم در ایجاد اشتغال پایدار تاکید کرد و افزود: در هفته جهاد کشاورزی امسال، ۴۵ طرح در استان به بهره‌ برداری رسید و فرصت‌های شغلی مناسبی را برای جمعی از خانوارها فراهم کرد.

زمانی همچنین با اشاره به اینکه نیروهای جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری سابقه‌ای درخشان در دوران دفاع مقدس از خود بر جای گذاشته‌اند، تصریح کرد: تقدیم ۶۴ شهید، ۲۳ آزاده و ۲۴۶ جانباز حکایت از پابندی جامعه کشاورزی این استان در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی دارد.

 ۲۱ تا ۲۷ خردادماه به عنوان هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است.

وی همچنین با اشاره به برخی مسائل مطرح شده پیرامون سفر رییس‌ جمهور و اعضای هیات دولت به استان افزود: مسوولان استانی در تعیین اماکن دیدار مردمی رییس‌ جمهور نقش نهایی را نداشتند و اینکه به طور قطعی اینگون نیست که مسوولان استان تصمیم بگیرند که هنگام حضور رییس‌ جمهور به استان، وی به کجا برود و کجا نرود!

نکونام افزود: تا جایی که اطلاع دارم مسوولان استان تمام نقاط ضروری و آسیب دار استان را به گروه تنظیم‌کننده سفر رییس‌جمهور معرفی کردند اما انتخاب نهایی با خود آقایان است و تصمیم می‌گیرند.

وی ادامه داد: برای من هم سوال بود که چرا منطقه لبد در شهرستان کوهرنگ برای حضور رییس‌جمهور در نظر گرفته شده است که گفته شد چون مقام معظم رهبری در سالیان گذشته به این روستا و منطقه تشریف برده‌اند و برخی کارها به نتیجه نرسیده است، لازم است مشکلات در سفر رییس‌جمهور بررسی و رفع شود.

امام‌جمعه شهرکرد اظهار داشت: رییس‌جمهور در سفر به استان، مناطق دیگر را نیز به صورت هوایی بازدید کردند و موقعیت‌های آبی، طرح آب‌رسانی بن به بروجن و شرایط مناطق را در این بازدیدها بررسی کردند، دشت‌های مختلف استان و مسائل کم‌آبی و حساسیت‌های بهشت‌آباد نیز مفصل برای رییس‌جمهور توضیح داده شد.

نکونام با تاکید بر اینکه انتخاب اماکن بازدید با گروه هماهنگ‌ کننده سفر بوده و مسوولان استان تنها در این موضوع مشورت داده‌اند، گفت: به طور کلی سفر پر برکتی برای استان رقم خورد و اعتبارات نیز عادلانه و برای همه مناطق استان مصوب شد و لازم است، مسوولان در درون و خارج از استان دست به دست هم دهند تا این اعتبارات هر چه زودتر عملیاتی شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا